For eller i mot ferber?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Kommer an på hvordan man bruker det! Jeg har gjennomført en såkalt lite versjon på lillegutt på 6 mnd! Vi måtte legge oss kl 19 for han nektet å sove hvis det ikke var oppå en av oss! Jeg ble syk og kunne ikke samsove og energien var på 0 etter å ha sovet med en liten gutt tett, tett inntil i mange måneder!
Da fant vi ut at noe måtte gjøres! Det å ta han opp av sengs gjorde han mer sint! Det å være i rommet gjorde han mer sint! Så da måtte vi få ut å la han ligge å klage/ sinna gråte!
Det vi fant ut var at vi har en gutt som må gråte for å sovne! Det er det vanskelig å finne ut av når ALLE sier at babyer ikke skal gråte og man ender opp med å ta de opp med en gang de gråter litt!
Så nå legger vi han, han kaver på og gråter litt, så går vi inn og trøster, gir smokk og han sovner som regel!

Men jeg er i mot å legge babyen og la det gråte seg i søvn uten å være inne å trøste. Et vennepar lar babyen gråte seg i søvn uten at de ser til ungen og det føler jeg er feil!

Hilsen mor som elsker barnet sitt og har bært det i bæreselen 50-60 % av døgnet til han var 5 mnd, og samsovet til 6 mnd. Er nå 6 1/2 og samsover delvis enda :)
 
Den blir fremdeles anbefalt av hs. Men mange hs i dag henger på enkelte områder igjen i fortiden og går imot nyere anbefalinger fra psykologer. Ferbermetoden er basert på bøker om omsorg for spedbarn skrevet helt tilbake på 1895 :eek: Vi burde vel ha kommet lengre i dag.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-forby-skrikekurer-for-spebarn-6992117.html

Utdrag:
- Denne forskningen (som viser negative konsekvenser for barnets utvikling) er relativt ny og har ikke materialisert seg hos helsemyndighetene og praktikerne innenfor barnevern og helsestasjoner ennå. Men nå er det på tide at den gjør det. Jeg mener det er spesielt viktig at undervisningen til helsesøstre og barnevernspedagoger tar dette opp i seg, sier Mørch.

Blir ikke anbefalt her nå vet jeg men når jeg fikk storesøster var det noe helsesøster ba oss prøve da hu var ca året og sleit med søvn en periode, jeg klarte ikke gå ut så etter en kveld med prøving endte jeg med å sitte inne hos henne vedsiden av sengen å holde henne i hånden. Uten å ta hu opp. Det hjalp masse :)
 
Det var kanskje dumt å ordlegge meg sånn, men tviler på at de fleste som svarer her i denne tråden har vært på nippet til å pakke sakene sine og reise fra alt pga fortvilelsen søvnproblemer fører til.

Når jeg tenker meg om så skjønner jeg ikke poenget med en slik tråd hvor bare et svar er riktig, og jeg var dum nok til å bite på..
Man kan fint svare noe annet men når man tror andre er i mot pga de ikke har hatt barn med søvnproblemer så må man få si i mot ;)
 
Det var kanskje dumt å ordlegge meg sånn, men tviler på at de fleste som svarer her i denne tråden har vært på nippet til å pakke sakene sine og reise fra alt pga fortvilelsen søvnproblemer fører til.

Når jeg tenker meg om så skjønner jeg ikke poenget med en slik tråd hvor bare et svar er riktig, og jeg var dum nok til å bite på..

Jeg syns ikke et svar er riktig her. Jeg prøvde metoden i desperasjon etter anbefaling fra hs, ikke noe for meg så vi tok en egen vri. Syns det er flott at folk kommer med forskjellige meninger her inne, alt for mange tråder der alle svarer en ting og alle er enige og "perfekte" jeg selv mener vel at alle har gjort noen feil og bommerter i småbarnsperioden men veldig få tørr å stå for de, mange "perfekte" mammaer her inne....
 
Man kan fint svare noe annet men når man tror andre er i mot pga de ikke har hatt barn med søvnproblemer så må man få si i mot ;)
Det er helt fair. ;) men tro meg , vi forsøkte det meste, men ingen ting førte til så LITE gråt som "ferber".
 
Jeg syns ikke et svar er riktig her. Jeg prøvde metoden i desperasjon etter anbefaling fra hs, ikke noe for meg så vi tok en egen vri. Syns det er flott at folk kommer med forskjellige meninger her inne, alt for mange tråder der alle svarer en ting og alle er enige og "perfekte" jeg selv mener vel at alle har gjort noen feil og bommerter i småbarnsperioden men veldig få tørr å stå for de, mange "perfekte" mammaer her inne....
Nå kjørte ikke vi ferber, for det hadde jeg fått for meg var en "skrikekur" som vi ikke ville gjennomføre, men vi måtte ut av rommet og gikk ofte inn til han. Når jeg i ettertid leste om ferber så var det mye likt det vi hadde gjort. Og den var på langt nær så streng som jeg hadde trodd. Mulig mange ikke helt vet hva den går ut på? Den er jo ikke slik at man forlater ungen og lar den gråte seg i søvn liksom.
 
Trodde det var fet som var ferber? Gå inn og ut med intervaller? 3-10 min eller noe?

Jo du har rett :p Litt ivrig på tastaturet. ;) Jeg har sett alt fra der foreldre legger ungen og lukker døren til dagen etter -uansett hva, og der foreldre går ut og inn eller står med ryggen til men uten å ta opp ungen. Er bare så imot alle varianter av "cry it out" metodene.
 
Jo du har rett :p Litt ivrig på tastaturet. ;) Jeg har sett alt fra der foreldre legger ungen og lukker døren til dagen etter -uansett hva, og der foreldre går ut og inn eller står med ryggen til men uten å ta opp ungen. Er bare så imot alle varianter av "cry it out" metodene.
Enig.

Ikke så lenge siden jeg så på et nanny program på tv2. Tvillinger på 2 år. Ble frattatt smokken (!) og bare lagt i seng og forlatt. Uten å gå inn i det hele tatt. Ble helt sjokkerte jeg. Til og med ferber sier vel at man skal gå inn og sjekke :eek:
 
Den blir fremdeles anbefalt av hs. Men mange hs i dag henger på enkelte områder igjen i fortiden og går imot nyere anbefalinger fra psykologer. Ferbermetoden er basert på bøker om omsorg for spedbarn skrevet helt tilbake på 1895 :eek: Vi burde vel ha kommet lengre i dag.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-forby-skrikekurer-for-spebarn-6992117.html

Utdrag:
- Denne forskningen (som viser negative konsekvenser for barnets utvikling) er relativt ny og har ikke materialisert seg hos helsemyndighetene og praktikerne innenfor barnevern og helsestasjoner ennå. Men nå er det på tide at den gjør det. Jeg mener det er spesielt viktig at undervisningen til helsesøstre og barnevernspedagoger tar dette opp i seg, sier Mørch.
Har ikke også selve Ferber advart mot sin egen metode?
 
Blir ikke anbefalt her nå vet jeg men når jeg fikk storesøster var det noe helsesøster ba oss prøve da hu var ca året og sleit med søvn en periode, jeg klarte ikke gå ut så etter en kveld med prøving endte jeg med å sitte inne hos henne vedsiden av sengen å holde henne i hånden. Uten å ta hu opp. Det hjalp masse :)
Nei det varierer jo fra hs til hs. Mente bare å få fram at metoden er gammel(dags) selv om den fremdeles anbefales.
 
Det var kanskje dumt å ordlegge meg sånn, men tviler på at de fleste som svarer her i denne tråden har vært på nippet til å pakke sakene sine og reise fra alt pga fortvilelsen søvnproblemer fører til.
Jeg derimot tror (og vet) at det er mange som har vært helt nedkjørt pga søvnmangel uten at de endrer synspunkt om omsorgen for barna av den grunn. Selv om man har lyst til å "pakke sakene sine og reise fra alt" så gjør de færreste det:)
 
Enig.

Ikke så lenge siden jeg så på et nanny program på tv2. Tvillinger på 2 år. Ble frattatt smokken (!) og bare lagt i seng og forlatt. Uten å gå inn i det hele tatt. Ble helt sjokkerte jeg. Til og med ferber sier vel at man skal gå inn og sjekke :eek:

Blir ikke sjokkert, for noen er virkelig skakkjørte. Men blir rimelig kvalm... Og det verste synes jeg kanskje er at når noe frontes som akseptabelt og med den holdningen at "slik gjør man" så svelger folk det og sjekker ikke skikkelig hva det er de holder på med.
 
Helt imot.
Går i mot alt av morsinstingt og jeg synes det er på grensen til barnemisshandling.
 
Det var kanskje dumt å ordlegge meg sånn, men tviler på at de fleste som svarer her i denne tråden har vært på nippet til å pakke sakene sine og reise fra alt pga fortvilelsen søvnproblemer fører til.

Når jeg tenker meg om så skjønner jeg ikke poenget med en slik tråd hvor bare et svar er riktig, og jeg var dum nok til å bite på..
Her har jeg vært på randen til sammenbrudd mange ganger. Har vurdert å gå fra sambo, for å kunne ha fri og sove i pappahelgene, jenta er 2,5 og begynte å sovne relativt (!) Greit for et halvt år siden... Jeg vurderte denne metoden, og testet den én gang... Det gjorde ALT mye verre for meg psykisk, taklet ikke tanken på det i det hele tatt :-( Så her ble det bare jobbing med alle andre metoder, og til slutt bedret det seg. Selv on det tok 2år :)
 
Enig.

Ikke så lenge siden jeg så på et nanny program på tv2. Tvillinger på 2 år. Ble frattatt smokken (!) og bare lagt i seng og forlatt. Uten å gå inn i det hele tatt. Ble helt sjokkerte jeg. Til og med ferber sier vel at man skal gå inn og sjekke :eek:
:eek::eek::eek::eek::mad::mad: Nå kjente jeg at jeg ble kvalm!!!!!
 
Det var kanskje dumt å ordlegge meg sånn, men tviler på at de fleste som svarer her i denne tråden har vært på nippet til å pakke sakene sine og reise fra alt pga fortvilelsen søvnproblemer fører til.

Når jeg tenker meg om så skjønner jeg ikke poenget med en slik tråd hvor bare et svar er riktig, og jeg var dum nok til å bite på..
Skjønner. Sikkert jeg som var litt hårsår også. Har ei jente på 5 år som fremdeles ikke sover.. og en gutt på 2,5år som er urolig og sover dårlig i perioder. Og en mann som jobber i Asia annenhver måned. Jeg VET hva søvnproblemer er.
7åringen sover heldigvis :p
 
Imot. Ikke en eneste celle i kroppen min sier det er rett. Barnet mitt får sutre så mye det vil, men å gi opp å gråte (rope) etter mamma/pappa synes jeg ikke er en trygg og god måte å sovne på.
 
Her er det bare ett svar som er rett, og svarer man noe annet så har alle andre hatt det så mye verre en deg og det uten å at barnet har felt en tåre;)
Jeg er litt lei denne diskusjonen, for den tar samme retning hver gang..

Søvnproblemer til barn sliter ikke bare på mor og far, men barnet selv.
Et barn som ikke sover vil heller utvikle seg dårlig, spise dårlig, være utilpass. Noen barn har også behov for å roe seg selv uten at foreldrene forstyrrer med engang barnet lager en lyd. Nei jeg liker ikke å gå når babyen gråter, men samtidig så må man også kjenne sitt barn å vite hva som er best for det barnet. Vi som foreldre har en jobb med å lære babyene til å sove, gi de rutiner og en døgnrytme.
Å ligge å gråte alene i flere minutter er jeg i mot, men at barnet gråter litt før søvn ser jeg ikke noe galt i. Jeg synes også det er feil å forstyrre barna sine hele tiden og aldri la de finne ut selv hvordan de finner søvnen.
 
Back
Topp