lite jern

tracey88

Flørter med forumet
hva oss legen og tok blodprøve hadde lite jern. hva på 7. er heilt øddelagt, går på 100 mg i døgnet. enda trøtt men bedre, andre som sliter md det

Jeg hadde hb på 9,8. Begynt på niferex 100 mg x 2. Er ganske slapp, blir fort tappet for energi. Skal ha jern som kur i to uker. 100 mg per dag er ikke mye. Lege som satt deg på det eller jordmor?

Hadde lite jern før jeg ble gravid. Har bare gått ned, men har tatt jerntabletta siden februar, så har ikke sunket veldig. Men tar ikke mer enn en tablett daglig, skulle egentlig tatt to. Og noen dager må jeg ha pause pga magen. Var på 11 i uke 12. 10,2 i uke 29.

Hadde lite jern før jeg ble gravid. Har bare gått ned, men har tatt jerntabletta siden februar, så har ikke sunket veldig. Men tar ikke mer enn en tablett daglig, skulle egentlig tatt to. Og noen dager må jeg ha pause pga magen. Var på 11 i uke 12. 10,2 i uke 29.
Ja, det er tøft for magen. Niferex er den absolutt mildeste, men romler og rasler litt vel mye her til tider... :p

legen. han sa 7 ikke hva så lavt, for normalt hva 10. så æ fårstår ikke hva som er riktig og hva som er galt. vært kvalm og hild hars mage etter æ begynnte. men går sæ til. hva visst norm

legen. han sa 7 ikke hva så lavt, for normalt hva 10. så æ fårstår ikke hva som er riktig og hva som er galt. vært kvalm og hild hars mage etter æ begynnte. men går sæ til. hva visst norm
7 er veldig lavt! Gravide anbefales ofte å ta jern viss de er under 10. 10 er vel ikke normalt. Tror nærmere 12 er normalt. Men 10 er ikke urovekkende, da kommer det vel veldig Ann på hvordan pasienten opplever det. Du bør absolutt ta jern og kanskje mer enn dosen du er satt opp på nå også. Mulighet for å spørre JM om det? Så sa noen at Biola skal hjelpe på hard mage :)

Om du snakker om hb (blodprosent) så er 7 VELDIG lavt. Man gir blod under 7.

Kanskje han snakket om s-jern? Da er 7 i nedre område, men den verdien tolkes ikke alene. Den sier bare noe om hvor mye jern som er i blodet ditt fritt. Hemoglobin(blodprosent) og ferritin (jernlager) må tolkes i tillegg.

er ikke blodprosent, er jern faarin eller hva det heter, bp vet jeg ikke den hva fin for noen uker siden, nå vet æ ikke

Har også lite jern. Gått på jern tabletter Hemofer i over 3 måneder. Var å sjekket i forrige uke og har fortsatt mangel. Skal fortsette med jern til etterkontrollen. Men vet ikke hvor mye mangel jeg har.

Jeg hadde 9.8 på HB,og fikk beskjed å ta 2 jerntabletter daglig i 2 uker.
10 er grensen for gravide, så om du har 7 så er det veldig lavt.
Jeg fikk også beskjed om å ta lactulose daglig når jeg gikk på jerntabletter for å ikke bli så hard i magen.

Jeg tar også niferex. Hadde jern på 12 her om dagen. Forøvrig aldri kommet stort høyere etter forrige fødsel :P
Går på 100 mg en dag og 200 mg dagen etter, en dag pause også 100 mg og 200 igjen. Svelger ned tablettene med appelsinjus. C vit hjelper på å binde jernet i kroppen :-)

Jeg hadde 9.8 på HB,og fikk beskjed å ta 2 jerntabletter daglig i 2 uker.
10 er grensen for gravide, så om du har 7 så er det veldig lavt.
Jeg fikk også beskjed om å ta lactulose daglig når jeg gikk på jerntabletter for å ikke bli så hard i magen.
Jeg tenger IKKE lactulose, for å si det sånn... :p Gleder meg til disse to ukene med jern er over! :confused:

Ferritin-nivået mitt var også på ca 7. Var helt tappet for energi. Legen satte meg på Duroferon, 1 tablett morgen og kveld. Tas med appelsinjuice. Det har hvertfall gått veldig fint for magen min.

Back
Topp