Sukkerbelastningstest

Kan jeg spørre om hvorfor skal du ta den? Jeg fikk beskjed om at det var pga alder....

Veldig lite tro på at jeg klarer gjennomføre den....
BMI var akkurat 28 :/ dersom jeg fortsatt er kvalm og kaster opp om jeg faster i uke 28 kommer jeg til å be om å få målt langtidsblodsukker i stedet.

Eg skal ta den i uke 28 :) på første kontrollen tok ho en sånn langtidsblodprøve eller noe..

Har ikke peiling. Tok prøver før og etter sukkeinntaket i armen. Merket prøvene med nr 1 og nr 2. Tviler på de testet blodet der.

Skummelt å høre hvor slappe folk er...
Meeeen jeg merket selv på min fastlege idag at han verken hadde planer om å ta Jernlageret eller blodprosenten min eller noe.. mente det ikke var normalt.. så kjenner jeg er veldig gla jeg vet hva som må sjekkes..
Men én kan jo ikke forvente at alle skal kunne dette så derfor syntes jeg det er kjedelig med så mange uvitende leger/ sekretærer og legekontorer :/

Jeg fikk svar i dag at blodsukkeret var 7.3 etter 2 timer. Men hun viste ikke hva det skulle være når man er gravid. Så håper det er bra.

Tok test tiligeere i uka fikk ikke vite verken hva jeg hadde før eller etter:o

Så rart.. jeg fikk vite blodsukkeret før testen når jeg var der. Så måtte jeg ringe i dag å få svar på blodsukkeret etter 2 timer

Jeg fikk svar i dag at blodsukkeret var 7.3 etter 2 timer. Men hun viste ikke hva det skulle være når man er gravid. Så håper det er bra.
Synes det høres litt i faresonen.... 7,8 er svangerskapsdiabetes ifølge nette.. Men jeg er ingen proff i dette

Uff, det var jo ikke bra at den som ga deg svaret visste om det var ok eller ikke! Men en må jo tro at de har noen regler for å fange opp de som har alarmerende høyt:) så det er jo sikkert fint!

Jobber ikke med dette men:
Det jeg fant på nett er at over 7,8 etter belastning så skal man følges opp med kostholdsråd ol. I labhåndboka på jobb står det og at øvre grense er 7,8.:)

FY Søren for en holdning altså. Dette gjør meg som legesekretær ordentlig sint faktisk! Utsette pasienter sånn!
Det er innenfor grensen som gravid men i øvre grense! Altså du burde få kostholdsråd for å klare å få blodsukkeret ditt noe lavere..
Om du hadde vært nærmere 8 så skulle legen din henvist deg til sykehuset for oppfølging der... Men grøsser over å høre hvor lite de på legekontoret ditt kan..

Fikk du beskjed om ny sukker test i uke 28 da? For å se om (de rådene du skulle fått ) har hjulpet til å endre på sukker nivået...
Uansett, jeg anbefaler deg å tenke på sukker inntaket ditt for å passe på så du ikke utvikler svangerskaps diabetes :) du er innafor men i øvre grense.. ;)

Tusen takk for svarene.Jeg ringte for å spør Legesekretæren, jeg fikk da beskjed om at så lenge blodsukkeret var under 11 så var alt fint.
Så jeg tror jeg må ringe legen min i morgen å få en samtale med henne.
Har googla litt selv også nå å ser jo at grensen er 7,8.
Blir litt bekymret nå...

Tusen takk for svarene.Jeg ringte for å spør Legesekretæren, jeg fikk da beskjed om at så lenge blodsukkeret var under 11 så var alt fint.
Blir litt bekymret nå...

Hadde en jordmor på opplæring i laboratoriet arbeid og hun sa under 10 var ok.
Vi på kontoret syntes det var veldig mye høyere enn vi er opplært til , da vi har fått beskjed om å henvise til sykehuset ved verdi over 8.0 og oppfølging videre skjer da der...
Så tydelig mye forskjellig info rundt omkring..

Meen ikke bli bekymret :) du er fortsatt innenfor mtp verdi :) du kan enkelt endre dette selv mtp kosthold og du trenger verken medisiner eller noen ting :)

Fikk brev fra legen i posten i der det stod st verdiene mine var fine og at jeg ikke hadde sukkersyken. Mer vet jeg ikke......

Screenshot_2016-01-14-21-33-59.png
Der står det at dersom du er i grenseland så vil kostholdsråd veiledning være tilstrekkelig :)
Ikke bekymre deg :)

Screenshot_2016-01-14-21-38-10.png
Furst anbefaler henvisning av gravide over 9 i verdi...

Og grunnen til viktigheten av å måle glukose fastende FØR man får 75g sukker, er fordi man IKKE skal ha dette ved fastende verdi over 9.0!
Derfor skummelt at dette ikke følges :/

Tusen takk for alle nyttige svar:-) det er så godt å ha en plass jeg kan spør. :-)

Tusen takk for alle nyttige svar:) det er så godt å ha en plass jeg kan spør. :)

Er veldig gla for forumet selv men også gla for å kunne hjelpe :)<3

Blir litt bekymret nå...

Hehe du får lære sekretæren forskjell på diabetes verdier og svangerskaps diabetes; )

Back
Topp