Utvikling og måltider

Jente1990

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Er litt nysgjerrig på hvordan det er med deres små, hva har de lært seg? Hva kan de ikke enda? Hvor ofte spiser de, noen som ikke natt-ammer mer? :) Synes det er så stor forskjell på store og lillesøster her i huset :P

Min er bare rett over 4 mnd.
Han prater i vei og ler. Han ler mest til pappan sin.
Han snur seg pp siden men ikke lenger, blir stadig mer tolmodig til å ligge på magen.
Han griper etter lekene sine og putter alt i munnen.
Det er stas og holde flasken, selv om han ikke vet hva han gjør.

Han spiser fem måltider med mme klokken. 7,11,15,19,23. Han legger seg mellom 23-00og sover til 7-8.
På dagen sover han en er og noen ganger to lurer mellom måltider alt i fra 0,5 t til 3t.
Rekner med han snart sover litt mindre.

Hun holder hodet, skuldre og litt av brystkassa opp i mageleie. Griper etter ting og tar tak i klær og hår, klyper oss, og holder leker. Hun kan snu seg på sida, og rulle fra rygg til mage, har snudd seg ett par ganger fra mage til rygg men ikke helt bevisst ennå. Også klarer hun ubevisst å åle / makke seg rundt i alle retninger :p hun ler og "babbler" :)

Er 4 1/2 mnd :) måltider aner jeg ikke, fullammer og hun får når hun vil ha. Men hun får en liten porsjon grøt på kvelden nå :)

Blir 5 mnd 12. januar!
Prater enormt mye, ler og smiler, er en skikkelig gladgutt! Kan suge på tærne sine, rulle fra rygg til mage, holder og griper tak i leker selv, åler seg rundt med klokken.
Spiser 5 måltider hvorav 1 som oftest er grøt og får smaksporsjoner av grønnsaksmos eller annet til middag. Elsker mat og gaper høyt både til flasken og skjeen! Virker interessert i å spise selv, men venter til han er 6 mnd så skal han få prøve biter. Sovner rundt 21 og sover til 6-7.30 for mat og deretter til 8.30-9! Sover som oftest 3 lurer på dagen. 2*2 timer i vognen og siste rundt 45 min på meg i sofaen :)

Blir 5 mnd 12. januar!
Prater enormt mye, ler og smiler, er en skikkelig gladgutt! Kan suge på tærne sine, rulle fra rygg til mage, holder og griper tak i leker selv, åler seg rundt med klokken.
Spiser 5 måltider hvorav 1 som oftest er grøt og får smaksporsjoner av grønnsaksmos eller annet til middag. Elsker mat og gaper høyt både til flasken og skjeen! Virker interessert i å spise selv, men venter til han er 6 mnd så skal han få prøve biter. Sovner rundt 21 og sover til 6-7.30 for mat og deretter til 8.30-9! Sover som oftest 3 lurer på dagen. 2*2 timer i vognen og siste rundt 45 min på meg i sofaen :)

Så flink :) Gode rutiner dere har. Hvilke grøt gir du?

Hun holder hodet, skuldre og litt av brystkassa opp i mageleie. Griper etter ting og tar tak i klær og hår, klyper oss, og holder leker. Hun kan snu seg på sida, og rulle fra rygg til mage, har snudd seg ett par ganger fra mage til rygg men ikke helt bevisst ennå. Også klarer hun ubevisst å åle / makke seg rundt i alle retninger :p hun ler og "babbler" :)

Er 4 1/2 mnd :) måltider aner jeg ikke, fullammer og hun får når hun vil ha. Men hun får en liten porsjon grøt på kvelden nå :)

Så gøy :D Hvilke grøt gir du til henne? Ser at det er palmeolje i nestle babygrøt, så vil ikke gi dette mer til mi jente..

Så flink :) Gode rutiner dere har. Hvilke grøt gir du?
Annenhver risgrøt og havregrøt! Har både fra semper og hipp :) risgrøten er best, men man skal ikke gi risprodukter mer enn 4 ganger per uke så når han får havregrøten blander vi i sviskemos :)

Så gøy :D Hvilke grøt gir du til henne? Ser at det er palmeolje i nestle babygrøt, så vil ikke gi dette mer til mi jente..
Vi gir nestle babygrøt :p syntes ikke de andre merkene er noe gode på smak.. :)

Er litt nysgjerrig på hvordan det er med deres små, hva har de lært seg? Hva kan de ikke enda? Hvor ofte spiser de, noen som ikke natt-ammer mer? :) Synes det er så stor forskjell på store og lillesøster her i huset :P

Snuppa her (4,5mnd) har endelig oppdaget stemmen sin, men er til nå mye mer pratsom foran lekene sine enn foran oss foreldre Hun legger seg fra rygg og over på siden, nærmer seg en rull til magen, men har ikke skjedd enda. Ligger stabilt og godt i mageleie, sparker ifra med beina i diagonalgang (krabbegang, et bein sparker;det andre bøyer seg), griper etter leker i mageleie. Er veldig aktiv i babygymen og griper etter alle lekene der, vil gjerne ha mest mulig inn i munnen. Griper med begge hender og bytter hånd. Kan le, men bare til pappa og bestefar ;) Smiler og babler til eget speilbilde.

Vi ammer 8-10 ganger i døgnet. Har fått en fast soverutine, legging skjer klokka 19, og hun sovner som regel innen en halvtime. Deretter våkner hun kl 04-05 for dagens første amming. Er egentlig lysvåken og klar for en ny dag da, men hender hun sovner igjen til rundt klokka 07.

Pga dårlig vektoppgang begynte vi så smått det var med grøt uka før hun ble 4mnd. Nå får hun en halv porsjon grøt (veksler på ris- og havregrøt) ca kl 18. I tillegg får hun smaksprøver av litt diverse en til to ganger i løpet av dagen. Har laget pære- og eplepure, den går ned på høykant. Blander innimellom litt i havregrøten også. Søtpotetpure går også ned på høykant. Avokadomos var derimot ingen slager :p Har et lite lager med søtpotet og pære/eple i fryseren, men når det er brukt opp tenkte jeg å prøve litt pære/blåbær og potet.

Lilleprinsen vår er nå 4 1/5 mnd.
Holder hodet når vi holder ham på fanget og når han ligger på magen. Har igår begynt å karre seg fra rygg til magen og er selv like overrasket hver gang :woot:
Han er en solstråle og elsker når folk snakker til ham. Får latterkrampe veldig lett, så han sjarmerer nok mange rundt seg :love017
Ellers er han veldig snill/rolig, gråter sjeldent.
Han får mm x antall ganger i døgnet, som regel 2 ganger mens han er våken. Han er våken i cirka 2 timer før han må ta en powernap. Han sover som regel 2 lange sovinger på dagen.
Han har snart fått smaksprøver av potet og gulrotmos i 2 uker og vi er oppe i 2 ss med mos hver dag. Han får det og lunket vann når han blir sulten etter 1.dagssoving. Vil ta det sakte med mengden. Vi har ikke prøvd noe annet enda.

Jenta vår er 5 mnd idag. Hun prater og roper mye, er aldri i ro, skal bare hoppe i fanget vårt hele tiden. Hun rullet fra rygg til mage når hun var litt over 3 mnd, og har nå begynt å rulle mer bevisst fra mage til rygg. Snurrer rundt sin egen akse og aker seg bakover, så kommer seg egentlig dit hun vil. Spiser et grøtmåltid om dagen, og gjerne litt fruktmos eller grønnsaksmos til middag. Elsker eple og banan. Får flaske, men dårlig med faste rutiner ennå siden hun tuller med sovingen på dagen. Legger seg for natten ca 20.30, og det varierer veldig hvor lenge hun sover før hun vil ha mat. Hun vil ha alt fra 0-2 flasker nan gjennom natten, og sover til mellom 07-09.30.

Snuppa her (4,5mnd) har endelig oppdaget stemmen sin, men er til nå mye mer pratsom foran lekene sine enn foran oss foreldre Hun legger seg fra rygg og over på siden, nærmer seg en rull til magen, men har ikke skjedd enda. Ligger stabilt og godt i mageleie, sparker ifra med beina i diagonalgang (krabbegang, et bein sparker;det andre bøyer seg), griper etter leker i mageleie. Er veldig aktiv i babygymen og griper etter alle lekene der, vil gjerne ha mest mulig inn i munnen. Griper med begge hender og bytter hånd. Kan le, men bare til pappa og bestefar ;) Smiler og babler til eget speilbilde.

Vi ammer 8-10 ganger i døgnet. Har fått en fast soverutine, legging skjer klokka 19, og hun sovner som regel innen en halvtime. Deretter våkner hun kl 04-05 for dagens første amming. Er egentlig lysvåken og klar for en ny dag da, men hender hun sovner igjen til rundt klokka 07.

Pga dårlig vektoppgang begynte vi så smått det var med grøt uka før hun ble 4mnd. Nå får hun en halv porsjon grøt (veksler på ris- og havregrøt) ca kl 18. I tillegg får hun smaksprøver av litt diverse en til to ganger i løpet av dagen. Har laget pære- og eplepure, den går ned på høykant. Blander innimellom litt i havregrøten også. Søtpotetpure går også ned på høykant. Avokadomos var derimot ingen slager :p Har et lite lager med søtpotet og pære/eple i fryseren, men når det er brukt opp tenkte jeg å prøve litt pære/blåbær og potet.

Hun rullet fra rygg til mage for to dager siden, og hater å bli liggende på magen! Så fant ut at hun kunne snu seg fra mage til rygg igjen i dag! Brå læringskurve må jeg si :) Så nå rulle hu bortover gulvet her, gøy!

Mi er snart 5 mnd, hater grøt og most banan som pesten, så her går det i hjemmelaget middag, syrlig frukt i sånn matesmokk og faktisk danonino yoghurt :)
Rullet rundt første gang bevist da hun var 3,5 måned og har ikke ville ligget på ryggen siden da :D snurrer rundt sin egen akse, og har nå begynt å trekke beina opp under magen for å skyve seg bortover men det går ikke så alt for raskt framover ennå :D haha
Griper etter alt i både rygg og mageleie, elsker alt som knitrer :D
Sover fortsatt veldig mye da, men aldri lengre enn 4-5 timer i strekk på natt mellom måltider.
Gøy å se utviklingen :D

Last edited:
Gutten min er 4,5 mnd, han sitter nesten med hjelp. Reiser seg fra sittende og opp på beina når vi holder han i henda, begynte å flytte på beina mens han stod i dag. Har enda ikke rulla fra rygg til mage, har liggi på siden lenge, men kommer ikke videre. Skravler og hyler som bare det! :) Klør ekstra mye og sutrer mye om dagen, så tenna jobber seg fram. Har en periode hvor han er mye våken etter amming på natta, og vil ha mye mat.

Gutten min er 4,5 mnd, han sitter nesten med hjelp. Reiser seg fra sittende og opp på beina når vi holder han i henda, begynte å flytte på beina mens han stod i dag. Har enda ikke rulla fra rygg til mage, har liggi på siden lenge, men kommer ikke videre. Skravler og hyler som bare det! :) Klør ekstra mye og sutrer mye om dagen, så tenna jobber seg fram. Har en periode hvor han er mye våken etter amming på natta, og vil ha mye mat.

Min og lå lenge på siden, på 4 mnd kontrollen fikk vi beskjed om at vi kunne hjelpe han litt ved å ta hånden og hjelpe han over på magen. 2 dager etter snudde han seg selv :)

Min og lå lenge på siden, på 4 mnd kontrollen fikk vi beskjed om at vi kunne hjelpe han litt ved å ta hånden og hjelpe han over på magen. 2 dager etter snudde han seg selv :)
Signerer denne. Her kom hun seg heller ikke lenger enn til siden, men med litt hjelp hver gang klarte hun det selv:)

Norma-adelen var 5mnder i går :)
Nå snur hun seg begge veier hele tiden, hun akselerer rundt, ettersom hun vil ha tak i noe :p hun griper etter ting, holder de stødig å tar de over i andre hånda. Løfter brystet opp når hun ligger på magen, av å til så får hun føttene og rumpa opp i "krabbestilling" å kommer seg litt frem. Men foreløpig ubevisst da!
Hun sitter nesten uten støtte. Er veldig interessert i alt vi spiser og drikker :p elsker vann, fruktpurre, og frukt i den matposen. Hun får nå fast en god porsjon grøt til kvelds, så får hun en pittepitte liten porsjon middag. Så bruker jeg å gi henne kopp med vann etter grøten. Det meste vannet spytter hun ut men hun elsker å drikke vann :p blir skikkelig sinna når jeg tar bort koppen.

Nå har frøkena knekt koden, hun ruller seg fra mage til rygg og :p så nå går det alle veier i en stor fart :p

Back
Topp