Trening i svangerskapet

Smulte

Andre møte med forumet
Hei,

Er det mange her som er flinke til å trene mens dere er gravide?

Jeg er gravid for første gang og var fast bestemt på å holde kroppen i gang under svangerskapet. Løp avgårde på trening samme dag som jeg testet positivt. Etter dette ble jeg dårlig i mange uker, ja, resten av første trimester. Hehe, så utrolig rart å ikke ha kontroll over egen kropp lenger!

Like før nyttår kom jeg i gang igjen, og selv om dørstokkmila var lang og kroppen støl som en stokk, føltes det godt. Jeg driver kun med styrketrening, og løfter veldig snilt for å lære meg å kjenne kroppen på nytt. Er 15+1 i dag.

Til dere trøndere: Har dere erfaring med Femme sine gravidtreninger? Har veldig lyst til å teste dette ☺

Hei,

Er det mange her som er flinke til å trene mens dere er gravide?

Jeg er gravid for første gang og var fast bestemt på å holde kroppen i gang under svangerskapet. Løp avgårde på trening samme dag som jeg testet positivt. Etter dette ble jeg dårlig i mange uker, ja, resten av første trimester. Hehe, så utrolig rart å ikke ha kontroll over egen kropp lenger!

Like før nyttår kom jeg i gang igjen, og selv om dørstokkmila var lang og kroppen støl som en stokk, føltes det godt. Jeg driver kun med styrketrening, og løfter veldig snilt for å lære meg å kjenne kroppen på nytt. Er 15+1 i dag.

Til dere trøndere: Har dere erfaring med Femme sine gravidtreninger? Har veldig lyst til å teste dette ☺
Datt helt av hele 1 trimester, og har slitt veldig med bekkenet, men nå er jeg endelig i gang igjen :D skal bli deilig å kanskje få litt kontroll over kroppen og vekten igjen:)

Har vært slapp og dårlig og lat ... men prøver å gå tur hver dag.

Nå er det masse snø, så jeg må komme meg ut på ski!

Begynner på gravidyoga på onsdag, det blir en gang i uka.

Har vært dårlig i første trimester , så da har jeg ikke trent. Men jeg begynte igjen i forrige uke. Prøver å være flink .

Pga voldsom kvalme har jeg rett og slett ikke orket trening. Nå har jeg kommet til 13 uker og virker som kvalmen er i ferd med å gi seg så håper å få trent litt igjen. Får heldigvis mye bevegelse og spasering på jobb:-)

Har trent i gjennomsnitt 5 ganger i uken i hele svangerskapet. I juleferien også:) Langkjøring, intervall, bodypump, spinning, crossfit ++ Kjenner at kroppen ikke er den samme, men deilig å opprettholde litt kondisjon og muskulatur:) Er 14+6

Trena aerobic og styrke 2-3 gonger i veka før svangerskapet, og håpar å halde det same gåande så lenge som mogleg framover ☺

Har trent i gjennomsnitt 5 ganger i uken i hele svangerskapet. I juleferien også:) Langkjøring, intervall, bodypump, spinning, crossfit ++ Kjenner at kroppen ikke er den samme, men deilig å opprettholde litt kondisjon og muskulatur:) Er 14+6
Jeg har fått beskjed av både lege og jordmor at gravide ikke bør få maxpuls (over 80%). Jeg er godt trent fra før og, men har måtte kutte ned på sånn type kondistrening. Er det forskjellig hva fagfolka sier til oss?

Jeg prøver å fortsette med trening, men merker formen er på vei ned, men kan like gjerne ha noe med julen å gjøre! Jogger, men kun rolig, trener styrke og går en del tur. Kunne tenke meg å prøve gravidyoga etterhvert!

Jeg har fått beskjed av både lege og jordmor at gravide ikke bør få maxpuls (over 80%). Jeg er godt trent fra før og, men har måtte kutte ned på sånn type kondistrening. Er det forskjellig hva fagfolka sier til oss?
Til meg sa legen at jeg kunne trene som før, med annet jeg drev med ballsport der det var fare for slag i magen. De har tydeligvis forskjellig meninger for har også hørt andre si at man ikke skal opp i makspuls.

Legen sa til meg i dag at når formen kom seg kunne jeg trene som normalt :) Men siden jeg klatrer må jeg passe på selen.

Jeg trener som før! Trener omtrent hver dag, og driver med langrenn og løping til vanlig. Nå som snøen er her går jeg på ski stort sett hver dag, og trener styrke én gang i uka ved siden av. Går ofte med høy puls og tar meg godt ut, uten at det er noe problem. Tror det er bra med både frisk luft og mosjon så langt det lar seg gjøre. Treninga gjør godt for både kropp og sinn føler jeg hvertfall xsmile3

Til meg sa legen at jeg kunne trene som før, med annet jeg drev med ballsport der det var fare for slag i magen. De har tydeligvis forskjellig meninger for har også hørt andre si at man ikke skal opp i makspuls.
Man skal ikke over 80% av makspuls fordi det går utover oksygentilførselen til fosteret.

Jeg trener som før! Trener omtrent hver dag, og driver med langrenn og løping til vanlig. Nå som snøen er her går jeg på ski stort sett hver dag, og trener styrke én gang i uka ved siden av. Går ofte med høy puls og tar meg godt ut, uten at det er noe problem. Tror det er bra med både frisk luft og mosjon så langt det lar seg gjøre. Treninga gjør godt for både kropp og sinn føler jeg hvertfall xsmile3
Det med makspuls, og at man ikke skal over 80%, er viktig for oksygentilførselen til fosteret.

Det med makspuls, og at man ikke skal over 80%, er viktig for oksygentilførselen til fosteret.

Jeg har fått beskjed om at man kan trene like hardt, men ikke hardere enn hva man gjorde før man ble gravid, men er nok sjeldent over 80% på treningene, kanskje rundt der i blant, men ganske kontrollert :happy: Etter hva jeg har lest rundt omkring virker det som at det er fare for overoppheting som er det største problemet med hard trening, så dette med oksygentilførsel er nytt for meg. Hva skjer egentlig? "Stenges" kanalene?

Jeg sykler 11km hverdag og gjør litt styrketrening hjemme.

Har fått beskjed av lege og jordmor at jeg kan trene ganske hardt, også intervaller, men ikke komme helt opp i makspuls:-)

Så flinke folk er! Blir motivert til å fortsette. Var på svømming i dag. Nytt for meg, men fikk en ide om at d kunne bli en fin treningsform når kroppen blir større og tyngre. Og det føltes veldig befriende å sprelle litt i vann altså! Hehe.

Ifht. trening har jeg også hørt at man kan trene og være så aktiv man vil, så lenge man ikke prøver å slå ny pers i treningsformen kroppen er vant til, men heller tenker vedlikehold så lenge man er gravid. Og ifht. puls har jeg også hørt 80 %, noe som høres fornuftig ut hvis man skal trene hardt, men vedlikeholde og ikke bygge videre på noe :-)
Og å unngå ballsport, eller kontaktidrett/støtutsatt trening.

Så flinke folk er! Blir motivert til å fortsette. Var på svømming i dag. Nytt for meg, men fikk en ide om at d kunne bli en fin treningsform når kroppen blir større og tyngre. Og det føltes veldig befriende å sprelle litt i vann altså! Hehe.

Ifht. trening har jeg også hørt at man kan trene og være så aktiv man vil, så lenge man ikke prøver å slå ny pers i treningsformen kroppen er vant til, men heller tenker vedlikehold så lenge man er gravid. Og ifht. puls har jeg også hørt 80 %, noe som høres fornuftig ut hvis man skal trene hardt, men vedlikeholde og ikke bygge videre på noe :)
Og å unngå ballsport, eller kontaktidrett/støtutsatt trening.
Høres herlig ut! Det frister veldig å begynne å svømme etter hvert..! Er veldig glad i det, men det er så dyrt i Oslo -og betaler i tillegg mye for å gå på sats...:-/

Jeg var inni en god steam før jeg ble gravid og holdt fet gående de første ukene, men siden uke 8 ble det brå stopp, grunnet kvalmen og lite energi. Jeg er nå 14 uker, og gleder meg til å få litt mer energi og overskudd til å komme meg ut, savner trening. Så det skal prøve å begynne pån igjen nå denne uka. Blir veldig motivert av dere her inne som er så flinke

Back
Topp