Legetime?

Starlen

Elsker forumet
Skulle tro jeg husker noe fra sist, men kommer ikke på når det er vanlig å ha den første svangerskapskontrollen for prøver, fylle ut helsekort skjema osv. Noen som har fått time eller vet når det er vanlig å ha? :-) takker for alle svar :-)

Jeg har hørt og lest at det er normalt fra uke 8-12. Selv skal jeg på UL i uke 8 og 11, og første svangerskapskontroll uke 11! :)

Jeg bestilte time til uke 8 og fikk beskjed om at i min kommune var det ikke vanlig å ha første kontroll før i uke 12. Så tenkte å bestille til da

Her fikk jeg ikke ha første kontroll før uke 12, fordi at sykehuset ikke vil risikere å analysere prøver fra damer som mister. Jeg syntes det var aldeles dustete. Første kontroll skal jo være mellom 8-12, men den regelen gjør at vi ikke får ha den før man er over 12. Jeg skal ha den 12+2.

Last edited:
Jeg var hos legen for noe annet I uke 4. Vi gjore det da :)

Så grei lege som gjorde det samtidig da, og ikke minst tidlig :) Jeg fikk bare beskjed om å bestille ny time når jeg var der for noen uker siden og målte stoffskiftet og i dag når jeg vsr der sa hun det samme. Så ble litt usikker på når det var vanlig :)

Her fikk jeg ikke ha første kontroll før uke 12, fordi at sykehuset ikke vil risikere å analysere prøver fra damer som mister. Jeg syntes det var aldeles dustete. Første kontroll skal jo være mellom 8-12, men den regelen gjør at vi ikke får ha den før etter 12. Jeg skal ha den 12+2.

Forstår på en måte at veldig tidlig kan kanskje bli "for tidlig" siden man ikke vet hvordan svangerskapet vil gå, men mellom uke 8-12 er jo ganske så sikkert, så rart at de var så bestemt på det :/

Rundt uke 12 er vanlig :)

Jeg var hos legen idag! Er 7+1, men jeg har risikosvangerskap da.
Det sto på helsekortet at første kontroll vanligvis er i uke 10-12 :)

Så grei lege som gjorde det samtidig da, og ikke minst tidlig :) Jeg fikk bare beskjed om å bestille ny time når jeg var der for noen uker siden og målte stoffskiftet og i dag når jeg vsr der sa hun det samme. Så ble litt usikker på når det var vanlig :)
Åja !ja har veldig snill lege :) satt også opp hele timen på svangerskap ^^ Så betalte ingenting heller :)

Har jo vært hos legen 3 ganger fra jeg fant ut at jeg var gravid ( pga andre graviditetsting ) men min lege nekter å fylle ut og gjøre disse tingene før uke 12, så har satt opp en time til meg når jeg er 12+3 som alle de tingene skal gjøres....

Hun er nok litt av typen som ikke ser på deg som ordentlig "gravid" før man er forbi 12 uker og ikke har så stor sjangs for SA lenger...

Jeg var på mandag, da var jeg 5+4. Var egentlig der for å få en gradert sykemelding siden jeg er så kvalm. Kom til en turnuslege som ikke hadde gjennomført svangerskapskontroll før, så han gjorde alt som gjøres på kontroll. :p

Har jo vært hos legen 3 ganger fra jeg fant ut at jeg var gravid ( pga andre graviditetsting ) men min lege nekter å fylle ut og gjøre disse tingene før uke 12, så har satt opp en time til meg når jeg er 12+3 som alle de tingene skal gjøres....

Hun er nok litt av typen som ikke ser på deg som ordentlig "gravid" før man er forbi 12 uker og ikke har så stor sjangs for SA lenger...

Min lege er også litt slik tror jeg, så få håpe hun ikke avviser meg når jeg kommer på neste stoffskifte måling (er da 11+3). Litt kjedelig å bli sendt hjem da og bestille ny time til uken etter da jeg trossalt må ha den i uke 11. Blir spennende å se hva hun sier :)

Jeg skal på første legetime i uke 10 :) sist graviditet var jeg i uke 8 tror jeg. Blir spennende å se forskjellen på denne og sist graviditet og utvikling ;) ❤️

Jeg var hos legen idag! Er 7+1, men jeg har risikosvangerskap da.
Det sto på helsekortet at første kontroll vanligvis er i uke 10-12 :)
Sorry, sto ikke på helsekortet. Det sto i svangerskapsboken jeg fikk av legen :)

Min lege er også litt slik tror jeg, så få håpe hun ikke avviser meg når jeg kommer på neste stoffskifte måling (er da 11+3). Litt kjedelig å bli sendt hjem da og bestille ny time til uken etter da jeg trossalt må ha den i uke 11. Blir spennende å se hva hun sier :)
Da jeg avtalte første kontrollen så sa jeg først bare at jeg skulle ha en time da-og-da, og da hun hørte hva det gjaldt måtte jeg få en annen, for det måtte settes av lang tid. Så det kan hende du trenger en egen time for første svangerskapskontroll. Kan iallfall være lurt å ringe legekontoret og høre om du evt iallfall må ha en dobbeltime.

Da jeg avtalte første kontrollen så sa jeg først bare at jeg skulle ha en time da-og-da, og da hun hørte hva det gjaldt måtte jeg få en annen, for det måtte settes av lang tid. Så det kan hende du trenger en egen time for første svangerskapskontroll. Kan iallfall være lurt å ringe legekontoret og høre om du evt iallfall må ha en dobbeltime.

Godt poeng! Får ringe legen å høre om det er mulig å utvide timen.
Må hver 14 dag ta blodprøver så håper inderlig at jeg kan få ordnet det sammen dag. Kjempe stress å dra til legen flere ganger i uken :/

Godt poeng! Får ringe legen å høre om det er mulig å utvide timen.
Må hver 14 dag ta blodprøver så håper inderlig at jeg kan få ordnet det sammen dag. Kjempe stress å dra til legen flere ganger i uken :/
Ja, når du først er der er det jo fint hvis de kan slås sammen.

Back
Topp