Dere Flaskemammaer

Microbølgeovn! Har kokt, avkjølt vann i kjøleskapet (kokt i fem minutter, tar ikke sjanser). Varmer det i microen og har pulver på doseringsboks (kjøpt på babybanden.no).

Ute har jeg enten termos med varmt og flasker med kaldt og blander, ellers spør jeg om å få låne microen. Å få varmt vann til vannbad går også bra, de fleste kafeer er positivt innstilt. Bruker doseringsboks eller vanlig liten boks med pulver og måleskje.

Mikrobølgeovnsterilisator. Elsker den! Økte livskvaliteten min da jeg kjøpte den ;)

Microbølgeovn! Har kokt, avkjølt vann i kjøleskapet (kokt i fem minutter, tar ikke sjanser). Varmer det i microen og har pulver på doseringsboks (kjøpt på babybanden.no).

Ute har jeg enten termos med varmt og flasker med kaldt og blander, ellers spør jeg om å få låne microen. Å få varmt vann til vannbad går også bra, de fleste kafeer er positivt innstilt. Bruker doseringsboks eller vanlig liten boks med pulver og måleskje.

Mikrobølgeovnsterilisator. Elsker den! Økte livskvaliteten min da jeg kjøpte den ;)

Hvilke flasker bruker du til å oppbevare kaldt vann??

Sikkert flaskene babyen skal drikke av :-)

:P tenkte ikke så langt .. Haha
Er så mange som har termos både med varm og kaldt vann - så tenkte automatisk det!

Men førstemann hadde jeg bare med varmt vann på termos, men det var mange ganger jeg sleit med å få der kaldt nok fort nok til sulten baby ;)

:P tenkte ikke så langt .. Haha
Er så mange som har termos både med varm og kaldt vann - så tenkte automatisk det!

Men førstemann hadde jeg bare med varmt vann på termos, men det var mange ganger jeg sleit med å få der kaldt nok fort nok til sulten baby ;)
Jeg og! Så etterhvert lærte jeg hvor mye kaldt vann jeg måtte ha i flaskene for at det skulle bli passe varmt når det ble blandet med det varme vannet fra termosen :-)

Hvilke flasker bruker du til å oppbevare kaldt vann??
Om kvelden gjør jeg klar tre vanlige drikkeflasker med oppmålt vann. Bare å sette i microen og varme også blande i pulver.

Om dagen bruker jeg også vanlige flasker (Avent 260 ml), men har tett lokk på dem. Da måler jeg opp i drikkeflasker ettersom vesla er sulten. Noen ganger 90 ml, noen 150 ml.

Har hele 16 flasker. Hun spiser ofte og lite...

Vedlegg

• 1452093807104.jpg
    1452093807104.jpg
    30,4 KB · Visninger: 20
Tips fra meg:
Ut på tur:
-1 rød termos til varmt vann
-1 blå termos til kaldt vann
Begge disse på 0,5 l, fås kjøpt bl.a på Europris.
-Avent oppbevaringsbeger til pulveret
Hjemme:
-Vannkoker
-Mikrosterilisator
-Flasker etter behov, store/små
Er ikke så mye hokuspokus som en skulle tro, du vil etterhvert lage deg rutiner som funker best for dere :) Jeg delammer selv, men har også gitt flaske i 4 mnd, så alt blir en rutine. Lykke til :)

Tips fra meg:
Ut på tur:
-1 rød termos til varmt vann
-1 blå termos til kaldt vann
Begge disse på 0,5 l, fås kjøpt bl.a på Europris.
-Avent oppbevaringsbeger til pulveret
Hjemme:
-Vannkoker
-Mikrosterilisator
-Flasker etter behov, store/små
Er ikke så mye hokuspokus som en skulle tro, du vil etterhvert lage deg rutiner som funker best for dere :) Jeg delammer selv, men har også gitt flaske i 4 mnd, så alt blir en rutine. Lykke til :)

Føler du at du har behov for SÅÅ mye vann? Eller kan det holde med 0,22 l

Alltid en termos med ferdig blandet lunkent vann. Dette vannet er først kokt til 100 grader, så nedkjølt.

Vi kjøpte egen vannkoker til rett temperatur til oppvarming av det kokte nedkjølte vannet.

Alltid med èn termos på tur med samme riktige temperatur. Orket hverken to termoser eller vente på nedkjøling, eller måle meg frem til riktig temperatur mens jeg satt der med sulten baby.

Samme med nattbrettet. Har soverom langt unna kjøkkenet i en annen etasje. Ferdig temperatur med vann på termos, 2 rene flasker og ferdig oppmålt mme.

Liten termos først og etterhvert som ungen vokser, og du må ta med vann til å blande ut pulver til varm grøt på tur også, er det fint å bytte til en større termos.

ImageUploadedByBV Forum1452097844.632413.jpg

ImageUploadedByBV Forum1452097654.672267.jpg

Føler du at du har behov for SÅÅ mye vann? Eller kan det holde med 0,22 l

Det spørs hvor lenge du kommer til å være borte fra hjemmet det :) om dere f.eks skal ut på en dagstur, så trenger du så mye vann til alle måltidene. Og dessuten så vil også babyen kreve mer mat om gangen, og da er det veldig kjekt å ha nok vann tilgjengelig :) Spør helsesøsteren om ikke hun kan rekne ut hvor mye baby faktisk trenger etter vekten. Med oss ble jeg overrasket, da hun ved 2 å 1/2 mnd, faktisk skulle ha så mye som 7 dl, og min baby har alltid vært liten og under "normalen".

Det spørs hvor lenge du kommer til å være borte fra hjemmet det :) om dere f.eks skal ut på en dagstur, så trenger du så mye vann til alle måltidene. Og dessuten så vil også babyen kreve mer mat om gangen, og da er det veldig kjekt å ha nok vann tilgjengelig :) Spør helsesøsteren om ikke hun kan rekne ut hvor mye baby faktisk trenger etter vekten. Med oss ble jeg overrasket, da hun ved 2 å 1/2 mnd, faktisk skulle ha så mye som 7 dl, og min baby har alltid vært liten og under "normalen".

Kan å regne det ut selv - men hun her spiser nok ikke i nærheten av det "anbefalte enda". Men litt vanskelig å vite siden jeg gir pupp først - aner jo ikke hvor mye som er i puppen...:P
Men har ei frøken som på ingen måte er selvregulert - gir vi 200 ml så er jeg sikker på at hun hiver i seg det. Får mellom 50-60 ml til hvert måltid nå, og endel av dette kommer også i retur dersom hun ikke var veldig sulten..

Alltid en termos med ferdig blandet lunkent vann. Dette vannet er først kokt til 100 grader, så nedkjølt.

Vi kjøpte egen vannkoker til rett temperatur til oppvarming av det kokte nedkjølte vannet.

Alltid med èn termos på tur med samme riktige temperatur. Orket hverken to termoser eller vente på nedkjøling, eller måle meg frem til riktig temperatur mens jeg satt der med sulten baby.

Samme med nattbrettet. Har soverom langt unna kjøkkenet i en annen etasje. Ferdig temperatur med vann på termos, 2 rene flasker og ferdig oppmålt mme.

Liten termos først og etterhvert som ungen vokser, og du må ta med vann til å blande ut pulver til varm grøt på tur også, er det fint å bytte til en større termos.

Vis vedlegget 154653

Vis vedlegget 154652

Men holdt det seg lenge på samme temperatur i termosen da? Og hvor stor var den lille termosen? Må bestille på nett, derfor jeg maser om størrelse på termos ;)

Man må jo bare prøve seg frem. Denne tråden er veldig fin.

Men holdt det seg lenge på samme temperatur i termosen da? Og hvor stor var den lille termosen? Må bestille på nett, derfor jeg maser om størrelse på termos ;)

Forstår.
Thermos lille er en halv liter. Den største er en liter. Kjøpt på salg på Jernia.

Jeg tok bitte litt varmere da det kunne gå opptil en time før jeg brukte det. Snakker litt mere enn lunkent. Ikke varmt.

Baby tilpasset seg fordi det aldri var kaldt eller romtemperert vann, alltid varmere.

Nok flasker :D

Jeg og! Så etterhvert lærte jeg hvor mye kaldt vann jeg måtte ha i flaskene for at det skulle bli passe varmt når det ble blandet med det varme vannet fra termosen :-)

Mannen min ble lei ei natt, så dagen etter sto han på kjøkkenet og testet hvor mye varmt vann måtte til for å få rett tempen. Så etter det fylte vi flaskene med x antall ml kaldt vann, som vi hadde stående i kjøleskapet eller hadde med på tur, så var det bare å fylle i kokende vann til den mengden hun skulle ha. Da tok ting plutselig bare 20-30 sekunder, i stedet for flere minutter. Og det har stor betydning med ett sultent barn.

Vi har faktisk vannkoker som varmer til 40 grader! Så den har jeg på soverommet på natta. Da er det fiks ferdig uten at jeg behøver å stå opp for å gå på kjøkkenet!! Genialt

Men blir vannet ordentlig kokt da? Mtp at vann koker ved 100g...

Men blir vannet ordentlig kokt da? Mtp at vann koker ved 100g...

Koker såklart vannet opp til 100 grader først - kjøler ned, og varmer opp ;) bare veldig grei måte enn å måtte gå ned på kjøkkenet hver natt. Leste også at disse flaskevarmerne brukte 3 min på en flaske.. Denne bruker noen få sekunder :)

Back
Topp