Baby/mamma tips

☆ Lilletrille ☆

Lykkelig mamma
♡Junigull 2016♡
Ikke kjøp body til å tre over hodet før størrelse 62. Babyen hater det og de er jo så små :p

Kjøp bukser med føtter eller sokker som kan tas ett stykke over buksen. De sparker det av ellers :p

Unngå hette, bare i veien om det ikke er bamsedress da :)

Ha ammesalve klar. Ha noe engangsunderlag på stellebordet. Brått kommer det mer enn det som var i bleia :p

Bruk gjerne mer enn ett ammeinnlegg og kjøp bh 1-2 størrelser for store mot slutten ikke i begynnelsen.

Ha noe lett mat tilgjengelig og en vannflaske når du ammer.

Siklesmekker er must mot gulping.

Husk å beregne god tid når dere skal ut. Det kan ta sin tid :)

Etter fødsel ved renselsen anbefaler jeg tena nettingtruser. De man bruker på sykehuset. Fås kjøpt på apoteket :)

Ha gjerne amme te klart så du minsker mulighet for luft hos baby.

Det er det jeg kommer på fra N ble født :)

Kos dere ❤️

De engangsunderlagene er ganske store, så de kan klippes i to eller fire for å få de til å vare lengre :)

De engangsunderlagene er ganske store, så de kan klippes i to eller fire for å få de til å vare lengre :)
Det gjorde vi og :) takk for påminnelsen :)

Ikke kjøp body til å tre over hodet før størrelse 62. Babyen hater det og de er jo så små :p

Kjøp bukser med føtter eller sokker som kan tas ett stykke over buksen. De sparker det av ellers :p

Ha ammesalve klar. Ha noe engangsunderlag på stellebordet. Brått kommer det mer enn det som var i bleia :p

Bruk gjerne mer enn ett ammeinnlegg og kjøp bh 1-2 størrelser for store mot slutten ikke i begynnelsen.

Etter fødsel ved renselsen anbefaler jeg tena nettingtruser. De man bruker på sykehuset. Fås kjøpt på apoteket :)

Kos dere ❤️

Tusen takk!!! :) :)

Dette kan være en tipse tråd til oss intet vitende førstegangs :p perfekt!! Er jo så mye å bekymre seg over og tenke på!!

Ammepute er gull verdt! Slipper du å få så vondt i ryggen ;) beste investeringen jeg gjorde med nr 2!!! :)

La også et håndkle eller teppe i senga ekstra fordi det ble mye morsmelk søl under baby Hehe er ikke så lett å se på natta og spruten kan stå ganske langt. Så jeg hadde en liten nattlampe så jeg fikk se litt :)

Invester i noen ammeinnlegg i ull! Brukte det like mye som sommer og på vinter! Mye bedre for brystene og holdt de varme. De kan kjøpes eller enkelt lages til de som har fingre til det

Bæresjal/sele er godt å ha både hjemme og ute! Spesielt om man har kolikkbarn eller en baby som helst vil bare være hos mammen/pappaen sin! Da får man gjort noe og der er kos å bære på uten å slite ut armer :)

Ikke kjøp body til å tre over hodet før størrelse 62. Babyen hater det og de er jo så små

DET tipset savnet jeg skikkelig sist :p sånne "wrappe-bodyer"var helt gull verdt:)

Begynn å bruk salve med ein gang, forebyggende. Fikk tips om det av ei anna på barsel sist og begynte å smøre på dag 2, var nesten ikkje sår ;)

Jeg brukte aldri salve, ble aldri sår så det kan være du hadde vært likans...

Enig om salve burde begynner med en gang. Såre bryster fram til jeg begynte med medela sin salve :)

Jeg kjøpte mange ammeinnlegg i ull og litt forskjellig bomull sist. De i ull var dyre. Brukte aldri noen av delene. Lakk ikke og ble ikke sår. Smurte alltid med litt morsmelk på nippelen etter amming og lot det lufttørke.

Her hadde jeg bruk for sånn grønnsåpe (barnegrens? husker ikke hva det heter) for underlivet som man putter i en balje vann og setter seg oppi under renselses perioden. Kommer til å kjøpe det på forhånd denne gangen.

Er totalt uenig i punkt nummer 1, kunne ikke hatet omslagsbody noe mer og de få jeg kjøpte ble aldri brukt på min sønn. Bare vanlige bodyer her, som min sønn aldri mislikte :)

Hehe helt enig! Omslagsbodyer var noe herk! Endte med å alltid ha dem ferdig kneppa for å tre over hodet istedenfor :p

Likte heller ikke bukser med føtter for lille trakk alltid føttene opp så beina ble sittende fast sammenkrøllet inni buksa. Også ble føttene for små/store lenge før buksa.

Og hvis du skulle begynne å klø på nipplene så få den sjekket med en gang!! Gikk kjempelenge med sopp og det var grusomt!

Snakk med dem som har peiling på amming og fas ut alle andre jm og helsesøstre som ikke har god nok opplæring.

Elsket babynestet, men det var et herk å måtte venne ungen av med det igjen så her blir det ingen babynest denne gang.

Bæresjal reddet hverdagen min da min baby ikke ville sove mer en 30 min når hun lå alene.

Jeg skulle også ønske at jeg hadde hatt en skikkelig ammestol inne på soverommet da jeg aldri fant noen god stilling i senga. Selv med ammepute. Måtte til slutt gå ut i stua for å amme.

Husk å kjøp inn speil til bilen før dere drar på sykehuset :) var fælt å kjøre hjem å ikke kunne se ungen ;)

Mange gode tips fra mange her!! Det kan være greit å se noen tips, men husk at alle mødre har ulike erfaringer og ulike råd og tips!

Ungene er også så forskjellig, så det som funker på første funker ikke nødvendigvis med andre! For min del var omslagsbody en hit med nr 1 og et hatobjekt på nr 2. Bukser med føtter har aldri funket for noen av mine for det passet ikke ben/fot lengde til.. Osv..

Stol på dere selv! Ingen venter at dere skal være eksperter med en gang! Dere må bli kjent med ungen, om det er nr 1, 2 eller 10.
Og husk - ikke alt trenger å bli kjøpt før fødsel... De fleste er fullt fungerende, evt har fungerende barnefedre, foreldre eller venner som kan fylle på om det er noe som mangler (typen min stod på apoteket og diskuterte puppestørrelse med en ansatt når han skulle kjøpe skjold/kopper).

Mitt "hotteste" tips er forresten å ta med egne paracet på sykehuset.. Etterrier er vondt (!!) og en helt unødvendig smerte å ha (jeg fikk smertestillende av noen, men enkelte mente at siden jeg ikke hadde hatt smertestillende under fødsel burde jeg takle såpass) :-)

Mitt "hotteste" tips er forresten å ta med egne paracet på sykehuset.. Etterrier er vondt (!!) og en helt unødvendig smerte å ha (jeg fikk smertestillende av noen, men enkelte mente at siden jeg ikke hadde hatt smertestillende under fødsel burde jeg takle såpass) :-)
Signerer denne! Jeg hadde behov pga KS da, ikke etterrier, men det var fortsatt ikke barebare for de som jobbet der å huske på at jeg skulle ha jevn smertelindring, og det tok en evighet fra man ringte på til de dukket opp. Fikk sambo til å kjøpe en eske på apoteket så jeg kunne ordne det selv!

Kos dere ❤️
Mange gode tips! :)

Back
Topp