Like foreldrepenger til alle?

Synes det er rart å isolere slik statistikk. Nå er vel de fleste som er uten fast jobb gjerne yngre og av ulike grunner (utdanning, modenhet, livspartner) velger å vente med barn når de blir uventet gravide, enn eldre mer etablerte damer. Så at det er grunn alene har jeg vansker for å tro.

For å nyte godt av godene så må man bidra. Kanskje det ikke bare skal regnes ut av nåværende inntekt? Forskjell på å være aktiv student/arbeidstaker over flere år, enn å aldri har jobbet og betalt skatt tenker jeg da.

Har ei venninne som får barn nå om et par mnd. Alenemor på 20 år, ikke fullført vgs og aldri jobba en dag i sitt liv. Hun får utbetalt 20 000 i mnd etter at ungen er født..! Verdens beste jente på mange måter, men jeg fikk helt bakoversveis da hun fortalte det. Og her skal jeg jobbe meg halvt ihjel for 15 000 ekstra utbetalt i mnd?!

Støtten til arbeidsledige er god nok som den er. Og har man vilje til å jobbe, så finner man alltids en jobb også - selv om den kanskje ikke er relevant til studier eller betaler fullt like mye som man kunne ha ønsket.

Har ei venninne som får barn nå om et par mnd. Alenemor på 20 år, ikke fullført vgs og aldri jobba en dag i sitt liv. Hun får utbetalt 20 000 i mnd etter at ungen er født..! Verdens beste jente på mange måter, men jeg fikk helt bakoversveis da hun fortalte det. Og her skal jeg jobbe meg halvt ihjel for 15 000 ekstra utbetalt i mnd?!

Støtten til arbeidsledige er god nok som den er. Og har man vilje til å jobbe, så finner man alltids en jobb også - selv om den kanskje ikke er relevant til studier eller betaler fullt like mye som man kunne ha ønsket.
Nei støtten er virkelig ikke god nok som den er til arbeidsledige. Høres ut som du aldri har blitt ufrivillig arbeidsledig i ditt liv.
Å nei det er virkelig ikke sånn at man får seg jobb om man bare vil
Blir så provosert over sånne uttalelser!

Nei støtten er virkelig ikke god nok som den er til arbeidsledige. Høres ut som du aldri har blitt ufrivillig arbeidsledig i ditt liv.
Å nei det er virkelig ikke sånn at man får seg jobb om man bare vil
Blir så provosert over sånne uttalelser!

Veldig enig i det at en ikke bare kan få seg en jobb.... Jobbmarkedet er tøft og for tiden trangt om man i tilegg mangler utdanning og erfaring, alikevel syns jeg det blir helt feil å kalle ordningene vi har for mindre gode på noen måte... Vi får 64% av tidligere inntekt av staten i opp til et år om vi blir arbeidsledige... Dette mener jeg er en holdbar løsning. Det skal faktisk merkes om man blir arbeidsledig, det skal svi litt og det skal være meningen at vi skal fort it i jobb igjen. Ikke at vi skal sitte hjemme å forvente omtrent samme innhenkt for å ikke jobbe selv om det er ufrivillig. Litt slik blir det med foreldrepenger også. Vi må jobbe for godene vi har og ikke regne med at ting skal komme gratis.

Jeg har mistet jobben i nedbemanning. Gikk 8 dager arbeidsledig før neste jobb var på plass. Har 5 års høgskoleutdannelse, men vil heller vaske dassen på McDonald's fremfor å gå arbeidsledig! Har hatt mange ymse jobber gjennom studietida (skufle møkk, kjøre post, stå i butikk, turistguide mm) , men det var aldri noe problem å finne et eller annet å gjøre.

Veldig enig i det at en ikke bare kan få seg en jobb.... Jobbmarkedet er tøft og for tiden trangt om man i tilegg mangler utdanning og erfaring, alikevel syns jeg det blir helt feil å kalle ordningene vi har for mindre gode på noen måte... Vi får 64% av tidligere inntekt av staten i opp til et år om vi blir arbeidsledige... Dette mener jeg er en holdbar løsning. Det skal faktisk merkes om man blir arbeidsledig, det skal svi litt og det skal være meningen at vi skal fort it i jobb igjen. Ikke at vi skal sitte hjemme å forvente omtrent samme innhenkt for å ikke jobbe selv om det er ufrivillig. Litt slik blir det med foreldrepenger også. Vi må jobbe for godene vi har og ikke regne med at ting skal komme gratis.
Jeg forventer ikke i nærheten av det jeg hadde i full lønn men når går fra full lønn, ned til 50 prosent pga nedskjæringer og så på dagpenger så får man lite utbetalt i dagpenger til tross for at man har jobbet omtrent fullt i 15 år..
Sånn som det er nå så kan jeg ikke jobbe mer enn en dag i uken uten å miste dagpenger, så da lønner det seg ikke å jobbe i grunn for min del. Dt er endel feil med dagens ordning synes jeg og den meningen endrer jeg ikke på.
Jeg sa heller ikke den var mindre god men at den ikke er god nok

Jeg har mistet jobben i nedbemanning. Gikk 8 dager arbeidsledig før neste jobb var på plass. Har 5 års høgskoleutdannelse, men vil heller vaske dassen på McDonald's fremfor å gå arbeidsledig! Har hatt mange ymse jobber gjennom studietida (skufle møkk, kjøre post, stå i butikk, turistguide mm) , men det var aldri noe problem å finne et eller annet å gjøre.
Så fint for deg, sånn er det altså ikke alle steder!

Jeg forventer ikke i nærheten av det jeg hadde i full lønn men når går fra full lønn, ned til 50 prosent pga nedskjæringer og så på dagpenger så får man lite utbetalt i dagpenger til tross for at man har jobbet omtrent fullt i 15 år..
Sånn som det er nå så kan jeg ikke jobbe mer enn en dag i uken uten å miste dagpenger, så da lønner det seg ikke å jobbe i grunn for min del. Dt er endel feil med dagens ordning synes jeg og den meningen endrer jeg ikke på.
Jeg sa heller ikke den var mindre god men at den ikke er god nok

Da er jeg helt enig med deg, for det lønner seg faktisk ikke å jobbe ved siden av dagpengene... Og det er fryktelig synd. Det skaper en dårlig arbeidsmoral hos enhver og slik skal det ikke være. Derfor jeg mener at foreldrepenger må være boe en opparbeider seg rett til... Slik at det hele tiden er en klar føring på at arbeid skal lønne seg.

Da er jeg helt enig med deg, for det lønner seg faktisk ikke å jobbe ved siden av dagpengene... Og det er fryktelig synd. Det skaper en dårlig arbeidsmoral hos enhver og slik skal det ikke være. Derfor jeg mener at foreldrepenger må være boe en opparbeider seg rett til... Slik at det hele tiden er en klar føring på at arbeid skal lønne seg.
Det er nettop det, det burde alltid lønne seg å jobbe ved siden av dagpengene men sånn er det ikke nå.
Selv tar jeg sjanse hver mnd for jeg vil jobbe og er man inne som vikar så kan man ikke si nei så mange ganger før man er ute igjen.
Men jeg vet mange som bare sitter hjemme for det lønner seg ikke å jobbe ved siden av dagpenger.

Syns det er tåpelig at ikke mannen får foreldrepenger etter eget grunnlag.

Syns også det er et friskhetstegn at unge tar kontroll over skjebnen sin og tar valget om abort dersom de føler det ikke passer livssituasjonen og planen videre. Er jo nettopp derfor vi har lov til å ta abort. Tror de færreste tar særlig lett på en slik avgjørelse. Kjenner flere som har tatt abort nettopp fordi det ikke passet å få barn der og da, og det var nok en svært fornuftig avgjørelse for alle dem jeg kjenner i hvertfall nå når jeg ser hvor de er 10-15 år senere.

Tviler også på at mer penger akkurat i permisjonstida vil spille noen rolle. Tror nok at de fleste klarer å tenke at det barnet skal tas vare på til det blir ganske voksent og at det da blir svært vanskelig å fullføre utdanning osv om man blir tidlig mor. Flott at mange velger å IKKE ta abort i slike situasjoner, men at en god del gjør det fordi det gjør deres eget liv lettere syns jeg er helt ok.

Det er nettop det, det burde alltid lønne seg å jobbe ved siden av dagpengene men sånn er det ikke nå.
Selv tar jeg sjanse hver mnd for jeg vil jobbe og er man inne som vikar så kan man ikke si nei så mange ganger før man er ute igjen.
Men jeg vet mange som bare sitter hjemme for det lønner seg ikke å jobbe ved siden av dagpenger.
Nå hopper jeg inn i diskusjonen fra siden her, men lønner seg økonomisk er jo bare én side ved saken, er det ikke?

En ting er å tape på det (da skjønner jeg egentlig at man holder seg utenfor arbeidslivet om man ikke får en relativt sikker inntektskilde), men det ser da vitterlig hundre ganger bedre ut på en cv at en har tatt strøjobber enn at man ikke har gjort noe?

Nå hopper jeg inn i diskusjonen fra siden her, men lønner seg økonomisk er jo bare én side ved saken, er det ikke?

En ting er å tape på det (da skjønner jeg egentlig at man holder seg utenfor arbeidslivet om man ikke får en relativt sikker inntektskilde), men det ser da vitterlig hundre ganger bedre ut på en cv at en har tatt strøjobber enn at man ikke har gjort noe?
Det gjør det men man klarer seg som regel ikke uten inntekt og da velger man heller å få faste dagpenger enn å jobbe for mye å miste de.
Er ikke noe rart det akkurat

Jeg vet ikke hva de som ikke jobber har krav på i sum, men vil tro det er en grei slant, med tanke på at de ikke har skattet.

Syns ikke det er noe galt i at det er litt forskjell her. Det skal lønne seg å være yrkesaktiv og bidra til samfunnet :-) Det skal ikke lønne seg å gå hjemme. Kan fort bli farlig mange barn i fattige kår da. Har ikke penger, blir gravid, har penger ett år, og vips fattig igjen.

Bør finne seg en jobb? Det er ikke sånn at det bare er å skaffe seg en jobb i dagens jobbmarked...
Nei eg er klar over at det ikkje er så lett. Men synst ikkje at ein bør få barn om ein ikkje har penger til det.. For barn koster penger etter permisjonen og. Så hjelper ikkje så lenge om NAV dekker permisjonspengene. Og dei som har jobba men mista jobben har rett til dagpenger. Så vis noen er litt uheldige der så er det ei løysning for det.

Jeg vet ikke hva de som ikke jobber har krav på i sum, men vil tro det er en grei slant, med tanke på at de ikke har skattet.

Syns ikke det er noe galt i at det er litt forskjell her. Det skal lønne seg å være yrkesaktiv og bidra til samfunnet :-) Det skal ikke lønne seg å gå hjemme. Kan fort bli farlig mange barn i fattige kår da. Har ikke penger, blir gravid, har penger ett år, og vips fattig igjen.

Det tenker jeg og, sykt hvordan folk tenker innimellom så om de som ikke har vært yrkesaktive skulle hatt rett på betalt perm er jeg redd det hadde blitt mye utnytting... Og hva med svangerskapet tenker jegda, er jo en stor sjans for å bli sykemeldt i et svangerskap, skal en da også endre reglene for opptjening av sykepenger da?

Har ikke lest alle svarene, men dersom man oppdager at man er gravid relativt raskt, så rekker man jo å jobbe et halvt år før barnet kommer og får rett?

Synes det skal lønne seg å jobbe og at man får foreldrepenger etter inntekt (det skal jo erstatte inntekten man har til vanlig, så hvis man ikke tjener noe særlig fra før så er det ikke så mye å erstatte). Ja til at far kan overta for mor. Men synes at de som ikke har rett skal få noe, men det gjør de vel - engangsstønad? Kanskje den bør økes? Finnes jo økonomiske ordninger som sikrer en dersom man ikke har noe også..

Er enig i at de som ikke har jobbet bør få mer enn de får idag, da jeg vet noen som har følt seg "nødt" til abort kun pga vanskelig økonomi. Men jeg syns også at de som jobber, bør få mer. For dem som ikke jobber kunne man økt barnetrygden og engangsstønaden noe tenker jeg. Så syns jeg at de som faktisk er for syke for å jobbe, eller jobbe mye bør få nærmere samme sum som de som jobber 100%, om ikke fullstendig likt. Det er tross alt oftest ikke ens egen skyld at en ikke kan jobbe på grunn av sykdom, og dette vurderes tross alt nøye av både leger/andre behandlere og nav.

Sykepenger gir rett til permisjonspenger fra nav allerede ;)

Flere ting man kunne endret på. F.eks burde alle som jobber få foreldrepenger, for sånn er det ikke i dag. Er du ekstrahjelp i butikk annenhver helg og en kveld i uka så er det ikke alle som tjener 0,5 G. Engangsstønaden kunne økes mer, og istedenfor én utbetaling så kunne den vært delt opp i 4 eller 5 slik at mor fortsatt kan være hjemme noen mnd før hun måtte finne seg en jobb. Mange er ikke klar for jobb 6 uker etter fødsel.

I så fall må alle få lik pensjon også da. Nei, om man ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger er jo det synd. Jeg er nok litt kynisk i slike situasjoner ;) folk må da kunne ta litt ansvar for egne liv, staten kan ikke ta ansvar for alt.

Vi har det vel ikke så ille i Norge uansett..

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvordan F* får hun til å få så mye? Det blir jo helt feil og urettferdig. Sist jeg var i perm jobbet jeg 100% som lærling mens jeg var gravid og endte opp med lusne 9000 utbetalt i mnd, denne gangen har jeg jobbet dag, natt og kvelds vakter og masse helger og er heldig om jeg ender opp på 16000 i mnd med foreldrepenger.

Back
Topp