Har du opplevd at venner/familiemedlemmer har "stjålet" "deres" navn?

Ikke opplevd det selv, men vet at det har vært litt dramatikk rundt det i familien til pappa :p To søskenbarn som fikk samme navn, noe mødrene ikke var spesielt happy over (mye frem og tilbake over hvem som tenkte på det navnet først). Så når den ene ventet en lillebror bestemte hun seg for å ikke si noe til han var ute. Ironisk nok, når de annonserte hva han skulle hete ble det avdekket at søsteren hadde gitt samme navn til katten sin en uke før :p
 
Nei, men både jeg og søsteren liker Johannes. Så det er førstemann til mølla å få en sønn, så tar den navnet. Håper jeg "vinner".
 
Nei, vi har gått for sjeldne navn, ikke delt så mye om hva vi har tenkt på underveis og ikke greid å bestemme oss før en stund etter barna har kommet til, så det skulle godt gjøres at noen "stjal" dem ;)
 
Nei, jeg holdt listen med navn hemmelig til etter han var født og vi hadde bestemt oss. Da jeg gikk gravid var vi 3 stk som fikk barn samme året, jeg med termin aller sist. De andre 2 fikk (heldigvis for min del) jenter så slapp det problemet siden jeg fikk gutt. Ingen så jeg vet om som er gravide nå så får nok ikke det problemet denne gang heller
 
Ja. Vi hadde jentenavnet klart helt fra vi ble sammen (9 år) og ble gravide nesten samtidig med et nære vennepar. De ventet jente og tok det navnet, vi fikk uansett gutt. Men ganske sårt!
 
Ei venninne kalte jenta si det jeg alltid har sagt jeg skal kalle ei jente om jeg får ei. Kommer til å bruke det navnet uansett om vi får jente, da aldersforskjell og bosted gjør at de ikke vil være en naturlig del av hverandres hverdag.
 
Søsteren min brukte en variant av "mitt" navn, og det passer perfekt på min flotte nevø.
 
vi kallte opp etter oldemora til mannen. Søsteren hans ville også bruke det etter vi sa vi ville bruke det hvis vi fikk ei jente en gang. (dette sa vi leeeeenge før vi blei gravid) Vi blei gravide samtidig med lik termin.. de fikk vite at de ventet jente først.. da ultralyden hos oss også viste klart og tydelig jente blei jeg faktisk glad for da mistet ikke vi navnet vårt. (hadde selvfølgelig blitt glad om det blei gutt gså, men hadde vi fått gutt hadde de tatt det.) Så fra nå holder vi navnet hemmelig til vi vet kjønn. Har allerede klart både jentenavn og guttenavn til neste baby :p (men er ikke gravid igjen altså :p )
 
En tidligere venninne av meg fikk en sønn i fjor sommer.. Han heter Aron Nicholai.. Akkurat det navnet jeg hadde sagt var aktuelt.. Men siden tanten min ga sønnen sin navnet Aron for 6år siden har jeg gått bort ifra det uansett.. Men var sårt at denne tidligere venninnen brukte navnet "mitt" likevel..
 
Jeg tenker ikke at noen kan "eie" et navn uansett om de har nevnt det eller brukt det fra før. Heter selv det samme som min beste venninne (våre foreldre var venner fra før vi ble født) og flere søskenbarn har ulike kombinasjoner med noen like navn - det har aldri vært noe rart eller problematisk.

Navn på min "liste" er tatt i bruk av andre nære, men det synes jeg bare er stas. Det betyr jo at jeg liker navnet veldig god. Synd hvis jeg skulle insistert på å "eie" navnet, men ikke fikk brukt det likevel - da ville jo ingen fått det. Må si jeg har et ganske avslappet forhold til slikt. Hvor mange barn er det ikke i enkelte klasser som deler samme navn? Har du et sterkt forhold til et navn så bruk det uansett hva andre har gjort.
 
Men herregud.. Det spiller vel ingen rolle om to stykker i nær omkrets har samme navn?
Makan til i-landsproblemer! Hahaha!
 
Visste de om navnet, eller var det tilfeldig?
De fleste visste det i gjengen, men faktisk usikker på om de var fullstendig klar over det, så er ikke sur på de overhodet :) men fortsatt surt for oss! Men får vi noengang en jente blir det nok det navnet uansett!
 
Nei. Etter at jeg fikk en gutt spurte en venninne om å få bruke navnet vi hadde valgt oss dersom gutten hadde vist seg å være en jente, og det var helt i orden da vi ikke skulle ha flere barn. Nå venter vi en jente, men har funnet andre navn vi liker bedre ;)
 
Hva gjelder det å være redd for at noen skal bruke navnet du selv har bestemt deg for, så synes jeg det er merkelig at folk velger å holde navn hemmelig til fødsel. Jeg finner det logisk å gjøre motsatt. Jeg tenker at ved å si hva jeg ønsker å kalle min baby, så har jeg gjort folk klar over det, og om de da velger å bruke samme navn, så vær så god. Jeg eier det jo ikke. Men da har jeg sagt hva jeg har valgt, og de får evt "herme". Om man holder det hemmelig og noen i mellomtiden får barn og bruker samme navn virker det jo som at du selv er den som hermet, eller ble inspirert?

Vi forteller omgivelsene hva lillebror skal hete. Har hatt navn klart hele veien. Men poster det ikke på åpne forum eller facebook da jeg synes det er rart og feil overfor det lille mennesket som ikke er født ennå. Men de vi snakker med face to face får vite det dersom de lurer :)
 
Stjålet og stjålet, tror ikke jeg vil kalle det for det. Vi hadde et guttenavn i backup da vi skulle ha vesla, det er da et navn som mannens farfar og far har. Vi har hatt det liggende siden og vært bestemt på at det skulle brukes om vi fikk en gutt. Søskenbarnet til mannen var raskere ute, og tok navnet. Hun visste ikke at vi hadde lagt vår elsk på det, da. Da hun fortalte meg hva de tenkte på til gutten i magen måtte jeg jo bare le av det, og hun ble også overrasket over "tilfeldighetene" i det. og vi har jo ingen garanti for at vi får noen gutt, så kan jo ikke klandre noen for det, og mannen har jo flere søsken også så om de ønsker å bruke det så har jo ikke vi noen førsterett/enerett på navnet heller. Men litt irriterende er det jo.

Mannen mener vi fortsatt skal bruke samme navnet hvis vi får en gutt, men jeg er uenig og føler det navnet er opptatt nå, selv om de bor så langt unna at vi knapt treffer dem. :p
 
Nei. Men hva om det er din søster som kaller ungen sin det samme som ditt barn? De skal jo mest sannsynlig vokse opp ganske tett. Hadde vært helt feil om min kusine hadde hett det sanne som meg.

Jeg har en kusine som har mitt navn som mellomnavn, hun bruker det, det har gått fint i 35 år..
 
Jeg konfronterte broren min om det når han ville døpe sønnen sin Johannes,, han skiftet til Johan, nå syns jeg kanskje at jeg var litt tåpelig :p
 
Back
Topp