Fødeplass og epidural?

Elisabeth 21

Forelsket i forumet
er mitt første barn så jeg lurer på om jeg må bestille fødeplass på sykehuset. Er dette noe jeg bør snakke med legen om? Lurer også på å ha epidural? Noen erfaringer?

Det spørs litt hvor du bor. For meg er det gitt hvor jeg skal føde, men kan søke plass i annen by om jeg vil det.

Bare fint at du har gjort deg noen tanker om fødselen og epidural. Ikke alle fødesteder tilbyr dette, men sykehusene gjør jo det. Snakk litt med jordmor om dette, det kan jo hende du ikke trenger det i det hele tatt også. Men viktig at du vet du har muligheten når det trengs. :)

Her sendte legen inn papirer og så fikk jeg brev fra sykehuset med informasjon om fødeavdelinga :)

Har også fått innkalling til samtale med anestesilege i januar, sånn for å snakke om blant annet epidural. Ingen aning om det er vanlig over alt, men legen eller jordmora bør kunne svare på det :)
Eller så kan du jo spørre der du har vært eller skal på ultralyd?

er mitt første barn så jeg lurer på om jeg må bestille fødeplass på sykehuset. Er dette noe jeg bør snakke med legen om? Lurer også på å ha epidural? Noen erfaringer?
Bor du i Oslo? Der må du søke fødeplass iallefall.

Jeg hadde ikke epidural med førstemann og hadde heller ikke bestemt meg om det var et alternativ da fødselen plutselig kom i gang tre uker for tidlig. Heldigvis kom det spørsmålet aldri opp underveis siden jeg allerede hadde kommet for langt da vi ankom sykehuset.

Bor i Haugesund så blir jo på sykehuset. Men synes det er litt rart om du må bestille fødeplass når du egentlig ikke har noen garantier for akkurat hvilken dag babyen kommer. :P

Jeg vil gjerne ha epidural. Gruer meg ihjel til fødselen så håper jeg kan få det. :)

Ellers så er det veldig dårlig tilbud om jordmor her i Haugesund. Vi har for lite av dem og de er alle fullbooket. Så jeg har heller valgt å ha oppfølging av legen min.

Bor du i Oslo? Der må du søke fødeplass iallefall.

Jeg hadde ikke epidural med førstemann og hadde heller ikke bestemt meg om det var et alternativ da fødselen plutselig kom i gang tre uker for tidlig. Heldigvis kom det spørsmålet aldri opp underveis siden jeg allerede hadde kommet for langt da vi ankom sykehuset.

Bor i Haugesund. Skal til doktoren neste uke så jeg får spørre ham da.

Er for feig til å ikke ville ha epidural. Sliter slik med bekkenløsning at jeg er livredd for fødselen. :O

Fødeplassen er ikke bestemt dag, men mer som at sykehuset skal være forberedt på at du skal komme. De vil ha din informasjon på forhånd.
I området med tett befolkning, som Oslo og omegn, er det viktig å få fordelt pasientene rundt på de forskjellige sykehusene, etter behov for ekspertisen på de forskjellige avdelingene.

Her var epidural frivillig tvang etter time på time med grusomme rier uten noen spesiell fremgang. Dette under begge mine fødsler. Hadde egentlig ambisjoner om å ikke ha det m nr 2 men det var ikke mulig. Først etter epidural begynte fødselen å få "fortgang" på seg. Har ligget over døgnet m begge to uten at det skjedde noe særlig før epiduralen...
Så, det er veldig individuelt hva som blir "nødvendig" for hver enkelt. Noen har raskere fødsler blant annet.
Jeg ville latt spørsmålet om epidural stå åpent, du må jo ikke bestemme deg på forhånd =)

Ahh supert. Vi har bare ett sykehus her i Haugesund. Og det var på sykehuset vi var på OUL. Så de vet jo termindato osv. ;) tusen takk for svar :)

Jeg måtte ikke søke, men hør med legen for å være sikker:)
Jeg fikk epidural med første men den funka ikke! Det var jeg ikke forberedt på i det hele tatt, og krysser alt jeg har for at den funker denne gangen.

Bor i Haugesund. Skal til doktoren neste uke så jeg får spørre ham da.

Er for feig til å ikke ville ha epidural. Sliter slik med bekkenløsning at jeg er livredd for fødselen. :O

Ikke bestem deg på forhånd, det kan godt hende du syns det er vondere med et papirkutt enn en fødsel ;) En fødsel er bare peanuts i forhold til et svangerskap :D

Bor også i haugesund og dette er mitt andre barn. Søkte ikke på fødeplass med nr 1 og skal ikje Gjøre det nå. Vi får automatisk haugesund. Regner med du må søke om du heller vil dra til Stord :)

Ikke bestem deg på forhånd, det kan godt hende du syns det er vondere med et papirkutt enn en fødsel ;) En fødsel er bare peanuts i forhold til et svangerskap :D
For noen er det nok det. For andre ikke. Og da er det jo greit å ha tenkt gjennom hva man vil, og å ha snakket med sykehuset om det på forhånd ;)

For noen er det nok det. For andre ikke. Og da er det jo greit å ha tenkt gjennom hva man vil, og å ha snakket med sykehuset om det på forhånd ;)

Nemlig. Papercut og fødsel er på hver sin klode i min verden :P

Det er sant :) selv hadde jeg nok fått problemer om jeg på forhånd hadde bestemt meg for at jeg skulle ha epidural, jeg hadde ikke rullet uansett. Da tror jeg man fort kan bli opphengt i at fødselen ikke ble som planlagt, derfor tror jeg ikle det er lurt å bestemme hvordan det skal være, ta det som det kommer :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Greit å sette seg inn I valgmulighetene man har i forbindelse med smertelindring, men vanskelig å planlegge. Med førstemann fikk jeg akupunktur og tok et varmt og avslappende bad. Hadde tenkt å følge samme opplegg med nummer to, men da gikk det veldig fort og greit og rakk ingenting. Satser på å klare meg uten smertelindring denne gangen også, men man vet jo aldri. :) Vi er skapt til å føde, og belønningen etterpå er stor!! :)

Jeg hadde epidural med første og det vil jeg ikke ha igjen!!likte bedre å føde uten smertestillende!

Jeg fikk info fra jordmor på forhånd hvilke smertestillende sykehuset mitt kunne tilby. Var fast bestemt på epidural på forhånd, og da jeg endelig nådde 3 cm var det uaktuelt å fortsette uten. Fungerte perfekt på meg! Tok så og si alt av smerte helt til babyen var ute (ikke vanlig at den reduserer smerte under pressriene). På meg virket epiduralen slik at jeg og kroppen klarte å slappe av og fra epiduralen begynte å virke gikk jeg fra en treg fødsel til rask fødsel. Jordmor har i etterkant forklart at på noen (heldige) kvinner har epidural denne effekten.

Kanskje unødvendig å si at jeg denne gangen også SKAL føde med epidural :P

Dog er det selvfølgelig noen negative sider med epidural også. Jeg fikk dårlige pressrier og måtte få drypp for å øke riene og forløse baby med sugekopp. Hadde også vondt i hodet i 2 dager etterpå. Men det var ikke verre enn at Paracet tok det bort.

Du skal ikke søke om fødeplass i Haugesund.

Har født der to ganger (dette blir tredje) og har kun gode opplevelser, og var veldig fornøyd med JMødrene.

Hadde egentlig bestemt meg for ikke ha epidural med førstemann. Men 11 dager på overtid og en fødsel som gikk utrolig seint + drypp, så endte jeg med epidural allikevel. Å fy flate det var deilig :D Den tok alt av smerte, + de kunne sku opp dryppen.

Trengte ikke epidural med andremann, da holdt det med lystgass (som ikke funka med førstemann)

Jeg bor på Karmøy, og her er det mange JM :D

Back
Topp