Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest?

Samme her ;) De fleste jeg vokste opp med holdt seg til det de fikk. De som ikke hadde kjøpte seg hjemmebrent og var rimelig fulle lenge før kl 22 liksom.
Så min erfaring med å få hjemmefra er kun positiv. Men skjønner jo at siden det har blitt forska på, så blir visst alle gredd under en kam :p

Sånn var det her også. De som måtte ty til hjemmebrent var farlig beruset før klokka 22, gjerne tidligerer også, for de måtte raske seg å drikke det de kunne, så de var "edrue" igjen til de skulle være hjemme.
 
Min erfaring er at de som skal gjøre opprør er verst! Og de verste på skolen til oss var de som hadde avholds foreldre.
Nå går det faktisk an å være en voksen med god kommunikasjon som gjør at barna ikke gjør opprør. Forskjell på å være en tydelig, ansvarlig voksen som hjelper ungene å ta de riktige valgene og gir de holdninger og verdier som hjelper de med det, enn å stå med pekefingeren. Sistnevnte skjønner jeg gjør opprør - men det er ikke slike foreldre jeg mener.
 
Det er ikke en selvfølge at resultatene av en forskning blir dette - det er en selvfølge at de går ut med resultatet når det ble som det ble.

Men forskning er forskning, de tar en andel av befolkningen og setter i grupper, så ganger de med antallet. Kanskje det er stor forskjell på å bo på landet og i by f.eks. Tidligere viste jo også forskning at barn i byer drakk ikke, de brukte narkotika, og barn på landet drakk alkohol. Så om man da kun sjekker en av plassene og antar at det er sånn resten av landet også, så blir det feil.
 
Fra svarene til mange her kjenner jeg igjen foreldrene til de som drakk og prøvde rus. Foreldrene "forventet" at ungene prøvde det og at de kunne feile - for det var normalt. Så ds levde de opp til den forventningen.
 
Men forskning er forskning, de tar en andel av befolkningen og setter i grupper, så ganger de med antallet. Kanskje det er stor forskjell på å bo på landet og i by f.eks. Tidligere viste jo også forskning at barn i byer drakk ikke, de brukte narkotika, og barn på landet drakk alkohol. Så om man da kun sjekker en av plassene og antar at det er sånn resten av landet også, så blir det feil.
Det var da voldsomt til motstand uten at du aner hvilken forskning det er snakk om engang.

Nei for all del drit i forskning og stol på at alt som skjedde eller ikke skjedde med naboen er fasitsvar for alt som angår ungen din :eek: Hurra for å ha kommet til 2015 o_O
 
Fra svarene til mange her kjenner jeg igjen foreldrene til de som drakk og prøvde rus. Foreldrene "forventet" at ungene prøvde det og at de kunne feile - for det var normalt. Så ds levde de opp til den forventningen.

Antar du da tenker mine foreldre drakk og prøvde rus :p
 
Det var da voldsomt til motstand uten at du aner hvilken forskning det er snakk om engang.

Nei for all del drit i forskning og stol på at alt som skjedde eller ikke skjedde med naboen er fasitsvar for alt som angår ungen din :eek: Hurra for å ha kommet til 2015 o_O

Jeg tenker erfaring er viktigere enn forskning. Forskning sier potet gir kreft og ketchup magesår, så ja, har ikke helt troen på forskning.
 
Fra svarene til mange her kjenner jeg igjen foreldrene til de som drakk og prøvde rus. Foreldrene "forventet" at ungene prøvde det og at de kunne feile - for det var normalt. Så ds levde de opp til den forventningen.

Ja, det er din erfaring ;) Ingen aksept her, men er ikke naiv å nekter å tro på at mine barn kan både drikke og dra på fest..
 

Gi meg link til en forskning som har hatt for seg alle i Norge og drikkevaner da. For alle jeg lest så har de tatt for seg så og så mange, så blir svaret som det blir. Du kan stille opp 10 personer i en by å spørre om de har prøvd narkotika, er du "heldig" svarer alle 10 personene ja. Så kan du gjøre det samme med 10 personer fra bygda, som knapt har vært utenfor bygdegrensa, og kanskje alle de svarer nei. Bruker du de ti fra byen, så er hele Norge narkomane, mens bruker du de ti fra bygda, så har ingen i hele Norge prøvd narkotika. Forskning har jo med hvem de spør, og som regel på prøver de å spørre forskjellige folk, med forskjellig bakgrunn, forskjellig kjønn og forskjellig alder, men likevel så er man jo ikke 110% sikker på at man har fått frem riktig "svar". Det gjelder jo kun ut i fra de personene man har spurt.
 
Jeg sier ikke at jeg kommer til å stå ved ytterdøra hver fredag og lørdagkveld med ett par bokser cider eller øl å tilby barna, men jeg håper at barnet mitt kommer til meg den dagen h*n kjenner at h*n kommer til å prøve alkohol. Og jeg kommer selvfølgelig til å prøve å snakke ungen ut av det og si at det beste er å vente til man er blitt gammel nok. Men jeg vil ikke at ungen skal dra ut å kjøpe noe tilfeldig av noen ukjente og ha det i seg.
 
Samme her ;) De fleste jeg vokste opp med holdt seg til det de fikk. De som ikke hadde kjøpte seg hjemmebrent og var rimelig fulle lenge før kl 22 liksom.
Så min erfaring med å få hjemmefra er kun positiv. Men skjønner jo at siden det har blitt forska på, så blir visst alle gredd under en kam :p

Den samme erfaringen har både jeg og mannen min.
 
Omg...
Så du har erfaring som kan gi svar på alt? Wow

Men gir virkelig forskning svar på alt? Funnene du henviser til stemmer jo ikke i det hele tatt med hvordan ting er her jeg bor. Forskning sa blant annet det året jeg gikk i 10 klasse at 15% av ungdomsskole elevene i Norge hadde prøvd hasj eller narkotika, noe som ville sagt at en del hadde prøvd det, men det fantes ikke bruk av narkotika på det tidspunktet hvor jeg bodde.
 
Jeg sier ikke at jeg kommer til å stå ved ytterdøra hver fredag og lørdagkveld med ett par bokser cider eller øl å tilby barna, men jeg håper at barnet mitt kommer til meg den dagen h*n kjenner at h*n kommer til å prøve alkohol. Og jeg kommer selvfølgelig til å prøve å snakke ungen ut av det og si at det beste er å vente til man er blitt gammel nok. Men jeg vil ikke at ungen skal dra ut å kjøpe noe tilfeldig av noen ukjente og ha det i seg.

Det virker som det er det de tror :p
Antageligvis får vårt barn en kasse vin til konfirmasjon. Se nå vennen min, nå kan du bare drikke i vei med min velsignelse :D hihi
 
Ja, det er din erfaring ;) Ingen aksept her, men er ikke naiv å nekter å tro på at mine barn kan både drikke og dra på fest..
Det sier jeg heller ikke. Jeg er heller ikke naiv. Å sende med alkohol er aksept. Det er forskjell på å si "jeg regner med du kommer til å drikke allikevel så ta med deg et par øl. Jeg regner med at du en eller annen kveld kan feile så mye at vi bør hente deg, så husk å ring" og å vite at ting dere har blitt enige om ikke skal gjøres kanskje gjøres allikevel. Det handler om å gi ungdommen ansvar og en sjanse til å vise at de er til å stole på. Man sier jo ikke til ungen sin "du klarer sikkert ikke å få en A på den prøven allikevel, så det er ikke noe vits i å lese så mye". Snakk om å vise barnet at du ikke har tro på at de klarer å ta de riktige valgene.
 
Det virker som det er det de tror :p
Antageligvis får vårt barn en kasse vin til konfirmasjon. Se nå vennen min, nå kan du bare drikke i vei med min velsignelse :D hihi

Haha. Bedre med en kasse vin, en kasse øl, en kasse cider og ei pappeske med vodka, enn at de får bunad vet du :p
 
Hvis det mest sannsynlig er drikking av alkohol bør man være 18
 
Gi meg link til en forskning som har hatt for seg alle i Norge og drikkevaner da. For alle jeg lest så har de tatt for seg så og så mange, så blir svaret som det blir. Du kan stille opp 10 personer i en by å spørre om de har prøvd narkotika, er du "heldig" svarer alle 10 personene ja. Så kan du gjøre det samme med 10 personer fra bygda, som knapt har vært utenfor bygdegrensa, og kanskje alle de svarer nei. Bruker du de ti fra byen, så er hele Norge narkomane, mens bruker du de ti fra bygda, så har ingen i hele Norge prøvd narkotika. Forskning har jo med hvem de spør, og som regel på prøver de å spørre forskjellige folk, med forskjellig bakgrunn, forskjellig kjønn og forskjellig alder, men likevel så er man jo ikke 110% sikker på at man har fått frem riktig "svar". Det gjelder jo kun ut i fra de personene man har spurt.
Ja nettopp du kan skrive mye om en forskning du ikke vet noe om ser jeg. Jiises

Dette er mange forskninger gjort siden 80-tallet.


"Siden 1980 har forskere vist at barn som blir budt alkohol av foreldrene drikker mer enn dem som ikke får servert alkohol hjemme. Gang på gang er dette funnet gjentatt i ulike studier. Studier viser også at barn som tidlig debuterer med alkohol (før 13 års alder) i større grad enn senere debutanter har fått servert alkohol hjemme. Har foreldrene også sendt med barna alkohol på fest, forsterker dette bildet seg. Sier foreldrene at det er greit at barna drikker alkohol, vil barna, eller ungdommen, ta denne aksepten med seg og øke sitt forbruk. "

Kilder:
Ungdomsundersøkelsen 2005 . Sirus. www.sirus.no
Fjose Berg & Bretteville-Jensen (2005). Ungdoms etterspørsel etter alkohol. En empirisk analyse basert på intervjudata 1990-2004 . Sirus rapport 6/2005. Marklund (2004). Skal foreldre servere barn alkohol? . Forbundet mot Rusgift. www.fmr.no
Nossum, Haugan & Haugland (2005). Læl om æ e mindreårig... Foreldreholdningers betydning for ungdoms rusbruk - med et spesielt søkelys på jenter Midt-norsk kompetansesenter for rusfaget.
Sosial og Helsedirektoratet. www.shdir.no
 
Last edited:
31 år vil jeg svare her også! :p Med mindre jeg kan være med da... :rolleyes:
 
Back
Topp