For eller i mot ferber?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
:eek::eek::eek::eek::mad::mad: Nå kjente jeg at jeg ble kvalm!!!!!
Ja!! Ble helt satt ut. Gikk inn på tv2 sine nettsider på face for å sjekke om noen andre hadde reagerte. Men ingen hadde kommentert det. Synes det var snodig.

Foreldrene fikk beskjed om at så lengr de hadde noen pauser i skrikingen/gråtingwn så var det gret. For sa prøvde de å sove/roe seg ned selv :eek: De kuttet forresten også kveldsflaske. Tenkt deg da. Kutte smokk, flaske og manma/pappa trøst på en gang. Synes det var ondt!
 
Imot:mad:
 
Her er det bare ett svar som er rett, og svarer man noe annet så har alle andre hatt det så mye verre en deg og det uten å at barnet har felt en tåre;)
Jeg er litt lei denne diskusjonen, for den tar samme retning hver gang..

Søvnproblemer til barn sliter ikke bare på mor og far, men barnet selv.
Et barn som ikke sover vil heller utvikle seg dårlig, spise dårlig, være utilpass. Noen barn har også behov for å roe seg selv uten at foreldrene forstyrrer med engang barnet lager en lyd. Nei jeg liker ikke å gå når babyen gråter, men samtidig så må man også kjenne sitt barn å vite hva som er best for det barnet. Vi som foreldre har en jobb med å lære babyene til å sove, gi de rutiner og en døgnrytme.
Å ligge å gråte alene i flere minutter er jeg i mot, men at barnet gråter litt før søvn ser jeg ikke noe galt i. Jeg synes også det er feil å forstyrre barna sine hele tiden og aldri la de finne ut selv hvordan de finner søvnen.
Enig.. det handler ikke om at enten skal du bysse ungen din i søvn førti ganger hver natt eller så skal ungen din gråte i timevis hver kveld mutters alene. Det er ytterpunktene.

Som foreldre blir man kjent med barnet sitt, og må kanskje prøve seg frem for å finne ut hva som fungerer. Noen trenger stimuli for å sovne, andre blir bare mer forstyrret av det. Jenta vår har aldri sovet så godt som hun gjorde etter vi sluttet med byssing, stryking og amming for å få henne til å sovne. Her gikk riktignok den avvenningen gråtefritt for seg, men det er fordi hun generelt gråter lite.

Jeg tror man kommer langt med morsinstinkt og sunn fornuft, og at man skal være litt forsiktig med å være for bastant og dømmende. Desperate times etc..
 
Denne metoden eller verre blir anbefalt av hs her. Hadde problemer med legging i nov og des og nevnte dette til hs når vi var på 8 mnd kontrollen. Da fikk jeg beskjed om at viss jeg syntes det ble for gale og at jeg trengte hjelp. Så kunne jeg bli med i kommunens søvngruppe. Dei foreldrene og barna som var der fikk ofte stor bedring på under 1 uke fikk jeg beskjed om. At en fikk et skjema der en skulle skrive på våken tid og sove tid. Når barnet ble lagt og hvor lang tid det da tok på å sovne. Og så sa hun at metoden dei brukte ble ofte kalt skrikekuren.

Jeg kan forstå at noen gjør det i desperasjon. Ofte er jo 1000 andre ting prøvt først. Selv om det ikke er for alle. Men at kommunen anbefaler det og har søvngruppe utfra det. Den forstår jeg ikke :-/

Heldigvis har søvnen til mini her normalisert seg igjen av seg selv. Så var nok et utviklingssprang eller. noe som gjorde det problematisk ei stund.
 
Er det gråt til de sovner metoden?? Isåfall imot. Det river jo i hjertet om de gråter bare litt.
 
Jeg er imot!
Ungene skriker ikke for å være fæle.
Tenk hvor grusomt det må være å føle seg forlatt.
 
Ja!! Ble helt satt ut. Gikk inn på tv2 sine nettsider på face for å sjekke om noen andre hadde reagerte. Men ingen hadde kommentert det. Synes det var snodig.

Foreldrene fikk beskjed om at så lengr de hadde noen pauser i skrikingen/gråtingwn så var det gret. For sa prøvde de å sove/roe seg ned selv :eek: De kuttet forresten også kveldsflaske. Tenkt deg da. Kutte smokk, flaske og manma/pappa trøst på en gang. Synes det var ondt!
Da begynner man å snakke barnemishandling asså!!!!!:mad::mad::mad::mad::mad:
 
Jenta mi på 5 har alltid hatt problemer med søvn. Var så ille at vi nesten vurderte og flytte hvert til vårt en periode for å sove. Det er det værste jeg har vært med på. Men enda sier jeg NEI til en sånn måte og behandle barn på. Det var ille for oss og enda værre for henne. Jeg nekter og gi meg på at det var noe galt og det var både allergi astma og pustestopper. Alt det er i orden nå men fortsatt er det mye våkninger på natt. Men det er helt greit. Jeg er mor også på natta! Barn skal ikke være redde og alene når de er redd!
 
Så et program på TV når eldsten var liten.
De målte hjerneaktiviteten på barn som skulle sove.
Både når de gråt etter mamma og pappa, når mamma eller pappa kom og når de var rolige og sovnet.
Så gjorde de det samme ved bruk av ferber metoden.

Konklusjonene var litt skremmende.
Ja barna sluttet å gråte etter hvert, men ikke fordi de savnet mamma/pappa mindre, målingene viste at de var like lei seg, de hadde bare gitt opp å gråte :(

Jeg er sterkt i mot alt som minner om ferber
 
Så et program på TV når eldsten var liten.
De målte hjerneaktiviteten på barn som skulle sove.
Både når de gråt etter mamma og pappa, når mamma eller pappa kom og når de var rolige og sovnet.
Så gjorde de det samme ved bruk av ferber metoden.

Konklusjonene var litt skremmende.
Ja barna sluttet å gråte etter hvert, men ikke fordi de savnet mamma/pappa mindre, målingene viste at de var like lei seg, de hadde bare gitt opp å gråte :(

Jeg er sterkt i mot alt som minner om ferber

Jeg forstår bare ikke de som avviser kritikk av ferberlignende metoder etter å ha sett at det er forsket på. (Det skadelige) stressnivået til barna deres blir ikke mindre selv om foreldrene tror det er ok å la barna gråte alene. Det kan kimses av så mye man orker, men jeg har også sett resultatet av de målingene du snakker om, og de lyver ikke.
 
Jeg forstår bare ikke de som avviser kritikk av ferberlignende metoder etter å ha sett at det er forsket på. (Det skadelige) stressnivået til barna deres blir ikke mindre selv om foreldrene tror det er ok å la barna gråte alene. Det kan kimses av så mye man orker, men jeg har også sett resultatet av de målingene du snakker om, og de lyver ikke.

Men hva skal man gjøre når ungen ikke sover? Du bruker 1-2 timer til å få ungen til å sovne hever gang de våkner! Guttungen min var sutrete og uansett hva du gjorde var noe feil!

Vi gjennomførte en versjon av ferber. En mild versjon! Gutten må gråte litt for å sovne! Og det er ikke det at vi ikke er i rommet eller er der, det er det at han må ligge i senga si og skal sove som er ille! (er trøtt)

Nå så sover han bedre, og er en blidere og mer fornøyd gutt. Han er 6 1/2 mnd, åler seg rundt og er på vei til å lære seg å krabbe, han prater masse og koser seg! Søvn er viktig for utviklingen!

Vi prøvde mye før vi gjennomførte "skrikekuren" men det funket ikke. Men var strengt tatt ikke så mye skriking med "skrikekuren". Syns man må ta med nyansene av ferber! Er forskjell på å gråte i 2-3 minutter og helt til man sovner av utmattelse/ gir opp!
 
Men hva skal man gjøre når ungen ikke sover? Du bruker 1-2 timer til å få ungen til å sovne hever gang de våkner! Guttungen min var sutrete og uansett hva du gjorde var noe feil!

Vi gjennomførte en versjon av ferber. En mild versjon! Gutten må gråte litt for å sovne! Og det er ikke det at vi ikke er i rommet eller er der, det er det at han må ligge i senga si og skal sove som er ille! (er trøtt)

Nå så sover han bedre, og er en blidere og mer fornøyd gutt. Han er 6 1/2 mnd, åler seg rundt og er på vei til å lære seg å krabbe, han prater masse og koser seg! Søvn er viktig for utviklingen!

Vi prøvde mye før vi gjennomførte "skrikekuren" men det funket ikke. Men var strengt tatt ikke så mye skriking med "skrikekuren". Syns man må ta med nyansene av ferber! Er forskjell på å gråte i 2-3 minutter og helt til man sovner av utmattelse/ gir opp!


Man biter tennene sammen og finner på noe til det funker. Ser frustrasjonen, og vet godt hvordan søvnløshet er. Men jeg tror virkelig ikke at ferber er løsningen likevel.
Man kan mene mye annet, og jeg respekterer at andre gjør ting på en annen måte, men jeg synes forskningen taler barnas sak ganske greir her.
 
Man biter tennene sammen og finner på noe til det funker. Ser frustrasjonen, og vet godt hvordan søvnløshet er. Men jeg tror virkelig ikke at ferber er løsningen likevel.
Man kan mene mye annet, og jeg respekterer at andre gjør ting på en annen måte, men jeg synes forskningen taler barnas sak ganske greir her.

Biter tennene sammen? Hva med ungen sitt behov for søvn? Skal man ignorere det?

Vi kunne bysse å bære men med en gang vi lente oss ned for å legge ned lillegutt begynte intens hyling! Vi har som foreldre også behov som feks dopauser og mat! Og gå fra en hylende unge for å gå på do vil jo ikke være noe forskjell fra ungen sitt ståsted! Den blir forlatt alene!

Jeg tenker forskningen sier sitt! Men forskning sier også at søvnmangel over lenger perioder hindrer utviklingen! Så jeg tenker alt med måte! Ikke forlat ungen hylene til den sovner! Men man kan ikke overse søvnbehovet heller!
 
Last edited:
Imot. Vil heller ha trygge barn jeg må bruke litt tid på å få til å sovne enn et utrygt barn.
 
Biter tennene sammen? Hva med ungen sitt behov for søvn? Skal man ignorere det?

Vi kunne bysse å bære men med en gang vi lente oss ned for å legge ned lillegutt begynte intens hyling! Vi har som foreldre også behov som feks dopauser og mat! Og gå fra en hylende unge for å gå på do vil jo ikke være noe forskjell fra ungen sitt ståsted! Den blir forlatt alene!

Jeg tenker forskningen sier sitt! Men forskning sier også at søvnmangel over lenger perioder hindrer utviklingen! Så jeg tenker alt med måte! Ikke forlat ungen hylene til den sovner! Men man kan ikke overse søvnbehovet heller!

Det er stress å ha en unge som er trøtt og ikke sover, man blir litt smågal, og derfor skrev jeg at man må bite tennene sammen. HVIS man ikke vil la babyen gråte alene og det går tid, så er det nemlig noe man av og til må.
Jeg skrev at man måtte finne på noe annet som funker. Ikke at man skal overse barnets behov for søvn. Så klart skal man ikke det!
Jeg prøver ikke å "ta" noen, for jeg skjønner veldig godt (som sagt) hvordan søvnmangel er, selv om jeg ikke tror ferber er metoden. Jeg tenker at det ikke er sånn at hvis ren byssing ikke funker, så er det kun ferber igjen som er verdt å prøve.

Når det kommer til mat og do med hylende unge, så går det an å ta med seg ungen i bæresele, eller bytte på så den ene får pause, eller ha ungen på armen.
 
Det er stress å ha en unge som er trøtt og ikke sover, man blir litt smågal, og derfor skrev jeg at man må bite tennene sammen. HVIS man ikke vil la babyen gråte alene og det går tid, så er det nemlig noe man av og til må.
Jeg skrev at man måtte finne på noe annet som funker. Ikke at man skal overse barnets behov for søvn. Så klart skal man ikke det!
Jeg prøver ikke å "ta" noen, for jeg skjønner veldig godt (som sagt) hvordan søvnmangel er, selv om jeg ikke tror ferber er metoden. Jeg tenker at det ikke er sånn at hvis ren byssing ikke funker, så er det kun ferber igjen som er verdt å prøve.

Når det kommer til mat og do med hylende unge, så går det an å ta med seg ungen i bæresele, eller bytte på så den ene får pause, eller ha ungen på armen.

Skal man sette ungen i bæresele mens man sitter på do for å bæsje? :eek:
Og må si dere er utrolig heldige dere som er to til enhver tid med babyen, ingen av dere som jobber når babyen er liten?
Er i blant så "enkle" løsninger her inne på babyverden, skulle tro vi alle gikk i samme sko og alle babyer er støpt i samme form.
Jeg har hatt tre forskjellige babyer, ingen av de var like. Rart at alle babyer her på babyverden er veldig like da..
Nei man setter virkelig ikke babyen i bæresele for å bæsje og nei alle babyer liker ikke bæreseler.
Og nei alle babyer vil ikke bysses og nei alle babyer kan ikke bli stimulert for å sove.
Altså de fleste foreldre gjør det beste for sine barn, de kjenner sine barn best og de vet best hva som passer til dems babyer.
Verre er det ikke, ene babyen min måtte bysses for å sove, den andre min må få ligge i fred uten at jeg forstyrrer. Dette fant vi ut mens veien ble til. De var ikke like, og jeg velger heller å ta hensyn til babyen sitt behov enn at andre skal fortelle meg at det jeg gjør er feil.
Ingen ferber her, men babyen min gråter ofte når jeg må skifte bleie på den andre, når jeg hjelper de andre med klær, når jeg må på do. Sånn er livet med flere søsken i vårt hus.
 
Back
Topp