Hvor mange barn

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
❁ Juliskatter 2026 ❁
...har dere? Og hvor mange ønsker dere totalt? :) Tette eller spredte i alder? Det blir akkurat to år mellom de to første våre, og har planlagt å få en siste, slik at det blir to år mellom de yngste også. Dette er fordi vi ønsker å ha dem ganske tett. Tre virker som et fint antall. Som min søster sa, to er behagelig, de har en lekekamerat og det er lettvindt med hus og bil. Tre er litt mer stress, men også håndterbart. Det begynner å bli mye å følge opp etter hvert som de blir større, med fritidsaktiviteter, lekser osv. Trangt i bilen, og mer stress å ha med på reiser. Fire + krever at man er ekstremt strukturert, for å få hverdagen til å gå opp. Krever også at man har et stort hus, skikkelig familiebil osv. Min søster har tre barn, pluss tre bonusbarn...

Er det noen her med to + barn, som kan fortelle litt om overgangen fra en til to, og eventuelt to til tre? :)

Kan også tilføye at grunnen for at vi ønsker ca like stor aldersforskjell mellom eldste, mellomste og yngste er at vi helst vil unngå en attpåklatt, slik at de to eldste leker sammen, og en blir hengende etter. Tenker at hvis de to første kun har to år mellom seg, og sistemann kommer først etter f.eks fem år etter mellomste, vil de kanskje ikke leke så godt sammen. Siden vi i utgangspunktet ikke ønsker fire tenker jeg at det er fint med tre tette :)

Blir to år mellom de første. Vil kanskje vente med nr. 3, om det blir i det heletatt

Man skal ha tid til å følge opp alle 100%, og det ser jeg er vanskelig med 3 veldig tette i hvertfall.

Her har jeg nr tre i magen. Det er tre år mellom de to eldste, det var helt perfekt for meg. Overgangen gikk knirkefritt, lillesøster skled bare helt naturlig inn i rytmen. Og nå har de så mye glede av hverandre-verdien av søsken er ubetalelig tror jeg.

Når denne kommer er mellomste 2,5 og eldste 5,5. Tror det kommer til å gå seg til ganske greit. Heldigvis har jeg vært frisk og raskt på beina etter fødsel begge gangene. Krysser fingrene for det nå også!

Vi kommer til å skaffe oss større bil-type 7-seter, og vi må nok ha nytt hus på sikt også. Men det tar vi etterhvert. En annen fordel er at jeg kommer til å være permisjon når eldste begynner på skolen, så får en helt annen mulighet til å følge henne opp enn hvis jeg hadde vært i full jobb.

Jeg har lyst på tre med ca to års mellomrom mellom alle. Men mannen vil bare ha to, med to års mellomrom. Så vi får se.

Her har jeg nr tre i magen. Det er tre år mellom de to eldste, det var helt perfekt for meg. Overgangen gikk knirkefritt, lillesøster skled bare helt naturlig inn i rytmen. Og nå har de så mye glede av hverandre-verdien av søsken er ubetalelig tror jeg.

Når denne kommer er mellomste 2,5 og eldste 5,5. Tror det kommer til å gå seg til ganske greit. Heldigvis har jeg vært frisk og raskt på beina etter fødsel begge gangene. Krysser fingrene for det nå også!

Vi kommer til å skaffe oss større bil-type 7-seter, og vi må nok ha nytt hus på sikt også. Men det tar vi etterhvert. En annen fordel er at jeg kommer til å være permisjon når eldste begynner på skolen, så får en helt annen mulighet til å følge henne opp enn hvis jeg hadde vært i full jobb.
Så godt å høre at det går bra! Det blir jo ikke så ulikt som det vi ser for oss da:) Vi snakket om det i går, og tenker at hvis det blir veldig slitsomt når sistemann kommer, så går det jo an at jeg eller samboeren min jobber f.eks 80 % i en periode, så langt økonomien tilsier at det er mulig. Ser jo at det er vanskelig å holde hjemmet ryddig og rent i en hektisk hverdag. Det er også deilig å kunne bruke helga på noe annet enn å rydde. Ser for meg at en dag hjemme i uka vil kunne være en fin løsning i kanskje et par år, når barna enda er små. Da kan en bruke den dagen på å rydde og vaske hjemme, gjøre innkjøp for uka, klippe plen osv. :) Håper vi får mulighet til det om noen år :)

Her er det 2 1/2 år mellom mine to. Fin aldersforskjell. Eldste begynte å bli litt selvstendig, pratet godt og forsto mye av dette med å bli storebror. Samtidig som de er tette nok til å få glede av hverandre i oppveksten. De har et tett bånd allerede og eldste er veldig glad i lillebroren sin.

Når nr.3 kommer i mai blir det nesten 4 år mellom nr.1 og nr.3 og 16 mnd mellom nr.2 og nr.3. Spent på hvordan det blir. Vi har hus med 4 soverom og skal prøve å få plass til tre bilstoler i bilen selv om jeg mistenker at det blir trangt. Vet det kommer til å bli hektisk det første året, men vi tar utfordringen på strak arm. Ønsket dem tette for å samle baby og småbarnstiden og at jeg har problemer med cyster så jeg visste at jeg hadde begrenset tid til å få barn før eggstokkene måtte fjernes. En attpåklatt hadde ikke vært noe for oss. Nå er vi inne i tåka med nattevåk, morgener som starter 5, bleier, og hektiske dager med små som må ha hjelp til alt. Vi husker ikke et annet liv ;)

Synes det var større overgang å gå fra 0 til 1 barn enn fra 1 til 2. Da hadde vi vært gjennom alt før og det var bare å jobbe for å få babyen inn i rutinen som allerede fungerte her hjemme. Tok ikke mer enn 3 mnd før vi hadde ting på plass med soverutiner og ellers alt i hverdagen, så det gikk over all forventning. Det tøffeste er når babyen klager utålmodig i gangen mens jeg må kle på eldste, da kjenner jeg at jeg blir litt svett, men begynner å bli vant til det og :P

Vi venter nr.2, eldstemann blir 8 år før nr. 2 melder sin ankomst. Vil kanskje ha en til etterpå, det ser vi når den tid kommer, men da blir det nok max 2-3 år mellom for vi begynner å bli eldre :)

Hadde i utgangspunktet bare lyst på 1, men 2 kom og 3 er på vei. Nå stenges babykrana for godt :-D syns det er greit at det blir 7år mellom mellomste og yngste, har 2år og 1mnd mellom eldste og mellomste, det var utrolig travle tider. Nå kan jeg nyte spedbarnstiden føler jeg :-)

Venter nr 4.
Det er stor aldersforskjell mellom mine. Eldste er 14 år nå, og yngste er 7. Men jeg tenker kanskje vi kan få to tette nå, så er vi ferdig med barn. Ser hvor mye glede guttene mine (2,5år mellom) har av hverandre. Mannen min ønsker seg 4(!) egne barn, men det har jeg hverken plan eller ork til!

Vi planla å få nr to når førstemann var 2,5 - 3 år på grunn av ustabile sykluser og at vi mistet et foster så blir det nå nesten 4,5 år mellom dem. Det er ikke alltid det går etter planen..... Men vi gleder oss veldig til baby nr to kommer og det blir nok den siste (med mulighet for en til) ;)

Jeg fikk min første da jeg var 19,5. Han er 14 idag. Vår andre blir 3 år nå til jul. Jeg ønsker meg i utgangspunktet to tette nå, mannen holder seg til å tenke en om gangen :) så da får vi se :) for oss var det jo stor overgang fra en til to siden eldste var blitt så stor, ser ikke på overgangen fra to til tre som så veldig dramatisk og omveltende. :)

Hei jeg har 4 barn med 2 års mellomrom å venter nå nr 5 i mai:) det går veldig greit med så mange å så tett.det handler mye om hvordan man legger opp dagene selv og hvilke rutiner man har.jeg for min del merker ikke noe særlig forskjell fra 1 til 4 .visst du vil vite noe er det bare å spørre.

Jeg fikk min første da jeg var 19,5. Han er 14 idag. Vår andre blir 3 år nå til jul. Jeg ønsker meg i utgangspunktet to tette nå, mannen holder seg til å tenke en om gangen :) så da får vi se :) for oss var det jo stor overgang fra en til to siden eldste var blitt så stor, ser ikke på overgangen fra to til tre som så veldig dramatisk og omveltende. :)
Wow, så sprøtt å tenke på at du har en 14åring og nå venter en liten til :D Vi ser jo for oss å ha tre på fire år vi, og så stoppe der.. :) Men det er sikkert koselig det, og gøy for eldstemann å få søsken. Du er jo ikke gammel i det heletatt heller :)

Vi planla å få nr to når førstemann var 2,5 - 3 år på grunn av ustabile sykluser og at vi mistet et foster så blir det nå nesten 4,5 år mellom dem. Det er ikke alltid det går etter planen..... Men vi gleder oss veldig til baby nr to kommer og det blir nok den siste (med mulighet for en til) ;)
Hehe, er denne muligheten om en til som er det spennende element føler jeg :) Vi er veldig på tre (med mulighet for en til???) haha :D Har egentlig ikke lyst på fire, men så vet jeg jo at "uhell" veldig lett kan skje. Jeg fungerer ikke på p-pille eller kobberspiral. Vil tro jeg blir nødt til å gå på hormonspiral da, men er skeptisk fordi jeg blødde konstant på cerazette, som har samme virkestoff. Jeg blir skikkelig gæren under el, og i helt lagebabyrus. Glemmer all fornuft, og det gjør mannen også. Slikt blir det jo baby av.. Men fire er absolutt max! Får se hvordan livet utarter seg med tre først ;)

Hei jeg har 4 barn med 2 års mellomrom å venter nå nr 5 i mai:) det går veldig greit med så mange å så tett.det handler mye om hvordan man legger opp dagene selv og hvilke rutiner man har.jeg for min del merker ikke noe særlig forskjell fra 1 til 4 .visst du vil vite noe er det bare å spørre.
DET er imponerende :D Jeg ser for meg en enorm forskjell fra 1 til 4. Jobber du, og hvordan fungerer i så fall det med fire så tette? Blir det to år mellom de yngste også? Hvordan bor dere, og er det ikke utfordrende med tanke på å ha stort nok hus og bil til fem små? Og til slutt, hvor gammel er dere? :)

Jeg venter nr 4.. Her er det 5 år mellom de to eldste, og de har masse fine stunder sammen. Eldstemann har lært seg til å bli veldig omsorgsfull, og tar godt vare på de to yngre. Når de var litt yngre kunne jeg se at de var på litt forskjellige plan, men nå når nr to er 6 år har de masse glede av hverandre. Jeg synes det går veldig fint med tre, men man må være strukturert. Det jeg føler mest på er at jeg er redd de ikke skal få nok oppfølging etc, men her i huset er vi veldig bevisste på det. Men husker godt at det å være tobarnsmor var veldig behagelig, da hadde de alltid en foreldre. Nå må de lære seg til å vente litt mer, blir merselvstendige og flinke til å hjelpe hverandre.

DET er imponerende :D Jeg ser for meg en enorm forskjell fra 1 til 4. Jobber du, og hvordan fungerer i så fall det med fire så tette? Blir det to år mellom de yngste også? Hvordan bor dere, og er det ikke utfordrende med tanke på å ha stort nok hus og bil til fem små? Og til slutt, hvor gammel er dere? :)

hei det blir litt lengre tid mellom nr 5 han blir 2 år om 14dager så det blir væll 2 1/2 år mellom der da, det fungerer veldig godt, mor å far samarbeider veldig godt om oppgavene rundt barna ,men de 2 eldste er begynt å gjøre litt mere selv så de hjelper også til litt hjemme. de har sine egne oppgaver de skal ha gjort i løpet av uka og så får de belønning for d å d e jo kjempe stas da.de eldste er 8 og 6 år. jeg studerer selv barne og omsorgsarbeider gjennom Nki og jobber deltid utenom der mens far er hjemme på ettermiddagen visst jeg har sein vakt da.

Back
Topp