Tett melkegang

Tinemp

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Er det noen som har noen gode tips mot tette melkeganger?

Har fått det og hatt det siden tirsdag. Har prøvd å pumpe, amme liggende så frøkna har haken mot kulen, legge varmt omslag, massere med olje både i dusjen og utenfor men det vil ikke løsne. Frøkna spiser noen ganger begge bryst men også noen ganger bare på det brystet med tett melkegang så hun må jo få i seg ganske mye.

Kjøpte Lecitin i går, men vet ikke hvor lang tid det tar før det har noen effekt.

Vil gjerne ha løst dette ganske fort. Siden fødselen for 10 uker siden har jeg hatt åpne sår på brystvortene, to runder med stafylokokker og overproduksjon av melk så begynner å bli rimelig lei!

Har du prøvd syntocinon nesespray? Den hjelper utdrivingen. Ellers har jeg stått i dusjen i så varmt vann som jeg klarer i 20 min å massert.
Utenom det så har dr.lipp nipple balm funket veldig bra når jeg var sår.

Har vert veldig plaga med tette melkeganger. Massere under varmt vann i dusjen har funka her :) og hyppig amming

Har du prøvd syntocinon nesespray? Den hjelper utdrivingen. Ellers har jeg stått i dusjen i så varmt vann som jeg klarer i 20 min å massert.
Utenom det så har dr.lipp nipple balm funket veldig bra når jeg var sår.

Ikke prøvd nesespray ennå, tenkte å ringe legen denne uka hvis det ikke løsner. Kan den hjelpe når det allerede har blitt tett?

Har vert veldig plaga med tette melkeganger. Massere under varmt vann i dusjen har funka her :) og hyppig amming

Hvor ofte ammer du? Har akkurat fått frøkna til å sove lange økter om natta men bare hvis hun får ligge inntil. Derfor har jeg ikke så lyst til å begynne med klokka om natta for å amme/pumpe, men må man så må man jo :S

Ikke prøvd nesespray ennå, tenkte å ringe legen denne uka hvis det ikke løsner. Kan den hjelpe når det allerede har blitt tett?
Jeg fikk resept på den på helsestasjonen når jeg var der på tett melkegang; fikk beskjed om å gjøre det du allerede nevner (amme ofte, pumpe, varme omslag og massere i dusjen) - fikk også anbefalt å ta paracet i tillegg til nesesprayen da det kunne hjelpe å løse det opp :)

Det funker på meg hvertfall, har tatt den før jeg gikk i dusjen og massert å håndmelket og massert og håndmelket.

Sprayen hjelper på utdrivingen så ja! Lecitin er bare forebyggende.

Og husk at stress er negativt for utdrivinga og det blir man lett når man har tette melkeganger. Så det kan gjøre at du ikke får tømt ordentlig.

Man skal merke bedring etter to dager med massering (forsiktig) ellers bør du få sjekka om du har betennelse.

Med meg hjalp det å sitte med varmeflaske på puppen, så massere godt med olje. Amme/pumpe ofte, gjerne massere kulen mens man tømmer brystet. :) håper det ordner seg for deg!

Hadde det mye i starten, hadde hvite prikker på nippelen med tett gang. En gang var det ingenting annet som hjalp enn å pirke forsiktig med en steril akupunkturnål ( utdannet akupunktør). En annen gang sa jeg at nå setter jeg meg i dusjen og håndpumper helt til melken pipler ut og etter en stund gjorde den det. Fryktelig vondt.

Kan se ut til at jeg har fått det igjen her og.. Aua

Sprayen hjelper på utdrivingen så ja! Lecitin er bare forebyggende.

Og husk at stress er negativt for utdrivinga og det blir man lett når man har tette melkeganger. Så det kan gjøre at du ikke får tømt ordentlig.

Man skal merke bedring etter to dager med massering (forsiktig) ellers bør du få sjekka om du har betennelse.

Var hos legen i dag og fikk nesespray, fikk beskjed om å ta kontakt senest fredag hvis det fortsatt ikke var borte.

Hvor ofte masserer dere?
Tenker jeg skal prøve en ny runde nå som jeg har nesesprayen :)

Var hos legen i dag og fikk nesespray, fikk beskjed om å ta kontakt senest fredag hvis det fortsatt ikke var borte.

Hvor ofte masserer dere?
Tenker jeg skal prøve en ny runde nå som jeg har nesesprayen :)

Jeg masserte minimum hver tredje time, mens jeg ammer, pumpet eller i dusjen. Man skal ikke bry seg om at man øker melkemengden når man fjerner tette melkeganger. Det får man ta seg av etterpå.

Da jeg pumpet kom det koagulerte klumper og slintrer ut.

Samme til deg! Skal ikke være enkelt det her :/

Jeg vet!! Jeg er så lei og føler at hele permisjonstiden bare går med til å avtaler med helsestasjon, poliklinikken og legen, håper virkelig vi snart kan få en periode uten ammetull :yuck:

Jeg var borte i helgen og fikk ikke ammet/pumpet ofte nok. Tydelig tette kanaler da jeg endelig fikk pumpet, men de fikk jeg igang igjen. MEN mandag kveld fikk jeg høy feber og influensasymptomer.Ikke fryktelig vondt i brystet, kanskje litt som blåmerke.

Nå er feberen borte, men føler meg veldig usikker på om alt er i orden.

Mini spiser ikke så godt fra det brystet som var tett. Og når jeg håndmelker kommer bare pipling, ikke stråle. Får lite ut med pumpe. Ingen tydelige små klumper, men kanskje litt fastere konsistens i den indre delen...

Noen med lignende erfaring? Usikker på om jeg burde dra til lege. Vil absolutt ikke ha forverring. Men at feberen er nesten borte må jo være bra tegn...

Jeg vet!! Jeg er så lei og føler at hele permisjonstiden bare går med til å avtaler med helsestasjon, poliklinikken og legen, håper virkelig vi snart kan få en periode uten ammetull :yuck:

Om det er en trøst var det eneste jeg fikk gjort Ila dagen ammerelatert frem til Lillegutt var 6uker. Første måltid for dagen var etter samboeren kom fra jobb. Nå, etter 13 uker går vi enda til veiing hver uke. Før jul var det to gang i uka. Men det er så verdt det synes jeg :) lykke til videre!

I dag var jeg innom helsestasjonen og helsesøster ringte nasjonalt kompetansesenter. De mistenker at det er noe som er innkapslet og at det er derfor det ikke løsner. I morgen må jeg til legen og få henvisning til brystdiagnostikk-senteret så de kan se på det med ultralyd, krysser fingrene for at jeg ikke må vente så lenge og at det lar seg fikse fort!

Oj! Lykke til hos legen - du får holde oss oppdatert :)

Back
Topp