Permisjonen

Jeg kjenner forresten et par hvor faren tok hele fellesperioden fordi mor skulle studere. Det gikk helt fint! :) :) :)

Vi tenker litt på det. Eller vi tenker at jeg kun skal ta de ukene jeg må ta, er det ikke 3 eller noe? For så å ta resten av min permisjon etter han har tatt ut sin og fellespermisjonen :|

Vi tenker litt på det. Eller vi tenker at jeg kun skal ta de ukene jeg må ta, er det ikke 3 eller noe? For så å ta resten av min permisjon etter han har tatt ut sin og fellespermisjonen :|
Av helsemessige årsaker må du ta ut 6 uker :)

Mannen syntes det er mest rettferdig å dele likt. Jeg er dypt uenig. Ammer fortsatt vesla vår, og syntes det er tullete at han nå kommer på jobben min, istedenfor at jeg kunne vært hjemme. Syntes mødre trenger tiden til å komme seg på, både psykisk og fysisk. Ikke lett å holde melkeproduksjon på topp når man jobber 100%

Mannen syntes det er mest rettferdig å dele likt. Jeg er dypt uenig. Ammer fortsatt vesla vår, og syntes det er tullete at han nå kommer på jobben min, istedenfor at jeg kunne vært hjemme. Syntes mødre trenger tiden til å komme seg på, både psykisk og fysisk. Ikke lett å holde melkeproduksjon på topp når man jobber 100%

Enig!

Har er sambo selvstendig næringsdrivende... Sånn jeg har forstått det har han ingen lønna permisjon som vanlig arbeidstakere, så da tar nok han kun de 10 ukene han "må ta".
Joda, det er Nav som betaler permisjon.

Enig med deg. I tillegg er det jo vi som er gravide og føder, er ikke noen rettferdighet der så jeg synes permisjonen skal gjenspeile innsatsen

Enig med deg. I tillegg er det jo vi som er gravide og føder, er ikke noen rettferdighet der så jeg synes permisjonen skal gjenspeile innsatsen
Interessant diskusjon. Jeg skjønner at mødre er slitne, ammer og vil være hjemme med babyen, det er sikkert både slitsomt og koselig! Men hva med et likestilt samfunn? Det går begge veier. Hvis vi vil ha like rettigheter som menn bør de ha like rettigheter som oss. Og vil vi at de har 50% omsorg for barna senere må de få lov til å være hjemme med de og bli kjent med barnet og foreldrerollen like mye som oss. Hvis vi er heldige og får barn blir det nok 50/50, ikke fordi det er det jeg vil (vil helst være hjemme!) -- men fordi jeg synes det er prinsipielt viktig. Tenkte å bare spille inn et litt annet perspektiv siden alle var enige her :)

Interessant diskusjon. Jeg skjønner at mødre er slitne, ammer og vil være hjemme med babyen, det er sikkert både slitsomt og koselig! Men hva med et likestilt samfunn? Det går begge veier. Hvis vi vil ha like rettigheter som menn bør de ha like rettigheter som oss. Og vil vi at de har 50% omsorg for barna senere må de få lov til å være hjemme med de og bli kjent med barnet og foreldrerollen like mye som oss. Hvis vi er heldige og får barn blir det nok 50/50, ikke fordi det er det jeg vil (vil helst være hjemme!) -- men fordi jeg synes det er prinsipielt viktig. Tenkte å bare spille inn et litt annet perspektiv siden alle var enige her :)
Dette kan uansett aldri bli likestillt. Menn kan ikke bli gravide, menn ammer ikke, og menn føder ikke. Etter det første året blir foreldrene som regel mer likestillt, uavhengig av hvordan permisjonen bke fordelt. Min far hadde aldri perm, men har alltid vært pappajente alikevel. Syntes det er kjipt å stå på jobb og tisse på seg, og med melkespreng, imens friske pappa er hjemme.. :)

Men det er vel 3 uker før og 3 uker etter, eller?

Fra nav sine sider

"
Mødrekvote
De første 6 ukene av mødrekvoten må du av helsemessige årsaker ta rett etter fødselen. De resterende 4 ukene kan du ta ut rett etter de seks første, eller du kan benytte deg av såkalt fleksibelt uttak.

3 av ukene i foreldrepengeperioden er forbeholdt mor og må tas rett før termindato.

Mor kan starte uttaket inntil 12 uker før termin, i så fall tas dette av fellesperioden.

Det er ingen krav til fars aktivitet når du tar ut mødrekvoten."

Nope. Her vil far gjøre som sist. Ta de 12 ukene han har krav på og dele de i 2 omganger...

Er all inn for likestilling jeg, mannen min og jeg deler 50/50 på alt som har med sønnen på 1,5 å gjøre. MEN og det er et stort men, de fysiske konsekvensene og følgene av graviditet er inget som deles likt mellom mor og far. Derfor mener jeg at mor bør ha mer, ikke alt, men mer. Sist graviditet hadde jeg svangerskapsforgiftning, endte med akutt snitt og jeg var ganske dårlig etterpå. Jeg fikk ikke lov til å bære annet enn mitt eget barn i 2-3 måneder. Så ikke mannen min få magen sin sprettet opp og musklene kuttet tvers av, så han fikk sine 14 uker og jeg tok resten for å si det sånn.

Ja gurimalla, er for likestilling. Men problemstillingen hadde vert enklere om bare mannen kunne gått gravid OG tatt seg av fødselen..

Ja gurimalla, er for likestilling. Men problemstillingen hadde vert enklere om bare mannen kunne gått gravid OG tatt seg av fødselen..
Haha er for likestilling men jeg går 9 mnd gravid ALENE (med støttende ord selvsagt ) da føler jeg litt rett på mer fødselspermisjon en min mann . Ikke noe med likestilling bare at jeg faktisk syntes jeg fortjener det :p men ikke så problem her hjemme min man syntes disse 6 ukene er nok han ♡ Han liker og komme hjem etter jobb til oss :p Han kjeder seg lett uten jobb

Her får neppe mannen permisjonsrettigheter i denne omgang, så det blir på bare meg på dette barnet (tror vi da, skal selvsagt dobbeltsjekke), men ved eventuelt neste barn vil nok han ta sin del og kanskje mer, får se hvordan det fungerer for oss :)

Niks!!!! Fint for dem som ønsker det, men aldri i livet at jeg "gir fra meg" noen flere uker enn hva han maks har krav på! Skjer ikke!

For selvstendig næringsdrivende også? Det hadde jo vært supert! Har det blitt nye regler?
Ja, det har det! Vet ikke når det ble endret, da jeg er gravid for første gang, men er selv selvstendig næringsdrivende og det er ikke noe problem i forhold til penger! :)

Ja, det har det! Vet ikke når det ble endret, da jeg er gravid for første gang, men er selv selvstendig næringsdrivende og det er ikke noe problem i forhold til penger! :)

Det er jo perfekt! Sist jeg var gravid ( 8 år siden) var det nemlig sånn at selvstendig næringsdrivende fedre inne hadde rett på noen ting! Det var gode nyheter!!!

Back
Topp