Innføre fast føde

DiaSusa

Forelsket i forumet
Hei!

Lurer på om det er noen augustbabyer som har begynt å få fast føde? Og om noen har lyst til å dele hvordan dere innførte det?

Snuppa her har sovet rundt fra hun var en uke, men har begynt å våkne 2-3 ganger om natta for mat nå, så er tydelig hun trenger mer.. Vurderer å begynne med litt tynn grøt/velling iblandet morsmelk om kvelden. Skal selvfølgelig ta det opp med HS først, men likevel greit å høre andres erfaringer. Snuppa har i tillegg lagt lite på seg den siste mnd, kun 80g i uka (men følger sin kurve greit). Hun blir 4mnd om to uker.

Jenta vår la på seg litt lite, så helsesøster sa at vi godt kunne begynne å introdusere grøt ved 4 mnd. Men gi på dagtid de første gangene i tilfelle magevondt!
Vi har gitt en del ganger nå og det har gått over all forventning hun liker det veldig godt! :)

Vi begynte da han var 3 mnd og 2 uker :) gir mme så begynte først med 2 ts grøt i en flaske som vi sakte men sikkert øker. Nå er vi oppe i 6 ts i en flaske samtidig som han har fått smake litt på avokadorøre og søtpotetmos. På lørdag blir han 4 mnd og skal få pæremos :D vi begynner vel å gi grøt som fast måltid til jul! Først kanskje en halv posjon grøt og deretter tilby mme før leggetid :)

Vi begynte med smaksprøver grøt til frokost da hun var 3 mnd og 2 uker, nå er vi nesten oppe i en porsjon grøt til frokost og hun er 4 mnd og 1 uke gammel :) Skal begynne med litt gulrot og potet mos rundt jul tenker jeg..

Vi begynte med smaksprøve på grøt til kvelds når hun var 3 1/2mnd, det er halvannen uke siden, hun får nå 4-6tser hver kveld. Men den er fortsatt ganske tynn, litt tynnere enn potetmos :p men det har gått bare fint! Hun styrer ikke like mye om kvelden lenger, og sover nå 4-5timer før hun våkner å skal ha mat igjen, men etter det er det hver andre time igjen. Eneste dumme er jo at hun våkner i 1-2 tia siden hun legger seg i 21 tia :p men d går seg nok til etterhvert :)
Vi startet veldig tidlig pga at hun skal amme hele tia, annehver time hele døgnet. Og flaska den nekter hun, hun skjønner ikke den i d hele tatt. Hverken med mm eller mme på :p

Takk for alle svar. Var på 4mnd kontroll på HS i dag, og fikk tillatelse til å begynne med grøt. Hadde bare gått opp 60g den siste uka :/ Så fikk en teskje grøt midt på dagen i dag, gapte etter mer så det var nok godt! Ingen reaksjon enda, hun skal få en teskje til i løpet av ettermiddagen :)

Lillebror blir 4 mnd neste uka, men vi avventer med å begynne med mat. Blir vel smakstester etter jula en gang :)

Har begynt med smaksprøver på grøt for to dager siden etter at jeg lufta tanken om d til helsesøster, hun sa det var bare å prøve seg fram.. Hun var også fornøyd med vektoppgangen, mn synes selv ca 80g i uka var lite, mot han sist hadde gått opp ca 200g i uka...:/
Foreløbi trur jeg det bare blir smaksprøver i en mnd før jeg starter på mer... men får ta det som det kommer...

Skulle gjerne avventet jeg også, hadde store drømmer om å helamme til 6mnd. Men blir desverre ikke sånn :/
Mener ikke at det er galt å begynne tidligere, hadde sikkert gjort det likedan som dere da hvis vi var i samme situasjon.
Nå går jo klumpen mye opp i vekt og er fornøyd. HS sier det er helt opp til oss om vi har lyst til å begynne med smakstester før han fyller 6 mnd, for han følger det nest øverste kurvet på vekta. :) I og med at han har både laktoseintoleranse, sitrusallergi og cøliaki i familien, så tror jeg at det ikke er bra for ham hvis vi ikke er forsiktige.. :/ Og så er det enkelt også da, å bare amme.

Mener ikke at det er galt å begynne tidligere, hadde sikkert gjort det likedan som dere da hvis vi var i samme situasjon.
Nå går jo klumpen mye opp i vekt og er fornøyd. HS sier det er helt opp til oss om vi har lyst til å begynne med smakstester før han fyller 6 mnd, for han følger det nest øverste kurvet på vekta. :) I og med at han har både laktoseintoleranse, sitrusallergi og cøliaki i familien, så tror jeg at det ikke er bra for ham hvis vi ikke er forsiktige.. :/ Og så er det enkelt også da, å bare amme.

Tolket det for all del ikke som kritikk eller noe! Du er heldig som slipper å bekymre deg, så kan du heller kose deg med smaksprøver når tiden er inne :D

Snuppa får nå en teskje grøt om morgenen og en om kvelden, har gått helt problemfritt til nå. Blir spennende å se om det har noe innvirkning på vekta da det er snakk om minimale mengder.. Det faller hvertfall i smak, vil gjerne ha mer når hun har fått den ene skjea :D

Ga lillegutt første smaksprøve med grøt i dag, 3,5 mnd. Han har puppa oftere på kveld og natt i det siste, så da tenkte jeg det var greit å begynne sånn smått. Han klarte i få litt ned, men var ikke kjempe begeistra trur jeg ;) Hvor lenge gir dere smaksprøver før dere gir hele porsjoner? Og når skal dem ha flere gangerbom dagen?

Her kutta vi ut grøten for en stund, rett og slett fordi hun ikke er noe begeistra for det. Tiltross for å ha fått det 11kvelder på rad :) men tenker vi prøver med en annen sort om en stund :) hun er jo bare 4mnder neste uke så har god tid ;)

Og hun sover ikke noe lengere med grøt i magen heller så.. Og ammet like ofte, så da er jo vitsen borte. :p

Ga lillegutt første smaksprøve med grøt i dag, 3,5 mnd. Han har puppa oftere på kveld og natt i det siste, så da tenkte jeg det var greit å begynne sånn smått. Han klarte i få litt ned, men var ikke kjempe begeistra trur jeg ;) Hvor lenge gir dere smaksprøver før dere gir hele porsjoner? Og når skal dem ha flere gangerbom dagen?

Jeg skulle gi halve smaksprøver (ifølge pakkene) nå i 7-10 dager, før jeg kunne øke etterhvert. Kunne med fordel blande ekstra morsmelk i slik at grøten er tynn nå i begynnelsen. Skal ikke opp i full porsjon før etter 6mnd alder. Også skulle smaksprøvene alltid gis etter amming.
De første dagene ga vi bare bitte litte grann en gang om morgenen, for å se reaksjonen. Siden hun ikke reagerer med noe vondt eller luft i magen deler vi opp sånn at hun får en halv smaksprøve til legging også. Bare av det bittelille sover hun 2t lengre :D I tillegg har vi valgt å veksle på to ulike grøter, etter tips av ei venninne, slik at snuppa ikke begynner å favorisere kun en grøt. Så er risgrøt og havregrøt annenhver dag :)

Dere som har begynt med andre ting enn grøt (leser blant annet potetmos, pæremos, avokadomos), blander dere mme/mm i alle disse mosene? Grøt går ned på høykant her (selvfølgelig i små mengder enda), så tenkte jeg kunne begynne med litt andre smaksprøver neste uke når hun er fire mnd.

Dere som har begynt med andre ting enn grøt (leser blant annet potetmos, pæremos, avokadomos), blander dere mme/mm i alle disse mosene? Grøt går ned på høykant her (selvfølgelig i små mengder enda), så tenkte jeg kunne begynne med litt andre smaksprøver neste uke når hun er fire mnd.
Kan være smart i starten for at det er en gjenkjennelig smak, men jeg gjør det bare med grøten. Blander ellers i dampevannet og/eller smør/rapsolje!

Last edited:
Hun er 3.5 mnd og har fått smakt på veldig tynn grøt.. Den likte hun ikke... og idag fikk hun smake veldig tynn søtpotetmos :) virket som hun likte den bedre :) enda ingen magevondt på noen av delene :)

En uke igjen til hun er 4 mnd og i dag fikk hun 1-2 små teskjeer med tynn grøt blandet med morsmelk. Gapte, smattet og svelget som bare det. Skjea var veeeldig rar å få i munnen da. :p

Back
Topp