Pensjonssparing

Fruktplukker

:)
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Sparer dere til egen fremtidig pensjon gjennom pensjonssparing utenom jobben? Eller tenker dere ikke på sånne ting og at det ordner seg?

Hvis du sparer, hvordan sparer du?

Blir ikke mye sparing nå som jeg går ulønnet i permisjon:p

Men sånn ellers, vi kommer å bli boende her, evt flytte til noe mindre, der er vi godt sikret med penger allerede.
Og vi skal Kjøpe en leilighet nå, som skal leies ut. Den skal bare betale seg selv, og vi kan selge den når vi har lyst.

Etter en nær-døden opplevelse ser jeg hvor kort livet er, og har jeg ikke tenkt til spare oss blakke nå.

Jeg sparer i pensjonsfond. 500 kr i måneden nå, kommer til å øke denne neste gang jeg får forhøyet stillingen min og dermed lønna.
Ellers har jeg satt pensjonssparingen min fra tidligere arbeidsgiver i et høyrisikofond. Lar den stå der en stund og håper den blir fet, men er klar over risikoen om det går galt.
Kommer til å ta andre grep etter hvert også, men har ikke rom for det akkurat nå.
Det jeg vet er at vi kommer til å få lite av staten, og jobben er også gjerrig på pensjonssparingen min. Dermed må jeg sikre meg selv, men også resten av familien.
Jeg tror jeg iallfall vil ha mulighet til å gå av med pensjon før jeg fyller 70. Og jeg vil ha en god alderdom hvor jeg slipper å snu på hvert øre for å få det til å gå rundt.
Og dør jeg et år etter at jeg har blitt pensjonist vil alle pengene jeg har spart selv tilfalle mann og barn.

Det er ikke en prioritering for øyeblikket. Mener det er gode pensjonsordninger gjennom jobben. Men vil nok spare selv etter hvert når småbarnsperioden er over kanskje.

Jeg prioriterer å betale ned gjeld på huset og sånn sett kan vi ha litt der når vi selger det :)
Jeg gruer meg litt til pensjonstiden, regnet på det jeg får sånn ca og vil sitte med en 250.000 :o
Ikke mye å leve for :(

Jeg sparer 1000 kr i måneden til pensjon (fond).

Jobber som ped.leder, 80 %. Kommer ikke så langt med det.

Jeg prioriterer å betale ned gjeld på huset og sånn sett kan vi ha litt der når vi selger det :)
Jeg gruer meg litt til pensjonstiden, regnet på det jeg får sånn ca og vil sitte med en 250.000 :o
Ikke mye å leve for :(
Hvordan regner man på det? Ifølge nav ligger pensjonsbeholdningen min på 170 000 :P men dette er første året jeg har full jobb :P

Har en god pensjonsordning på jobb, også trekker jeg 500,- ekstra i mnd jeg sparer i halvt aksjer, halvt sparing:-) Mannen gjør det samme.

Har topp ordningen gjennom jobb + at vi har noen investeringsselskaper som vi sparer gjennom

Har begynt å spare 1000 kr i måneden. Har det på vanlig sparekonto. Kombinert pensjons- og vanlig sparekonto.

Ser at flere lurer på regnestykket her.

Gå inn på Nav.no og gå videre til pensjon. Om du logger deg inn med min ID der kan du få informasjon om hva du ligger an til å få i utbetaling når du går av med pensjon.

Vil tro at noen av dere som mener det holder med jobbens løsning kan få dere en liten overraskelse. Er ikke så mange arbeidsplasser som gidder å lage kjempegode løsninger for de ansatte. Selv om det blir solgt inn som en god ting...

Sparer ikke spesifikt til pensjon nei, men vi sparer jo ganske mye både jeg og mannen.

Gå inn på Nav.no og gå videre til pensjon. Om du logger deg inn med min ID der kan du få informasjon om hva du ligger an til å få i utbetaling når du går av med pensjon.

Vil tro at noen av dere som mener det holder med jobbens løsning kan få dere en liten overraskelse. Er ikke så mange arbeidsplasser som gidder å lage kjempegode løsninger for de ansatte. Selv om det blir solgt inn som en god ting...

Det er kjempelurt å ta denne en gang i blant,kjekt at du delte info om hvordan det gjøres :-)

Sparer ikke spesifikt nå, men når mannen er ute i jobb igjen etter omskolering er det noe som skal prioriteres.

Men hva betyr det nr det står at jeg har samlet opp 170.000? Vil det si at det skal fordeles på de årene jeg er pensjonist, eller er det det årlige beløpet jeg da får?

Sparer 600,- i mnd i fond pluss at vi ønsker å være gjeldfrie i god tid før pensjonstilværelsen slik at vi kan gå av når vi er 62 om vi vil. Det vil nok komme flere pensjonsreformer før vi kommer så langt og de blir ikke til det bedre.

Back
Topp