Like foreldrepenger til alle?

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
"Gravide kvinner uten lønnsarbeid har fire ganger større risiko for å ta abort enn kvinner med lønnet arbeid.

Det avdekkes i en ny studie ledet av professor og overlege på Kvinneklinikken ved Ahus, Anne Eskild. Studien blir publisert i Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica denne

Det er første gang en slik studie er gjennomført i Norge. Forskerne har tatt utgangspunkt i tall fra Statistisk Sentralbyrå, Medisinsk fødselsregister og Abortregisteret.

Eskild mener at regelen knyttet til utbetaling av foreldrepenger kan være en årsak til at de aller fleste kvinner er i lønnet arbeid når de får barn.

Det er bare kvinner i lønnet arbeid som har rett til foreldrepenger.

– Staten forskjellsbehandler kvinner. De som har mest fra før, får også mest når de får barn. Det er med på å forsterke forskjellen mellom familier, og bidrar til at noen barn ikke blir født. Det er det denne studien viser, sier hun."

Les hele artikkelen her http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...parten-som-tar-abort-er-uten-jobb/a/23605685/

Hun mener at foreldrepenger bør være likt for alle. At selv om man ikke har vært yrkesaktiv så skal man få foreldrepenger på lik linje med de som har jobbet.

Jeg er usikker på om jeg egentlig syns det er noe godt forslag. Skal det ikke lønne seg å være yrkesaktiv og bidra til statskassen? Bør man ikke heller utvide fars rett til å ta ut hele permisjonen uavhengig av mors aktivitet?

Jeg synes at de som ikke har krav på foreldrepenger hverfall burde få mer penger. Men ikke på lik linje som de som jobber..
Jeg ser for meg at for mange vil missbruke det..
Har ikke jobb.. bli gravid, få penger.
Blir litt kontantstøtte"problemet".

Jeg synes at de som ikke har krav på foreldrepenger hverfall burde få mer penger. Men ikke på lik linje som de som jobber..
Jeg ser for meg at for mange vil missbruke det..
Har ikke jobb.. bli gravid, få penger.
Blir litt kontantstøtte"problemet".
Enig me deg :-)

Jeg tenker at man ikke bør straffes for mye fordi man ikke har jobb så jeg synes de burde fått mer enn de gjør nå

Det syns jeg ikke. At det skal være likt altså.

Jeg tenker at man ikke bør straffes for mye fordi man ikke har jobb så jeg synes de burde fått mer enn de gjør nå
Men straffes man så mye i dag da? Det fins jo reelle muligheter for å la faren ta permisjonen slik at mor kan jobbe. Eller hvis man er alenemor så får man jo en drøss av stønader...

Dette kommer vel ikke som noe sjokk?
Jeg er vel ikke for at de skal få det samme son de som jobber jeg heller, vi må opprettholde god arbeidsmoral. Men noe må jo gjøres. Hva med de som nettopp har gjort seg ferdige med skole, og ikke har rukket å få seg jobb? Nå søker mange om mer studie, noen uten intensjon om å faktisk fullføre. Det blir ikke riktig det heller. Jeg vet ikke hvordan dette skal løses. Uansett så vet vi kun at veldig mange som tar abort ikke har jobb. Vi vet ingenting om deres ønske om å få barn, eller livssituasjon ellers. Kanskje er det også viktig å fokusere ekstra på prevensjon.

Jeg er aldeles ikke enig i at folk som ikke er i jobb skal få lik økonomisk støtte som de som jobber og bidrar til samfunnet. Det skal lønne seg å jobbe og bidra til velferdssamfunnet.

Ikke pokker om en 18-åring på NAV skal få like mye som meg, som har jobbet meg halvt ihjel med 200% stilling over flere år og betalt dertil skatt. At folk har vett til å ta abort når de ikke har forutsetninger for å ta vare på ungen er et sunnhetstegn - det er mer enn nok folk i verden som det er!

Jeg syns engangsstøtten skal økes noe, og man skal ha økt barnetrygd dersom ingen av foreldrene er i jobb.
Syns også topplokket på støtten på 6 G bør økes til 8 G.

Men når det er sagt så har vi en høna eller egget situasjon her....

Studiene kom frem til at blant kvinner som ikke hadde jobb var sjansen for de tok abort 4 ganger så stor, men den sier ikke noe om at mangel på jobb var grunnen.
Man vet at den gruppen som har størst sjanse for å velge abort er kvinner i alderen 15-20 år, og de har ofte heller ikke jobb.
Årsaken til at disse tar abort er alder, ikke etablerte forhold, ønsker ikke barn nå og lignende

Jeg syns engangsstøtten skal økes noe, og man skal ha økt barnetrygd dersom ingen av foreldrene er i jobb.
Syns også topplokket på støtten på 6 G bør økes til 8 G.

Men når det er sagt så har vi en høna eller egget situasjon her....

Studiene kom frem til at blant kvinner som ikke hadde jobb var sjansen for de tok abort 4 ganger så stor, men den sier ikke noe om at mangel på jobb var grunnen.
Man vet at den gruppen som har størst sjanse for å velge abort er kvinner i alderen 15-20 år, og de har ofte heller ikke jobb.
Årsaken til at disse tar abort er alder, ikke etablerte forhold, ønsker ikke barn nå og lignende
Men hvorfor skal det lønne seg å ikke jobbe? Hvorfor kan ikke problemet løses ved at far tar hele permisjonen hvis mor ikke har rettigheter?

Men hvorfor skal det lønne seg å ikke jobbe? Hvorfor kan ikke problemet løses ved at far tar hele permisjonen hvis mor ikke har rettigheter?
Poenget mitt er at et barn koster mer enn dagens støtte, og til syvende å sist er det barnet som vil lide.
Jeg sier ikke at de skal få like mye som de som jobber, og det mener jeg heller ikke, bare at dagens sats er lav og bør ses på i forhold til hva et barn koster.
Man må også huske på at mange av de som blir gravide uten jobb faktisk er aktivt jobbsøkende og må sette det på hold i noen måneder mens de er hjemme med barnet samtidig som det er vanskeligere å få jobb som gravid.

Som jeg også sier er at jeg syns maks for de som jobber skal økes fra 6 G til 8 G.
Er veldig mange i dag som tjener over 6 G som får mindre når de er i permisjon med sitt barn

Er enig i at de som ikke har jobbet bør få mer enn de får idag, da jeg vet noen som har følt seg "nødt" til abort kun pga vanskelig økonomi. Men jeg syns også at de som jobber, bør få mer. For dem som ikke jobber kunne man økt barnetrygden og engangsstønaden noe tenker jeg. Så syns jeg at de som faktisk er for syke for å jobbe, eller jobbe mye bør få nærmere samme sum som de som jobber 100%, om ikke fullstendig likt. Det er tross alt oftest ikke ens egen skyld at en ikke kan jobbe på grunn av sykdom, og dette vurderes tross alt nøye av både leger/andre behandlere og nav.

I prinsippet så får man jo penger selv om man ikke har jobb. Får sosialhjelp, engangsstønad, og så videre sosialhjelp til man er klar til å gjøre noe videre. Jeg opplevde ikke noe press fra NAV det første året til å komme meg i jobb heller. Det var ikke romslig økonomi heller, det føltes både nedverdigende og tungt, men vi overlevde fint, og kunne nok vært flinkere til å strekke pengene utover. Man skal jo ikke leve fett på sosialhjelp heller, man skal få nødvendig hjelp til man kommer seg på beina igjen.Men klart stønadene kunne vært økt litt, og systemet utbedret.

Tenker heller jeg syns at for eksempel uføretrygden burde vært økt, for de har ingen sjanse til å forbedre situasjonen sin.

Sjønner at mangen kan komme i vanskelige situasjoner.. Men dei blir feil og gjør det likt for alle. Vi som har jobba oss opp til retten med foredrepengene fortjener den summen vi får. Og dei som ikkje har jobb bør finne seg ein jobb. Dei har jo ikkje penger til ongen etter permisjonen heller da? Skal alle bare få penger for og ha barn? Blir litt dumt. Har selv fått barn i studie tiden. Fikk stipend. Men det var ikkje mye. Men da hadde eg ein mann som kunne "forsørge" oss. Er 2 delt ansvar. Hva får far for at han får barn? Ingen ting.. Han og må jobbe seg opp retten. Vi får og automatisk barnetrygd. Blei litt rotete. Men nei det bør ikkje bli likt. Og ingen bør få ting rett opp i nevene. Blir kun sofaslitere i gjen til slutt. Eg hadde lett valgt og gå hjemme med full lønn vis det var mulig. Men må ut i jobb og ta ansvar og forsørge familien men og betale skatt for og få andre samfunstjenester til og gå i rundt.

Men straffes man så mye i dag da? Det fins jo reelle muligheter for å la faren ta permisjonen slik at mor kan jobbe. Eller hvis man er alenemor så får man jo en drøss av stønader...
Ja man gjør jo det om man ikke har jobb.
At man er alenemor og får drøss av stønader er vel ikke helt rett. Man får som oftest noen ja men det er ikke nødvendigvis så mye penger.

Sjønner at mangen kan komme i vanskelige situasjoner.. Men dei blir feil og gjør det likt for alle. Vi som har jobba oss opp til retten med foredrepengene fortjener den summen vi får. Og dei som ikkje har jobb bør finne seg ein jobb. Dei har jo ikkje penger til ongen etter permisjonen heller da? Skal alle bare få penger for og ha barn? Blir litt dumt. Har selv fått barn i studie tiden. Fikk stipend. Men det var ikkje mye. Men da hadde eg ein mann som kunne "forsørge" oss. Er 2 delt ansvar. Hva får far for at han får barn? Ingen ting.. Han og må jobbe seg opp retten. Vi får og automatisk barnetrygd. Blei litt rotete. Men nei det bør ikkje bli likt. Og ingen bør få ting rett opp i nevene. Blir kun sofaslitere i gjen til slutt. Eg hadde lett valgt og gå hjemme med full lønn vis det var mulig. Men må ut i jobb og ta ansvar og forsørge familien men og betale skatt for og få andre samfunstjenester til og gå i rundt.
Bør finne seg en jobb? Det er ikke sånn at det bare er å skaffe seg en jobb i dagens jobbmarked...

Er enig i at de som ikke har jobbet bør få mer enn de får idag, da jeg vet noen som har følt seg "nødt" til abort kun pga vanskelig økonomi. Men jeg syns også at de som jobber, bør få mer. For dem som ikke jobber kunne man økt barnetrygden og engangsstønaden noe tenker jeg. Så syns jeg at de som faktisk er for syke for å jobbe, eller jobbe mye bør få nærmere samme sum som de som jobber 100%, om ikke fullstendig likt. Det er tross alt oftest ikke ens egen skyld at en ikke kan jobbe på grunn av sykdom, og dette vurderes tross alt nøye av både leger/andre behandlere og nav.
Helt enig med deg

Syns det blir helt feil at de som ikke har opparbeidet seg skal stille likt som de som har rett på foreldrepenger. Jeg har faktisk jobba for å få de rettighetene jeg har og tenker det fort kan bli en situasjon der folk utnytter systemet. Men at vi kunne hatt bedre løsninger er helt klart. Feks at studier teller som "poeng" og derfor gir mer rett til foreldrepenger, i tilegg kan jo både barnetrygd og engangstønad justeres, det er jo en stund siden sist. Syns egentlig vi har fine løsninger her i landet og vi er utrolig heldige som får være hjemme med barna våre så lenge som vi får, vi kan jo ikke bare regne med at staten skal stille opp hele tiden heller...

Jeg hadde aldri gått ut i jobb etter 6 uker, så det ser jeg ikke kan hjelpe noe, da hadde jeg heller ventet med å få barn.

Og nei man får ikke en drøss med stønader bare fordi man er alenemor.

Back
Topp