For eller i mot ferber?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Det passer inn i metoden som ferber beskriver! Min unge klagegråter og leker med smokken, og vi går inn og legger han og roer han igjen.

I begynnelsen fulgte vi visse intervaller men nå går vi bare inn med gjevne mellomrom!
Da får jeg vel si at jeg er for ferber da :p ser ingen grunn til å sitte inne hos et barn som fint klarer å sovne selv, men som ikke alltid er trøtt nok i det øyeblikket han blir lagt.
 
Da får jeg vel si at jeg er for ferber da :p ser ingen grunn til å sitte inne hos et barn som fint klarer å sovne selv, men som ikke alltid er trøtt nok i det øyeblikket han blir lagt.
Om en unge klarer å sovne selv uten noe om og men så trenge han/henne nødvendigvis heller ikke noe søvntrening vel? ;)
 
Da får jeg vel si at jeg er for ferber da :p ser ingen grunn til å sitte inne hos et barn som fint klarer å sovne selv, men som ikke alltid er trøtt nok i det øyeblikket han blir lagt.

Tenker det er flere som bruker en mild form for ferber uten å være klar over det!

Lillegutten min er som regel trøtt nok! Men han greier ikke ligge i ro og kaver seg opp og blir sur :p så da blir det litt gråt.
 
Tenker det er flere som bruker en mild form for ferber uten å være klar over det!

Lillegutten min er som regel trøtt nok! Men han greier ikke ligge i ro og kaver seg opp og blir sur :p så da blir det litt gråt.
Det tviler jeg på. Tror mange heller bruker opp/ned metoden uten å være klar over det. Noe som er en 100% bedre metode i mine øyne.
 
Om en unge klarer å sovne selv uten noe om og men så trenge han/henne nødvendigvis heller ikke noe søvntrening vel? ;)
Nei, skulle ikke tro det. Ikke alltid han er enig i at det er sovetid da, tar han ikke opp og bysser han av den grunn (men lar han selvfølgelig ikke ligge alene og gråte seg i søvn heller).
 
Nei, skulle ikke tro det. Ikke alltid han er enig i at det er sovetid da, tar han ikke opp og bysser han av den grunn (men lar han selvfølgelig ikke ligge alene og gråte seg i søvn heller).
Nei. Disse ulike metodene er jo beregnet på babyer/barn som har søvn(u)vaner som oppleves som problematisk for de involvert. Unger som ikke klarer sovne selv, som våkner mange ganger i løpet av natta eller er våkne flere timer om natta. Ferber metoden er en av de mildeste cry it out metoden faktisk. Men allikevel lar man ungen ligge og grine alene. Men går inn og sjekker. Det jeg synes er ille med det er at små babyer/barn har ikke tidsperspektiv. Så 3-10 min kan føles som en evighet, selv om det oppleves kort for oss. De har vel heller ikke noe forståelse for konseptet rom. Derfor forstår de ikke at foreldrene kommer tilbake igjen når de går ut døren.

Man trenger jo ikke bysse ect for å vise at man er det/trøster når babyen er lei seg. Jeg prøvde å lære min å sovne selv ved 10'mnd alderen. Han ble flyforbanna når jeg tok på han. Så isteden satt jeg ved siden av han og sa rolig hysj. Og prøvde kose han på ryggen innimellom.
 
Ferber er når man sier natta og går ut av rommet. Uavhengig om babyen gråter eller ikke. Venter i så så mange minutter før man går ikk for en sjekk/ sier nå er det natt. Går raskt ut igjen. Venter igjen, gjerne enda lenger og gjentar. Mener å huske at intervallene er noe ned 3 minutter, så 7 og så 10? Litt usikker.
Ok, jeg trodde det var når man ikke gikk inn og sjekket ungen i det hele tatt ;) poenget er at trådstarter ikke har sagt hva hun mener ferbermetoden faktisk går ut på. Og da oppstår det lett misforståelser ;) men det er sikkert det de vil også.
 
Det tviler jeg på. Tror mange heller bruker opp/ned metoden uten å være klar over det. Noe som er en 100% bedre metode i mine øyne.

Men hva om ungen ikke tolererer å bli løftet opp og lagt ned? Hva om ungen griner mye mer om man er i rommet? Er da opp ned metoden en 100 % bedre metode i dine øyne?
Er bare nyskjærrig altså! For vi prøvde både opp ned metoden og det å sitte ved siden av å trøste uten å ta han opp! Han ble bare mer sinna og gråt enda mer! Kunne da holde på i 1-2 timer. Med å forlate rommet og gå inn etter 2-3 minutter med gråt, trøste, gi smokk og gå ut igjen så sover han som regel! De 2-3 første dagene tok det litt lenger tid, men betydelig mindre gråt enn med de andre måtene!
Ferber var en siste utvei, men har resultert i en glad og fornøyd gutt som vokser og koser seg!
 
Men hva om ungen ikke tolererer å bli løftet opp og lagt ned? Hva om ungen griner mye mer om man er i rommet? Er da opp ned metoden en 100 % bedre metode i dine øyne?
Er bare nyskjærrig altså! For vi prøvde både opp ned metoden og det å sitte ved siden av å trøste uten å ta han opp! Han ble bare mer sinna og gråt enda mer! Kunne da holde på i 1-2 timer. Med å forlate rommet og gå inn etter 2-3 minutter med gråt, trøste, gi smokk og gå ut igjen så sover han som regel! De 2-3 første dagene tok det litt lenger tid, men betydelig mindre gråt enn med de andre måtene!
Ferber var en siste utvei, men har resultert i en glad og fornøyd gutt som vokser og koser seg!
Som nevnt over her. Man må ikke ta opp babyen eller bysse ect for å vise at man er der for den. Ja. Jeg mener at den metoden uansett er MYE bedre fordi man ikke forlater babyen gråtende og alene. Siste utvei? Hvor gammel var babyen?
 
Som nevnt over her. Man må ikke ta opp babyen eller bysse ect for å vise at man er der for den. Ja. Jeg mener at den metoden uansett er MYE bedre fordi man ikke forlater babyen gråtende og alene. Siste utvei? Hvor gammel var babyen?

Min unge tolererte verken å bli tatt på eller løftet opp! Det at vi var i rommet gjorde at han så på oss og kavet seg opp! Så det at å vise at man var det var ikke aktuelt! Syns det er bedre med 3-4 minutters gråt alene enn 1-2 timer med intens hyling bare fordi vi ikke skal forlate barnet! Men det er da meg!

Han var 6 mnd! Men pga at helsen min ikke lenger greier 7 dager med samsovingen i uken med en baby tett, tett inntil eller oppå meg og faren ikke greier å sove med baby oppå eller så nærme seg (lillegutt ville egentlig ha meg uansett så spilte ikke så stor rolle) så måtte noe gjøres! Tok 1-2 timer hver gang han våknet å få han til å sove igjen, og når han skal ha mat 2-3 ganger mellom 19-7 ble det lite søvn! På dagen sov han Max 1 time sammenhengende hvis ikke jeg trillet! Og da blir det for lite søvn for en liten gutt!
 
Min unge tolererte verken å bli tatt på eller løftet opp! Det at vi var i rommet gjorde at han så på oss og kavet seg opp! Så det at å vise at man var det var ikke aktuelt! Syns det er bedre med 3-4 minutters gråt alene enn 1-2 timer med intens hyling bare fordi vi ikke skal forlate barnet! Men det er da meg!

Han var 6 mnd! Men pga at helsen min ikke lenger greier 7 dager med samsovingen i uken med en baby tett, tett inntil eller oppå meg og faren ikke greier å sove med baby oppå eller så nærme seg (lillegutt ville egentlig ha meg uansett så spilte ikke så stor rolle) så måtte noe gjøres! Tok 1-2 timer hver gang han våknet å få han til å sove igjen, og når han skal ha mat 2-3 ganger mellom 19-7 ble det lite søvn! På dagen sov han Max 1 time sammenhengende hvis ikke jeg trillet! Og da blir det for lite søvn for en liten gutt!
Da får vi være enig om å være uenig :)
 
Min unge tolererte verken å bli tatt på eller løftet opp! Det at vi var i rommet gjorde at han så på oss og kavet seg opp! Så det at å vise at man var det var ikke aktuelt! Syns det er bedre med 3-4 minutters gråt alene enn 1-2 timer med intens hyling bare fordi vi ikke skal forlate barnet! Men det er da meg!

Han var 6 mnd! Men pga at helsen min ikke lenger greier 7 dager med samsovingen i uken med en baby tett, tett inntil eller oppå meg og faren ikke greier å sove med baby oppå eller så nærme seg (lillegutt ville egentlig ha meg uansett så spilte ikke så stor rolle) så måtte noe gjøres! Tok 1-2 timer hver gang han våknet å få han til å sove igjen, og når han skal ha mat 2-3 ganger mellom 19-7 ble det lite søvn! På dagen sov han Max 1 time sammenhengende hvis ikke jeg trillet! Og da blir det for lite søvn for en liten gutt!
Skjønner deg godt :) heldigvis er ekspertene uenige om dette. Så det er strengt tatt opptil enhver å gjøre som man føler for :) :) er du som kjenner barnet ditt best og hva som fungerer og ikke, ikke babyverdens forumdamer :)
 
Da får vi være enig om å være uenig :)

Jada! Syns bare det hadde vært interessant å vite hva du ville gjorde med en baby som verken tolererte bli tatt på, løftet opp eller å se deg!

Jeg mener at verden ikke et svart, hvitt! Barn er ulike og ulike barn trenger ulike ting! Det som er rett for min unge er ikke rett for en annen sin!

Men kan være enig i en ting! Og det å la ungen sin gråte seg i søvn uten noen form for tilsyn ikke er rett! Har et vennepar som gjør det! Hylgrinende unge i 15 minutter før han sakte men sikkert sovnet gråtende! Det gjør ikke min unge, han sovner stille, må bare gråte litt først får i det hele tatt greie å sovne!
 
Er du uenig i at det er bedre at babyen gråter i 4 minutter enn to timer?
Ja. Er ikke snakk om at babyen ikke skal gråte eller hvor lenge. Snakk om å forlate babyen gråtende alene. Uten trøst. Små barn har ikke noe oppfattelse av tid eller rom. Så 5 minutter kan føles som en evighet for små barn.
 
Jada! Syns bare det hadde vært interessant å vite hva du ville gjorde med en baby som verken tolererte bli tatt på, løftet opp eller å se deg!

Jeg mener at verden ikke et svart, hvitt! Barn er ulike og ulike barn trenger ulike ting! Det som er rett for min unge er ikke rett for en annen sin!

Men kan være enig i en ting! Og det å la ungen sin gråte seg i søvn uten noen form for tilsyn ikke er rett! Har et vennepar som gjør det! Hylgrinende unge i 15 minutter før han sakte men sikkert sovnet gråtende! Det gjør ikke min unge, han sovner stille, må bare gråte litt først får i det hele tatt greie å sovne!
Jeg satt inne hos min og sa beroligende hyyyysj. Prøvde innimellom å ta på han. Men da ble han forbanna. Hadde uansett aldri forlatt han. Selvom det hadde tatt 1 time mindre.

Verden er ikke svar/ hvit nei. Og vi velger selv hvordan vi vil lære barna våre å sove. Men jeg ville aldri gjort det på den måten pga alt jeg har lest om det.
 
Jeg satt inne hos min og sa beroligende hyyyysj. Prøvde innimellom å ta på han. Men da ble han forbanna. Hadde uansett aldri forlatt han. Selvom det hadde tatt 1 time mindre.

Verden er ikke svar/ hvit nei. Og vi velger selv hvordan vi vil lære barna våre å sove. Men jeg ville aldri gjort det på den måten pga alt jeg har lest om det.

Men han tolererte da at dere satt der og sa hysj! Min så på oss med de øynene og hylte og det ble bare mer og mer intenst! Hylte så ille innimellom at han nesten ikke fikk puste! Tok han opp og han ble stille, men med en gang vi bare bøyde oss ned begynte hylingen igjen! Og hvis vi la han ned i sengen igjen begynte vi nesten på topp intensitet med gråt!

Da syns jeg det er bedre å forlate ungen, la han klagegråter i 3-4 minuttet så gå inn! Å trøste! Når vi forlater han sovnet han rolig og stille etter vi har vært inne en gang. Sitter vi det så hikster han i søvne!
 
Ja. Er ikke snakk om at babyen ikke skal gråte eller hvor lenge. Snakk om å forlate babyen gråtende alene. Uten trøst. Små barn har ikke noe oppfattelse av tid eller rom. Så 5 minutter kan føles som en evighet for små barn.

Behovet for søvn hos barnet er ikke så nøye med. Heller en baby våken med søvnproblemer enn at babyen får behovet sitt dekt?
Noen barn har behov for å finne søvnen selv, men det er ikke så nøye?
Alle barn er like ikke sant?
Vet du hva som kan skje med ett barn som ikke sover? Hva med forskningen der? Er ikke det en like viktig forskning?
 
Barn er ulike, som mange har beskrevet her, er det noen barn som ikke tåler at man er i rommet engang. Har man et barn som er vant med samsoving hver natt, må det en omstilling til. Hvordan hver og en foretar den omstillingen syns jeg må få være opp til enhver. Dømmer ingen for å bruke ferber metoden når det tydelig funker og barnet ikke tar skade av det. Dømmer heller ikke de som bruker andre metoder. Alt med måte, og det virker absolutt ikke som at de som har brukt ferber med suksess har vært i nærheten av grensen til barnemishandling! Man kan jo bruke sin egen versjon og grad av alt :) så da er jeg for ulike variasjoner av ferber hvis det er det som funker.
 
Back
Topp