Romjul

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
I romjula er det jo ofte mye farting fram og tilbake på diverse julefeiringen, juletrefester, familieselskap ++
Hvordan tenker dere å gjøre det nå når dere har liten fersk baby i hus? Jeg tenker at jeg ønsker mest mulig ro rundt oss... Man skal jo ha tid til å bli kjent med den lille, få på plass amming +++
Og jeg vet med meg selv at jeg absolutt ikke "får igang" amming med å stresse rundt til andre..
På samme tid vet jeg at det kommer til å være masse mas og styr hvis jeg ikke møter på alt vi "skal" møte på..
Hvordan tenker dere å gjøre det?

Jeg har allerede sagt ifra til de rundt meg at vi tar jula som den kommer. Hvis vi har behov for å være hjemme i ro, så blir vi der :)

Vi kommer ikke til å legge noen planer for romjula eller jula generelt. Har gitt beskjed til svigerfamilie (som bor 1 1/2 time unna) at vi ikke kommer til å reise dit i desember. Vi kommer til å bare ta alt som det kommer, jeg vet at ingen i min familie blir fornærmet om vi ikke dukker opp på noe (hele min familie bor i samme by som oss, så vi kan bare se ann å ta ting litt på sparket). Vet jo ikke om mini kommer før jul, eller om han lar vente på seg til romjula heller. Eneste som er sikkert er at han er her til nyttårsaften, så regner med å feire nyttår i pysjen på sofaen sammen med samboeren og den lille gutten vår :)

Jeg har allerede sagt ifra til de rundt meg at vi tar jula som den kommer. Hvis vi har behov for å være hjemme i ro, så blir vi der :)
Vi kommer ikke til å legge noen planer for romjula eller jula generelt. Har gitt beskjed til svigerfamilie (som bor 1 1/2 time unna) at vi ikke kommer til å reise dit i desember. Vi kommer til å bare ta alt som det kommer, jeg vet at ingen i min familie blir fornærmet om vi ikke dukker opp på noe (hele min familie bor i samme by som oss, så vi kan bare se ann å ta ting litt på sparket). Vet jo ikke om mini kommer før jul, eller om han lar vente på seg til romjula heller. Eneste som er sikkert er at han er her til nyttårsaften, så regner med å feire nyttår i pysjen på sofaen sammen med samboeren og den lille gutten vår :)

Greia er jo også at vi har en på 6,5 fra før, så vi kan liksom ikke "droppe" alt å bare bli hjemme heller. Så ser for meg at det blir litt lett slik at far og sønn drar mens vi jentene blir hjemme. Og da blir jeg sikkert sett på som supervanskelig....

Greia er jo også at vi har en på 6,5 fra før, så vi kan liksom ikke "droppe" alt å bare bli hjemme heller. Så ser for meg at det blir litt lett slik at far og sønn drar mens vi jentene blir hjemme. Og da blir jeg sikkert sett på som supervanskelig....
Folk må da ha forståelse for at du og bebisen trenger ro, og ikke er med på alt mulig. Og om de ikke har det så får jo det bare være deres problem! Du må tenke på hva du og den lille trenger og hva dere orker, ikke gjør noe som føles feil og er stress for deg, bare for at andre skal bli fornøyde. Slapp av, kos deg med bebisen og nyt roen, også får julemas og familieselskaper komme i andre rekke i år tenker jeg!

I romjula er det jo ofte mye farting fram og tilbake på diverse julefeiringen, juletrefester, familieselskap ++
Hvordan tenker dere å gjøre det nå når dere har liten fersk baby i hus? Jeg tenker at jeg ønsker mest mulig ro rundt oss... Man skal jo ha tid til å bli kjent med den lille, få på plass amming +++
Og jeg vet med meg selv at jeg absolutt ikke "får igang" amming med å stresse rundt til andre..
På samme tid vet jeg at det kommer til å være masse mas og styr hvis jeg ikke møter på alt vi "skal" møte på..
Hvordan tenker dere å gjøre det?
Dere kan si klart i fra om det før jula, at dere må ta ting som det kommer og at babyen er sjefen i huset og styrer dagene. Man orker ikke stresse med en nyfødt baby i hus ;)

Om folk tar seg nær av at man ikke farter så mye rundt med en nyfødt, så er det deres problem. De fleste som selv har hatt små, eller som har litt omløp i hodet vet at det ikke nødvendigvis er en dans på roser. Babyen sover når det passer den, og det bør iallefall mor gjøre også. Her blir det hjemmejul, mulig en tur til svigerfar som bor 5 min unna, så får vi heller farte litt rundt i påsken. Min familie bor langt unna, hhv 50 og 150 mil unna, så de forventer ikke noe annet en kanskje et bilde fra jula på fb.

Folk må da ha forståelse for at du og bebisen trenger ro, og ikke er med på alt mulig. Og om de ikke har det så får jo det bare være deres problem! Du må tenke på hva du og den lille trenger og hva dere orker, ikke gjør noe som føles feil og er stress for deg, bare for at andre skal bli fornøyde. Slapp av, kos deg med bebisen og nyt roen, også får julemas og familieselskaper komme i andre rekke i år tenker jeg!

Ja jeg kommer nok til å ta det med ro :) bare håper det ikke blir slik at jeg får dårlig samvittighet overfor storebror ;)

Planen er å spise middag borte med min familie på julaften, men å ellers ta det veldig med ro. Svigermor og svigerinnen min har vel egentlig "bestemt" at vi skal komme til dem til nyttårsaften (5 t med bil unna), men jeg har bestemt at jeg og babyen ihvertfall blir hjemme. Tror det blir en stor skuffelse for dem, men har så lyst til å få til å amme denne gangen så det vil bli førsteprioritet :) Satser på at mormor og morfar låner med seg storesøster bort på juleselskap ogsånn slik at hun får en koselig jul selv om ting er litt annerledes i år :)

Har planer om julegrøt hos kusine 400m unna lille julaften, og middag hos svigers, 40 min i bil, første juledag. Men vi ser det helt an og ingen blir sure om vi ikke dukker opp. Termin er 21des, så kan jo være at mini fortsatt er I magehuset..

Jeg får jo hele adventstida til å komme i gang, men tenker likevel at dette blir en romjul med lave forventninger og lite stress. Heldigvis ser det ut som familien forstår, vi har allerede fått noen invitasjoner der det understrekes at vi ikke trenger å svare før vi ser om det går.

Jeg får jo hele adventstida til å komme i gang, men tenker likevel at dette blir en romjul med lave forventninger og lite stress. Heldigvis ser det ut som familien forstår, vi har allerede fått noen invitasjoner der det understrekes at vi ikke trenger å svare før vi ser om det går.
Godt med en forståelsesfull familie. Her får vi invitasjoner i øst og vest også må vi svare at vi må ta det litt som det kommer. Hadde vært veldig godt å få den type invitasjoner som du beskriver her

Samboeren min har ikke så stor familie. Svigermor og svoger kommer hit på julaften. Det er stort sett det han har av familie. Foreldrene mine kommer i romjulen for å feire en forsinket jul med jentene mine som er hos pappaen sin på julaften. Blir med andre ord ikke noe farting på oss :)

Vi har ikke noe særlig planer, skal være hjemme og ta alt som det kommer. Er invitert på 1. Juledagsselskap, og vi drar dit en kort stund hvis det passer. Julaften skal vi være hjemme, svigers kommer på besøk, og da får de hjelpe til med matlaging og diverse. Her må alle ta i et tak. Ikke noe stress her:-)

Vi tar en dag om gangen. De aller fleste har forståelse for dette når man har en nyfødt. Mulig at vi deler oss litt slik at jeg og eldstejenta er med på noe, men samboeren min tar med han på halvannet år til sin familie så blir den andre hjemme med babyen. Det er korte avstander mellom familiene våre så godt mulig vi blir med på mye også. Kommer an på babyen og meg. :)

Har termin 1 januar så vet ikke om jeg ruger eller har en liten en i romjula, men vi er bedd på ulike ting og vi har sagt at vi tar det som det kommer :) full forståelse ,- og "kjempekoselig HVIS dere kommer" :)

Back
Topp