Trenger tips! Advarsel: handler om hard bæsj!

mamma_til_snart_3

Elsker forumet
Beklager for detaljer! Så er du veldig sensitiv så råder jeg deg til å IKKE lese videre...

Jeg må bare spørre her jeg nå, har saumfart hele nettet å finner ingenting!

Er 25+1 uker.

Har ikke vært ordentlig på do på noen dager. I dag kjenner jeg at jeg MÅ på do! Å det kniper rundt magen å ryggen.
Men jeg får den rett å slett ikke ut!
Lillegutt ligger med hodet ned, å jeg er helt moden, livmortappen min er på ca 2 cm.
Å nå satt jeg nettopp på do en halvtime, endetarmen utvider seg noe veldig (måtte kjenne :-/ ) men får den rett å slett ikke gjennom "hullet"!!!!! :-(
Å når jeg reiser meg opp fra do så kjenner jeg at det er hovnet opp å hard( akkurat som om bebien presser seg nedover) å det er så ubehagelig!!!! :-(

Hva gjør jeg??? Holder på å bli gal!!! Trenger en kjapp løsning!

Er så fortvila :(

Da minstemann var 1 år, var han veldig forstoppet en morgen. Avføringen sto fast. Ringte legevakten og fikk beskjed om å sette han i badebaljen med olje og passelig temp på badevannet. Det skulle visst smøre åpningen. Dette hjalp veldig raskt, uten at han trengte å presse. Så hvis du har badekar, eller en balje så kan du jo forsøke det??? Uff, ikke noe godt det der. Hvis ikke ville jeg ringt legevakten. Lykke til!

Om du har noe avføringsmiddel så ta det. Hadde det samme her i uka, og det er vondt! Ikke så veldig lurt å presse alt du kan heller, da det kan føre til rifter.
Jeg tok 30 ml lactulose. Vet ikke om det var den eller noe annet som magen reagerte på,men 2 timer etter så kom alt!
Viss du ikke har noe middel, så kan du ringe lege og høre om du kan få kjøpe noe.

Glemte å nevne lactulose, men så at en annen hadde nevnt det. Kan være greit å prøve i kombinasjon med det jeg sa. :p

Du kan få tak i klyster på apoteket, som du kan ta heima.. Det er igrunn ein ganske behagelig måte å få tømt seg i forhold til mye Anna avføringsmiddel.. Kjapt og effektivt! Lykke til <3 det der er ikkje godt! Bern there done that...

Dersom du er moden, med forkortet livmorshals og rielignende aktiviteter skal du absolutt ikke ta klyster eller annet avføringsmiddel uten å referere med føden da det kan bidra til at riene setter skikkelig i gang...

Jeg fikk klyster da jeg hadde maserier sist, men fikk ikke lov til å få det før i uke 38, og 6 timer senere ble gutten født.

Kontakt føden og spør om råd.
Er no herk og være forstoppet, men ta de forhåndsreglene du kan!

Dersom du er moden, med forkortet livmorshals og rielignende aktiviteter skal du absolutt ikke ta klyster eller annet avføringsmiddel uten å referere med føden da det kan bidra til at riene setter skikkelig i gang...

Jeg fikk klyster da jeg hadde maserier sist, men fikk ikke lov til å få det før i uke 38, og 6 timer senere ble gutten født.

Dette var bra du visste.. Eg fekk ikkje den advarselen når eg tok klyster .. Var også forkortet i uke 32 !!!

Då må du ikkje følge mitt råd!!!!

Spise masse svisker?? Kanskje ikkje nok det? Eller smøre hullet med Asan (eller annen intimsåpe) ? Jeg vet ikke, har ikke hatt det selv. Men kanskje lurt å ringe legen siden du har forkortet livmorhals også. Så har de noe mildere å gjøre enn å presse og få vondt kanskje.

Jeg vekslet mellom forstoppelse og diare i ukene 20-25. Gikk mange dager imellom. Tilslutt ga jeg bare opp å holde styr på antall dager som hadde gått. Og sluttet å stresse så mye med det. Tenkte at det kommer når det kommer.. Da kom det. Men er fortsatt dager i mellom. Men er ikke ubehagelig lenger.. Man blir jo litt tregere i magen under graviditet..

Man kan bli rimelig desperat til slutt.
Har du prøvd å drikke masse vann og gå en tur? Det er utmerket for å få fortgang på ting :)

Signerer! Du skal IKKE ta lakserende i din situasjon, med mindre legen konkret råder deg til dette. Jeg ville som Fru.Kongshaug skriver, tatt kontakt med føden. Forklart situasjonen, at du ikke har vært på do på mange dager, at du har en truende for tidlig fødsel, og to små rundt deg som ikke akkurat oasset sammen med å ligge på sofaen med magekramper og vondt!

Prøv om du ikke kan smøre litt olje i/rundt endetarmen, og drikk masse vann. Og selvsagt ring føden for å få hjelp. Jeg skal iaf ikke klage på min løse mage mer...

Tusen takk for masse tips jenter! I kveld klarte det å løsne litt for denne gang.. Men skal ringe jordmor i morgen tidlig!
Kan ikke ha det sånn her flere ganger i uka.. Måtte si unnskyld til mine to andre små her i kveld for at mamma hadde vært så irritabel å måtte fortelle at det ikke er dem jeg var sint på :( Dem fortjener ikke det der, men er jo bare mennesker vi å :(
Så i natt skal jeg virkelig prøve å sove!
håper alle dere vakre der ute får en god natt ♡

Jeg anbefaler deg at du kjøper noe som heter Duphalac på apoteket. Det er ikke et avføringsmiddel, men en olje. Den gis bl.a til eldre som tar mye medisiner og får hard mage. Den er forebyggende, og du kan regulere mengden selv opp til 30ml daglig.

Jeg har funnet perfekt dose til meg på 15 cl i et glass biola hver morgen. Har ikke så hard avføring lengre, og det forebygger også mot hemorider.

Ps, jeg er tvillinggravid, og har fått beskjed av lege om at den er ok. Vi et jo også i faresonen for å føde for tidlig. Men hør på apotek/legen din for å være sikker :)

Svisker og maltekstrakt løser opp magen litt, så du kan jo prøve det. Funker fantastisk på lillegutt, men har ikke prøvd det selv. Jeg har en del matvarer jeg får samme reaksjon på, så blir det for tregt spiser jeg bare noen av de. Kickstarter alt. Min vanligste er egentlig melk, men av en merkelig grunn tåler eg det når eg er gravid, så da blir det med andre ting. Men om det ikke kommer av seg selv ville jeg ha kontaktet lege eller jordmor. Er jo som nevnt ikke alt som er lurt i svangerskapet.

Jeg anbefaler deg at du kjøper noe som heter Duphalac på apoteket. Det er ikke et avføringsmiddel, men en olje. Den gis bl.a til eldre som tar mye medisiner og får hard mage. Den er forebyggende, og du kan regulere mengden selv opp til 30ml daglig.

Jeg har funnet perfekt dose til meg på 15 cl i et glass biola hver morgen. Har ikke så hard avføring lengre, og det forebygger også mot hemorider.

Ps, jeg er tvillinggravid, og har fått beskjed av lege om at den er ok. Vi et jo også i faresonen for å føde for tidlig. Men hør på apotek/legen din for å være sikker :)

Duphalac er for mange redningen ja.
Smører systemet og gjør opp for den væsken kroppen ikke klarer å ta opp selv.
Det er ikke et avføringsmiddel, men mageregulerende :)

Duphalac er for mange redningen ja.
Smører systemet og gjør opp for den væsken kroppen ikke klarer å ta opp selv.
Det er ikke et avføringsmiddel, men mageregulerende :)

bruker den jeg også nå! :-) Syns den fungerer veldig bra. Vært litt treeg i magen her også. Så den gjør til at det holder seg normalt :-)

Back
Topp