Nyttårsbukk?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Irene

Guest
Hvilke tradisjoner har dere?
Går barna i utkledningsklær på nyttårsaften, i romjula eller 13.dag jul? :)

Vi var jo julebukk store deler av advent da jeg var liten :P vil nok prøve å innføre en slags tradisjon på noe lignende med mine små :-)

Ingen her foreløpig, men jeg selv gikk julebukk da jeg var mindre i romjula:) og syns det er sååå koselig om det kommer noen hit, selvom det aldri gjør det. Så vil prøve å få med ungene på det når de blir større:)

Vi var jo julebukk store deler av advent da jeg var liten :p vil nok prøve å innføre en slags tradisjon på noe lignende med mine små :)

Altså flere dager i romjulen? :)

Ingen her foreløpig, men jeg selv gikk julebukk da jeg var mindre i romjula:) og syns det er sååå koselig om det kommer noen hit, selvom det aldri gjør det. Så vil prøve å få med ungene på det når de blir større:)

Mulig jeg spør dumt, men kan dere definere julebukk?:)

Syns det er veldig spennende og artig og høre forskjellene rundt i landet! :)

Her hvor jeg bor går vi nyttårsbukk, og vi bruker utkledningsklær på nyttårsaften, på tidlig kveld,6-7 tiden. :)
Kjempe koselig tradisjon som jeg har lært barna mine videre med. :)

Julebukk er for voksne her. Da er de utkledd og går å drikker alkohol dør til dør. Meninga er at de man besøker (som regel venner da) skal tippe hvem som er under maska og drikker opp deres alkohol. Ganske morsomt. Da er det i romjula.

Vi går lussi med barn. Og det er rundt 13.desember derimot ;) Da kler barna seg ut og synger julesanger for godteri :)

Altså flere dager i romjulen? :)

Mulig jeg spør dumt, men kan dere definere julebukk?:)

Syns det er veldig spennende og artig og høre forskjellene rundt i landet! :)

Her hvor jeg bor går vi nyttårsbukk, og vi bruker utkledningsklær på nyttårsaften, på tidlig kveld,6-7 tiden. :)
Kjempe koselig tradisjon som jeg har lært barna mine videre med. :)
Vi kledde oss ut som nisser og sminket røde kinn og fregner (veldig søtt, hehe). Som regel en gammel rød anorakk, nisselue og en passende bukse, så ikke noe avansert:) så gikk vi å ringte på dørene og sang en julesang. Da kom de stort sett med noe godteri evt mandarin eller noe som vi fikk med oss:) noen ville gjerne høre en sang til og da fikk de såklart det:) syns det er en fin ting å finne på i romjula:)

Bare familieselskaper, ikke noe annet.

Julebukk er for voksne her. Da er de utkledd og går å drikker alkohol dør til dør. Meninga er at de man besøker (som regel venner da) skal tippe hvem som er under maska og drikker opp deres alkohol. Ganske morsomt. Da er det i romjula.

Vi går lussi med barn. Og det er rundt 13.desember derimot ;) Da kler barna seg ut og synger julesanger for godteri :)
Det hørtes veldig gøy ut :) mange som deltar?

Julebukk i romjula her og! De er så søte, der de synger. ❤
Men var opprinnelig for voksne her og, men det er blitt så og si ikke-eksisterende nå. :)

Har ikke nyttårsbukk her, men julebukk. Sjelden jeg ser/hører om at folk gjør det da.

Ja. Derfor låser jeg døra :p vil ikke ha fulle maskefolk på døra mi når unga er hjemme.

Lussi er også veldig populært enda heldigvis :D
Å, så for meg at det var forbeholdt de uten barn eller med barn som ikke var hjemme. Da kan det være litt slitsomt, ja :p

Her hvor jeg kommer fra, gjør vi dette i bryllup. Vi kaller det å skåtre :-P vi kler oss ut, kommer på festen og danser og drikker..så går vi igjen :-P

Her går vi potlaskatt (nyttårsbukk), kanskje i 5-6 tiden.. Vi kler osd ut, ringer på dørene og synger kanskje en sang, så får vi noe godt av den som bor der :-) synes det er kjempe koselig, og har alltid sneke meg med tantebarna, før jeg fikk unge selv :-)

Å, så for meg at det var forbeholdt de uten barn eller med barn som ikke var hjemme. Da kan det være litt slitsomt, ja :p
Ånei. Ikke hensyn. De går rett inn og sitter til de får noe å drikke. Før de går videre :p Trenger ikke skremme unga heller liksom. :p

Back
Topp