Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Men da starter du med most mat?Vi skal også starte på 4 mnd, vanlig i hvertfall for de som får mme eller har litt lav vektutvikling![]()
Men da starter du med most mat?
Takk for utfyllende svar.Hvis det skal være babystyrt så må babyen få lov å styre det, noe de ferreste gjør ved 4 mnd. Babyen må kunne sitte oppreist i en stol og føre maten til munnen selv.
Hvis de ikke kan sitte oppreist selv så bruker de for mye energi på å balansere kroppen for å ikke falle, og det distraherer fra å spise selv.
Min kunne sitte i stol med støtte da han var 6 mnd. Begynte dagen han ble det
Han hadde sittet med meg ved bordet under måltidene mine, og nå ville han ha selv. Han forskynte seg mer eller mindre selv fra nabotallerkenen den første gangen, likte maten, og dagen etter fikk han mat av meg etter å ha fått et melkemåltid.
(Grunnen til at de skal ha fått melk først i det første året er fordi at melk skal være hovednæringen, at de ikke skal være skrubbsultne når de går til bords (for da har de energi og lyst til å sjekke ut maten) og at babyen skal bruke det første året på å venne seg til mat i sitt tempo. Noe som heter i denne settingen at "food before one is just for fun")
Maten skal være på størrelse med en babyneve i begynnelsen, så den er god å holde i, så de ikke setter den i halsen fordi det er for smått, og kan gnage på det selv. En kvart pære delt på langs har veldig fin holdestørrelse. Babyen trenger ikke å ha tenner for å gnage med gommene.
Det er utrolig gøy å se ungen sin kose seg med maten fra første stund. Å ha gjort dette gjør at jeg heller aldri er bekymret for om han er sulten eller har spist for lite, for han har alltid regulert det helt selv. Så trenger aldri mase om den maten, og han liker det aller meste og han begynte veldig tidlig å spise med gaffel og skje etter eget ønske. Finmotorikken styrkes betraktelig av å øve seg daglig på å spise, noe jeg merker godt.
Spør gjerne om du lurer på mereLykke til -dette er et kjempemorsomt prosjekt
![]()
Takk for utfyllende svar.
Har skjønt (og det er logisk) at man må vente til de er ca seks måneder. Lurer derfor på om jeg skal innføre smaksprøver som most søtpotet, avokado, etc på skje fra fire måneder og så gå over til denne metoden seinere. Eller blir hele poenget borte da? Er nemlig veldig for å innføre fast føde før seks måneder. Morsmelk skal selvfølgelig være hovednæringen.
NysgjerrigTakk for utfyllende svar.
Har skjønt (og det er logisk) at man må vente til de er ca seks måneder. Lurer derfor på om jeg skal innføre smaksprøver som most søtpotet, avokado, etc på skje fra fire måneder og så gå over til denne metoden seinere. Eller blir hele poenget borte da? Er nemlig veldig for å innføre fast føde før seks måneder. Morsmelk skal selvfølgelig være hovednæringen.
Nyere forskning viser at det er gunstig både når det gjelder tilvenning sv smaker, allergier og næring. Eks så mister vi b12 i mm allerede etter et par mnd. Da blir det lenge uten hvis man venter til 6 mnd. Jeg vet at myndighetene ikke har endret anbefaling enda (tar nok 100 år.. hehe), men både helsesøster og barnelegen min sier fire måneder nå.Nysgjerrighvorfor vil du begynne 4 mnd?
Litt av poenget forsvinner fordi et av poengene er at babyen selv skal bestemme inntaket, noe som blir veldig vanskelig når man dytter inn mat med en skje. Reguleringen av metthetsfølelsen manipuleres av materen fordi babyen selv ikke får bestemme inntaket, hastigheten osv.
BLW er en naturlig prosess der barnet ikke bare skal ha næring "fort og gæli", men lære seg hva fast føde er, inbefattet konsistens, lukt og smak, og barnet skal være initiativtaker, ikke foreldrene. Litt av prinsippet er at barnet selv er klar for mat når kroppen tilsier det, noe man ser ved at det klarer å sitte selv, klarer å gripe maten selv, føre maten til munnen og har lyst til å spise det/smake på det/utforske det. Det første halve året handler det mer om utforsking av denne nye spiselige "leken" og å smake på massemasse smaker, hva som faktisk går inn er ikke så farlig ettersom alt er styrt av barnet selv.
Ved å gi mos først ødelegger man denne fine prosessen og man må begynne med fast føde senere i stedet, gradvis. Synes personlig BLW er et mye morsommere og mer logisk alternativ til most mat![]()
Den nye forskingen ( for du tenker på den fra bergen?) er iallfall forkastet av norske myndigheter.Nyere forskning viser at det er gunstig både når det gjelder tilvenning sv smaker, allergier og næring. Eks så mister vi b12 i mm allerede etter et par mnd. Da blir det lenge uten hvis man venter til 6 mnd. Jeg vet at myndighetene ikke har endret anbefaling enda (tar nok 100 år.. hehe), men både helsesøster og barnelegen min sier fire måneder nå.![]()
Er nok ikke bare i Norge det er forsket påDen nye forskingen ( for du tenker på den fra bergen?) er iallfall forkastet av norske myndigheter.
Det er det nok ikke. Men vet det er denne "nye" forskningen mAnge baserer seg på. Noe som litt trist. For det de en studie på 100 syke barn. Og har ikke tatt høyde for feks kort avnavling, jernstatus hos mor ect.Er nok ikke bare i Norge det er forsket pådet viktigste her er vel å følge magefølelsen. Det som er rett for meg og mitt barn er kanskje ikke rett for andre.
Ser den! Men det har vært anbefalt i flere andre land i lang tid.. uansett, så er det jo snakk om en teskje om dagen i et par måneder. Tror nok det skal gå greit uansett.Det er det nok ikke. Men vet det er denne "nye" forskningen mAnge baserer seg på. Noe som litt trist. For det de en studie på 100 syke barn. Og har ikke tatt høyde for feks kort avnavling, jernstatus hos mor ect.
Såklart. Det er jo bare anbefalinger! Ingensom sier man må noe![]()
Hvilke land da?Ser den! Men det har vært anbefalt i flere andre land i lang tid.. uansett, så er det jo snakk om en teskje om dagen i et par måneder. Tror nok det skal gå greit uansett.![]()
Jeg har bodd i Spania og der er det anbefalt.Hvilke land da?
Det går nok helt fint! Før begynte de jo mye tidligere
Okei. Vet du hvor mange som ammer og hvor lenge?Jeg har bodd i Spania og der er det anbefalt.
De som har råd ammer og noen pumper. Mange begynner jo i bhg tidlig.Okei. Vet du hvor mange som ammer og hvor lenge?![]()