Fra hvilken alder er det greit at barna drar på fest?

Det er slik jeg har vokst opp, og det var trygt og godt å vite at mamma var der uansett. Og jeg fikk ingen store konsekvenser for å trå feil, så hun var den første jeg ringte til for det var trygt. Tror det er viktig jeg. Jeg er ikke naiv, de fleste barn vil feste litt ;)

Det samme tenker jeg, og på ett eller annet tidspunkt vil de få den "geniale" ideen om at de vil ta seg en fest og prøve alkohol. Så er det bare å håpe at de venter til de er så nære 18 som mulig eller helst over.
 
For det første MAN GIR IKKE alkohol til mindre årige,
MAN LÆRER det respekt for lov og orden.
MAN AVTALER på forhånd når man skal bli hentet.

Jeg kommer IKKE til å sende med mitt barn alkohol når det er under 18.
Ok, jeg risikerer at det kommer til å være snydens en gang jeg henter det, men da vil det også være veldig lenge til det barnet får lov til å dra på fest igjen.
Jeg kommer til å fortelle på forhånd hvilke konsekvenser det vil få.

Jeg har forresten en hel annen erfaring enn deg fra jeg var ung, de som fikk med seg litt hjemmefra drakk veldig mye mer siden de kunne skjule det lettere siden foreldrene forventet at de ville lukte alkohol av dem..
Å jeg har motsatt av deg ,de som fikk med hjemmefra drakk set,andre kjøpte hjemmebrent for det var billig og lett å få tak i.
Man vil alltid,ha forskjellig erfaring og gjøre ting forskjellig:)
Trenger ikke skru på caps lock selv om man er uenig
 
For det første MAN GIR IKKE alkohol til mindre årige,
MAN LÆRER det respekt for lov og orden.
MAN AVTALER på forhånd når man skal bli hentet.

Jeg kommer IKKE til å sende med mitt barn alkohol når det er under 18.
Ok, jeg risikerer at det kommer til å være snydens en gang jeg henter det, men da vil det også være veldig lenge til det barnet får lov til å dra på fest igjen.
Jeg kommer til å fortelle på forhånd hvilke konsekvenser det vil få.

Jeg har forresten en hel annen erfaring enn deg fra jeg var ung, de som fikk med seg litt hjemmefra drakk veldig mye mer siden de kunne skjule det lettere siden foreldrene forventet at de ville lukte alkohol av dem..

Men om ungdommer først bestemmer seg for at de vil prøve, så kommer det til å skje på en eller annen måte. Og for min del er det viktigere at det skjer under trygge rammer.
 
Jeg har visst vært rene englebarnet ;) hverken jeg eller noen av mine nærmeste venner drakk før vi var 18. Var på fester fra vi begynte på vgs. Men drakk faktisk aldri. Foreldrene mine visste alltid hvor jeg var og hentet meg hver helg (eller avtalte med andre foreldre om henting). Hvis jeg skulle på fest, sov jeg altså hjemme:) husker pappa fikk meg til å øvelseskjøre hjem noen ganger. Håper jeg får samme forhold til mine barn! Funka fjell.
 
Fullstendig klar over det, men tenker det er bedre med en boks eller to med cider/øl, enn at de kjøper seg en 5 litersdunk med hjemmebrent eller noe som selges som hjemmebrent.
De to ciderne kommer bare i tillegg viser forskning for bare noen få år tilbake. De som har foreldre som gir aksept for å drikke litt er de som drikker mest. De kjøper seg hjembrent i tillegg. De trenger heller ikke være forsiktig med mengden i motsetning til de som har foreldre som forventer at de er helt edru når de kommer hjem.
 
Hadde det vært fare for at barnet hadde fått tak i hjemmebrent eller narkotika hadde barnet mitt ikke fått lov til å dra.
Jeg har ikke lyst til at mitt barn skal vanke i miljøer hvor det er normalt.
Denne holdningen hadde moren min og det gjorde hun lurt i å si at de og de folkene og de og de stedene gikk jeg ikke lov å dra.
 
De to ciderne kommer bare i tillegg viser forskning for bare noen få år tilbake. De som har foreldre som gir aksept for å drikke litt er de som drikker mest. De kjøper seg hjembrent i tillegg. De trenger heller ikke være forsiktig med mengden i motsetning til de som har foreldre som forventer at de er helt edru når de kommer hjem.

Min erfaring er totalt motsatt
 
Det er slik jeg har vokst opp, og det var trygt og godt å vite at mamma var der uansett. Og jeg fikk ingen store konsekvenser for å trå feil, så hun var den første jeg ringte til for det var trygt. Tror det er viktig jeg. Jeg er ikke naiv, de fleste barn vil feste litt ;)
Her visste jeg at jeg alltid kunne ringe mamma og pappa uansett. Om jeg så hadde gått på en smell å drukket meg dritings selv om det var null aksept for alkohol hjemme så hadde jeg gjort det. Derimot var det få sjanser for at noe skikkelig ille skjedde, fordi jeg hadde klare strenge grenser.
 
Her visste jeg at jeg alltid kunne ringe mamma og pappa uansett. Om jeg så hadde gått på en smell å drukket meg dritings selv om det var null aksept for alkohol hjemme så hadde jeg gjort det. Derimot var det få sjanser for at noe skikkelig ille skjedde, fordi jeg hadde klare strenge grenser.
Jeg hadde strenge grenser og gjorde masse opprør, de hentet meg alltid uansett.
 
Min erfaring er totalt motsatt
Samme her ;) De fleste jeg vokste opp med holdt seg til det de fikk. De som ikke hadde kjøpte seg hjemmebrent og var rimelig fulle lenge før kl 22 liksom.
Så min erfaring med å få hjemmefra er kun positiv. Men skjønner jo at siden det har blitt forska på, så blir visst alle gredd under en kam :p
 
Men om ungdommer først bestemmer seg for at de vil prøve, så kommer det til å skje på en eller annen måte. Og for min del er det viktigere at det skjer under trygge rammer.
Men hva er den avgjørende faktoren for at ungdommene bestemmer seg for å prøve???? Det er hvilke holdninger de har med seg hjemmefra. De tar ikke sine valg helt ut av det blå og på måfå
 
Samme her ;) De fleste jeg vokste opp med holdt seg til det de fikk. De som ikke hadde kjøpte seg hjemmebrent og var rimelig fulle lenge før kl 22 liksom.
Så min erfaring med å få hjemmefra er kun positiv. Men skjønner jo at siden det har blitt forska på, så blir visst alle gredd under en kam :p
Min erfarig er også lik din.
 
Her visste jeg at jeg alltid kunne ringe mamma og pappa uansett. Om jeg så hadde gått på en smell å drukket meg dritings selv om det var null aksept for alkohol hjemme så hadde jeg gjort det. Derimot var det få sjanser for at noe skikkelig ille skjedde, fordi jeg hadde klare strenge grenser.

Hadde strenge grenser jeg også, blant annet være hjemme 00 på lørdag som 17 åring.. Det var tidlig, at mamma var streng betydde ikke at jeg ikke gjorde opprør. Jeg var ikke kuet :p
 
Hadde strenge grenser jeg også, blant annet være hjemme 00 på lørdag som 17 åring.. Det var tidlig, at mamma var streng betydde ikke at jeg ikke gjorde opprør. Jeg var ikke kuet :p
Samme her. Men hva opprøret kunne inneholde ble jo begrenset. Og uansett kunne jeg ringe hjem:)
 
Men hva er den avgjørende faktoren for at ungdommene bestemmer seg for å prøve???? Det er hvilke holdninger de har med seg hjemmefra. De tar ikke sine valg helt ut av det blå og på måfå

Min erfaring er at de som skal gjøre opprør er verst! Og de verste på skolen til oss var de som hadde avholds foreldre.
 
At forskning sier dette er jo en selvfølge, noe annet hadde jo vært en oppfordring til å kjøpe alkohol til sine barn ;) Jeg bryr meg ikke om denne type forskning, her bruker jeg erfaringen min.
Det er ikke en selvfølge at resultatene av en forskning blir dette - det er en selvfølge at de går ut med resultatet når det ble som det ble.
 
Back
Topp