Babystyrt mattilvenning..

Det handler jo ikke om måltider.. men smaksprøver om man ammer eller ikke. :)
Skjønner. Bare vet at tidlig innføring av fastføde går ut (kan)over Ammeforløpet. Så
ble nysgjerrig på prosentandel som ammer og hvor lenge.
 
Skjønner. Bare vet at tidlig innføring av fastføde går ut (kan)over Ammeforløpet. Så
ble nysgjerrig på prosentandel som ammer og hvor lenge.
Har ikke noe tall å gi deg.. men de har jo kun tre mnd perm, så det begrenser seg av den grunn. Her skal det i hvert fall ammes i bøtter og spann. ;)
 
Anbefalingene er en ting. I realiteten er det bare en fjerdedel av barna som får morsmelk som eneste føde når de er 5 måneder gamle.. i Norge. Ved 6 måneders alder er det en tiendedel (tall fra 2006).

I Helsedirektoratets anbefalinger for spedbarnsernæring fra 2001 (vet ikke om den nye har kommet ennå) anbefaler man fullamming til 6 måneder, i tråd med WHOs anbefaling. I oppsummeringen av studier som er gjort der konkluderer man med at det ikke er spesielt gunstig å introdusere fast føde noen måneder før, men heller ikke at det er spesielt ugunstig. Dersom barnet behøver tilleggskost fra det er 4 måneder, anbefales faktisk fast føde fremfor morsmelkserstatning.

Edit: fant en graf for alle OECD-landene, fra rundt 2005. Grafen viser prosent som kun blir ammet (exclusively breastfed). Ser ut som om de spanske mødrene som faktisk ammer holder ut lengre enn oss.

BreastfeedingChart1.png
 
Last edited:
Har ikke noe tall å gi deg.. men de har jo kun tre mnd perm, så det begrenser seg av den grunn. Her skal det i hvert fall ammes i bøtter og spann. ;)
Ja. Min mamma hadde 3-4 mnd perm. Og ammet bare så lenge også. Vi E veldig heldig
 
Anbefalingene er en ting. I realiteten er det bare en fjerdedel av barna som får morsmelk som eneste føde når de er 5 måneder gamle.. i Norge. Ved 6 måneders alder er det en tiendedel (tall fra 2006).
Har du link? Så trist at ammingen er på vei ned synes jeg
 
Anbefalingene er en ting. I realiteten er det bare en fjerdedel av barna som får morsmelk som eneste føde når de er 5 måneder gamle.. i Norge. Ved 6 måneders alder er det en tiendedel (tall fra 2006).
Jeg syns det er mange som "gir opp" etter 3-4 mnd. Veldig mange venninner som "mistet melk" i den tiden. Jeg er veldig for amming til ett år, men ble selv ikke ammet og det ble folk av meg også. :p
 
Jeg syns det er mange som "gir opp" etter 3-4 mnd. Veldig mange venninner som "mistet melk" i den tiden. Jeg er veldig for amming til ett år, men ble selv ikke ammet og det ble folk av meg også. :p
Det stemmer jo godt overens med statistikken.
Selv er jeg en stolt delammende mamma, og jeg har tenkt å fortsette med ammingen så lenge ungen gidder :p

Men da ungen min fikk påvist melkeproteinallergi da han var 4 måneder, var legene overrasket over at jeg orket å gå over på melkefri diett og amme videre, for det var det ikke mange som gjorde. Han ble testet for allergi igjen nå som han er 10 måneder, og barnelegen sa at hvis han fortsatt var allergisk så var alternativet at jeg sluttet å amme, så jeg fikk spise melk :O

Overlegen på barneavdelingen satt faktisk og sa at nå var gutten så stor at det ikke var noe vits med amming mer (melkeallergi eller ei), morsmelken har egentlig ingen funksjon mer. Det syntes jeg var veldig spesielt, all den tid WHO anbefaler at man fortsetter amming til barnet er 2 år gammelt...
 
Det stemmer jo godt overens med statistikken.
Selv er jeg en stolt delammende mamma, og jeg har tenkt å fortsette med ammingen så lenge ungen gidder :p

Men da ungen min fikk påvist melkeproteinallergi da han var 4 måneder, var legene overrasket over at jeg orket å gå over på melkefri diett og amme videre, for det var det ikke mange som gjorde. Han ble testet for allergi igjen nå som han er 10 måneder, og barnelegen sa at hvis han fortsatt var allergisk så var alternativet at jeg sluttet å amme, så jeg fikk spise melk :O

Overlegen på barneavdelingen satt faktisk og sa at nå var gutten så stor at det ikke var noe vits med amming mer (melkeallergi eller ei), morsmelken har egentlig ingen funksjon mer. Det syntes jeg var veldig spesielt, all den tid WHO anbefaler at man fortsetter amming til barnet er 2 år gammelt...
Men at WHO sier to år tenker jeg er relatert til land med lite og næringsfattig mat.
 
Overlegen på barneavdelingen satt faktisk og sa at nå var gutten så stor at det ikke var noe vits med amming mer (melkeallergi eller ei), morsmelken har egentlig ingen funksjon mer. Det syntes jeg var veldig spesielt, all den tid WHO anbefaler at man fortsetter amming til barnet er 2 år gammelt...

Det stemmer jo bare ikke. Er jo et lass av informasjon om at morsmelk er sunt i åresvis. Det slutter aldri å være gunstig, og ikke bare til man er 2 år, men etter det også.
 
Men at WHO sier to år tenker jeg er relatert til land med lite og næringsfattig mat.
De anbefaler ikke at det skal være hovednæringen, men at man godt kan fortsette med det til toårsalderen og videre. Må jo være en mer gunstig drikke enn skittent vann, for eksempel.
 
Det stemmer jo godt overens med statistikken.
Selv er jeg en stolt delammende mamma, og jeg har tenkt å fortsette med ammingen så lenge ungen gidder :p

Men da ungen min fikk påvist melkeproteinallergi da han var 4 måneder, var legene overrasket over at jeg orket å gå over på melkefri diett og amme videre, for det var det ikke mange som gjorde. Han ble testet for allergi igjen nå som han er 10 måneder, og barnelegen sa at hvis han fortsatt var allergisk så var alternativet at jeg sluttet å amme, så jeg fikk spise melk :O

Overlegen på barneavdelingen satt faktisk og sa at nå var gutten så stor at det ikke var noe vits med amming mer (melkeallergi eller ei), morsmelken har egentlig ingen funksjon mer. Det syntes jeg var veldig spesielt, all den tid WHO anbefaler at man fortsetter amming til barnet er 2 år gammelt...
Shitt! Veldig spesielt :eek: med tanke på at ernæringsmessig øker innholdet i mm når de blir større. Og studier peker jo på jo lenger amming pågår jo mer beskytter er mor for å få brystkreft!
Men at WHO sier to år tenker jeg er relatert til land med lite og næringsfattig mat.

Ser ikke helt greia med å slutte med amming for å begynne med kumelk. Som er kalvens mm :eek: :p
 
Mens jeg gravde meg ned i retningslinjer, fant jeg et veldig interessant dokument med kommentarer til myndighetenes anbefalinger fra høringen tidligere i år. Der kan man bl.a. lese mye om argumentene for introduksjon av fast føde før 6 måneder, fra diverse fagpersonell: https://helsedirektoratet.no/Documents/Høringer/Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring/Høringsinnspill retningslinjer spedbarnsernæring.pdf
Takk for linker. Skal lese når omgangssyken slipper litt taket. PS: takk Gud for pupp ved sykdom ;)
 
Mens jeg gravde meg ned i retningslinjer, fant jeg et veldig interessant dokument med kommentarer til myndighetenes anbefalinger fra høringen tidligere i år. Der kan man bl.a. lese mye om argumentene for introduksjon av fast føde før 6 måneder, fra diverse fagpersonell: https://helsedirektoratet.no/Documents/Høringer/Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring/Høringsinnspill retningslinjer spedbarnsernæring.pdf
Ah. Super link! Denne skal leses ja :D
 
Shitt! Veldig spesielt :eek: med tanke på at ernæringsmessig øker innholdet i mm når de blir større. Og studier peker jo på jo lenger amming pågår jo mer beskytter er mor for å få brystkreft!


Ser ikke helt greia med å slutte med amming for å begynne med kumelk. Som er kalvens mm :eek: :p
Veldig enig i det! Ingen i vår familie drikker kumelk. ;)
 
Det er det nok ikke. Men vet det er denne "nye" forskningen mAnge baserer seg på. Noe som litt trist. For det de en studie på 100 syke barn. Og har ikke tatt høyde for feks kort avnavling, jernstatus hos mor ect.

Såklart. Det er jo bare anbefalinger! Ingensom sier man må noe ;)

I Sverige har de gjort forskning på blant annet forekomst av cøliaki. Der viste det seg at introduksjon av gluten i små mengder ved 4 mnd alder minker sannsynligheten for å utvikle sykdommen. Så hvis man har cøliaki j familien er det en god ting å begynne med fast føde ved 4 mnd.

http://forskning.no/mat-og-helse-sykdommer/2012/09/forebygg-coliaki-med-tidlig-gluten-kost
 
Back
Topp