Bør barnehage være obligatorisk?

Hvor skal det obligatoriske stoppe?
Før begynte vi på skolen som 7 åringer, så ble det obligatorisk "førskole" for 6 åringer. Der skulle man forberede barn til skolestart, men det skulle ikke være skole på den måten. Så falt den "førskolen"bort og man fikk høyere forventninger til 6 åringe, nå ble de 1klassinger.
Nå vil man ha obligatorisk "førskole" for femåringer, barn helt ned i fire år vil få obligatorisk barnehage. Skal man bare fortsette slik til barna har obligatorisk barnehage fra 1? Hva skjedde med å få være ett barn?
Jeg har ett skolebarn og ser at de fleste barn klarer seg godt på skolen i 1 klasse selv om de ikke har gått i barnehage. Vi kan ikke ha så høye forventinger til små barn på 6 år at de må ha enda ett obligatorisk år for å klare hverdagen på skolen. Da tror jeg skolen bør senke forventningene sine til disse små barna :)
 
Jeg er enig i det, men realiteten er at mange innvandrere ikke vil ha sitt barn i bhg og velger barnehage vekk fordi det ikke er obligatorisk. Mange av dem kan ikke norsk godt nok til hverken til selv å delta i samfunnet og langt mindre lære andre. Det holder dessverre ikke alltid å overlate det ansvaret til foreldrene, uansett hvor mye vi som storsamfunn måtte mene det. Men jeg mener ikke at barnehage skal bli obligatorisk som skolen, men deler av den bør bli det, samtidig som man endrer rammebetingelsene.
Jeg synes slike foreldre skal bli satt krav til. At feks helsestasjon på toårs-kontroll tar opp temaet norskopplæring som foreldrenes ansvar og sier at "kan du ikke lære ungen din norsk selv, så må du sørge for at den lærer det andre steder". Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse å velge det bort og/eller kreve å få det gratis dersom man har valgt å gå hjemme med barn. Dersom foreldre er på skole/norskkurs/arbeidsutplassering via NAV el og derfor har dårlig råd, så mer enn gjerne støtte til barnehage :)
 
Jeg synes slike foreldre skal bli satt krav til. At feks helsestasjon på toårs-kontroll tar opp temaet norskopplæring som foreldrenes ansvar og sier at "kan du ikke lære ungen din norsk selv, så må du sørge for at den lærer det andre steder". Jeg synes det er ansvarsfraskrivelse å velge det bort og/eller kreve å få det gratis dersom man har valgt å gå hjemme med barn. Dersom foreldre er på skole/norskkurs/arbeidsutplassering via NAV el og derfor har dårlig råd, så mer enn gjerne støtte til barnehage :)

Jeg er forsåvidt helt enig med deg i alt dette. Men utfordringene starter allerede på helsestasjonen. Mange har vanskeligheter med å forstå det helsesøster sier, og da kommer man ingen vei. Mange av disse velger ikke å gå hjemme, de får kanskje ikke lov til å jobbe av mannen sin, de kan ikke norsk nok til å delta i arbeidslivet, det er ikke nok norskkurs til at de får nødvendig norskopplæring, de har ikke råd til privat norskkurs, og hvis de en gang lærer norsk er det ikke jobber å få fordi arbeidsgivere er skeptiske til kvinnene slik de er kledd. Og alt dette, hvordan samfunnet møter foreldrene, rammer barnet. Og når barnet "straffes" fordi foreldrene ikke velger "riktig", så blir det en negativ spiral.
 
Nei!! Er tidlig nok at barn begynner på skolen når de er 6!
Ang barn av innvandrere som ikke snakker norsk, så mener jeg helt ærlig at disse foreldre bør tåle å bli stilt krav til. La de få ekstra oppfølging via helsestasjon, som følger opp at barnet lærer seg norsk før skolen. Dette er faktisk foreldrenes ansvar, og hvis de ikke engang gjør barna sine den tjenesten å lære de språket før skolestart, så bør det få konsekvenser! Hvilke vet jeg ikke, kanskje flere tvungne norskkurs, kutt i kontantstøtta, kanskje de må i barnehagen hvis de ikke snakker språket når de er feks 4 år? Vet ikke, men det burde da være et minstekrav?
Det er ikke stygt ment mot innvandrere eller noe sånt, blir bare frustrert over at mange ikke engang vil barna sine så godt at de lærer seg selv og barna språket, i landet de har bodd i i flere år og har tenkt å fortsette å bo i. :(

Den dagen det blir obligatorisk med barnehage for gud og hvermann her til lands, da flytter jeg. :p
La barn være barn!
 
Nei, det syns jeg ikke.
 
Sorry men de årene jeg har jobbet med de eldste og vi får inn utenlandske barn som ikke kan norsk kun det siste året er et "helvete". Skulle ikke vært lov uten en assistent på hvert sånt barn!Det et aaaaaalt for mye å lære på aaaaaalt for liten tid, og så har de ikke forutsetninger for å lære det uten å skjønne hva som blir sagt. Det er mye frustrasjon hos de barna :(
Jo, men det er da mye bedre å starte norskopplæringen siste året i bhg enn første året på skolen.

Uansett, alle norske barn har behov for og godt av bhg siste året før skolestart. Det skjer utrolig mye viktig det siste året i bhg for å selvstendiggjøre barna. :)
 
Jeg er litt delt, men heller mest mot ja. Det er veldig viktig at barn sosialiseres med andre barn, og det er dessverre ikke alle som klarer det utenom barnehagen. Full uke bør ikke være obligatorisk, men et par dager kanskje? også som en del av at innvandrere må lære seg norsk for eksempel. Bhg for ungene og obligatorisk språkkurs for foreldrene når ungen er i bhg?
 
Nei, absolutt ikke!

Barna begynner mer enn tidlig nok på skolen!

At man skal måtte gå i barnehagen siste året for og kjenne de man skal gå på skolen med er jo bare tull. Om man må bli kjent med mange nye barn siste året i barnehagen, eller om man må bli kjent med mange nye barn i førsteklasse går da vel ut på ett?

Og at barna skal måtte klargjøres til skolen ved og gå i barnehagen er også bare tull! Klart noen barn som kommer fra barnehagen har bedre forutsetninger enn barn som ikke har gått i barnehagen. Det kan ha med barnehage/foreldre og gjøre, men det kan også ha med at barn er forskjellige og gjøre. Noen barn som har gått i barnehagen har bedre forutsetninger ved skolestart enn andre barn som har gått i barnehagen også.

Barna begynner som sagt tidlig nok med tvang nå når de må på skolen når de er 5-6 år gammle. Dette skulle i utganspunktet fungere som en rolig start, med mest lek, men slik er det jo ikke. Her var det fullt kjør med lekser hver dag fra uke to i førsteklasse. Man burde heller ta det litt roligere første året, og bruke det til og få barna vant til skolesituasjonen, i stedenfor at det skal være obligatorisk barnehage siste året. La familiene ha litt spillerom og valgfrihet mens barna er små! Man hahvner mer enn fort nok inn i ferdige, oppsatte og faste rammer!
 
For et ilandsproblem å klage på at det obligatoriske begynner tidlig nok. Alle de som ikke får skolegang da? Jeg syns ikke vi skal klage på at barna får gratis utdanning :eek:
 
Absolutt ikke. Nå er min datter på 2 år hjemme sammen med meg og ingen planer om bhg start enda. Jeg flytta langt når jeg skulle begynne i 1 kl og det var da ikke noe problem at jeg ikke hadde gått i bhg der. Barn er jo sjenerelt nysgjerrige på nye barn og det hender de nye får mer oppmerksomhet. Jeg gikk på 5 forskjellige barneskoler og fikk samme reaksjon alle stedene. Jeg gikk i bhg fra jeg var 4 eller 5 år.
 
Nei! Da burde man heller legge opp til bedre opplegg for barn og foreldre som går hjemme. Om det hadde vært tilbud om åpen barnehage i alle kommuner hadde man vært langt på vei. Det trenger heller ikke være så vanskelig å få til, om familiesenteret står for lokale kan som oftest foreldrene klare å styre opplegget selv. I åpen barnehage har man dessuten fordelen av at også foreldre får sosialiseres, noe som ofte er vel så viktig som sosialisering for barna. Mange mødre er hjemme med barna fordi de må, ikke fordi de egentlig vil være hjemme, og det kan være en tøff situasjon. Da er det bra å komme ut og møte andre som er i samme situasjon. Det er dessuten super integrering for tilflyttere med både norsk og utenlands bakgrunn.
 
Jeg er forsåvidt helt enig med deg i alt dette. Men utfordringene starter allerede på helsestasjonen. Mange har vanskeligheter med å forstå det helsesøster sier, og da kommer man ingen vei. Mange av disse velger ikke å gå hjemme, de får kanskje ikke lov til å jobbe av mannen sin, de kan ikke norsk nok til å delta i arbeidslivet, det er ikke nok norskkurs til at de får nødvendig norskopplæring, de har ikke råd til privat norskkurs, og hvis de en gang lærer norsk er det ikke jobber å få fordi arbeidsgivere er skeptiske til kvinnene slik de er kledd. Og alt dette, hvordan samfunnet møter foreldrene, rammer barnet. Og når barnet "straffes" fordi foreldrene ikke velger "riktig", så blir det en negativ spiral.
Språkproblemer mellom hs og foreldre syns jeg hs bør ta et ansvar for, ved å bruke tolk. Mange gjør dette over telefonen, så det er stort sett uproblematisk praktisk sett. Men går kanskje på penger.
 
For et ilandsproblem å klage på at det obligatoriske begynner tidlig nok. Alle de som ikke får skolegang da? Jeg syns ikke vi skal klage på at barna får gratis utdanning :eek:
Jeg tror alle er fornøyd med gratis skolegang, men ser ikke hvorfor barn må på død og liv være i barnehage for å bli skikket til skolen.
 
Språkproblemer mellom hs og foreldre syns jeg hs bør ta et ansvar for, ved å bruke tolk. Mange gjør dette over telefonen, så det er stort sett uproblematisk praktisk sett. Men går kanskje på penger.
Det går vel mest på tilgjengelighet og tolkens kvalifikasjoner. Snakket med noen venner som jobber i helsebransjen, og de sliter med at ting blir tolket feil, altså tolkens evner, og at de ikke vet om budskapet blir formidlet riktig. Men poenget mitt er at det er en veldig sammensatt problematikk som det er store utfordringer med å løse og ringvirkningene er store, jf. barna.
 
Det går vel mest på tilgjengelighet og tolkens kvalifikasjoner. Snakket med noen venner som jobber i helsebransjen, og de sliter med at ting blir tolket feil, altså tolkens evner, og at de ikke vet om budskapet blir formidlet riktig. Men poenget mitt er at det er en veldig sammensatt problematikk som det er store utfordringer med å løse og ringvirkningene er store, jf. barna.
Såklart. Men har selv brukt tolker i jobben min. Det føres en oversikt. Hvis noen er dårlige, gir man tilbakemelding på det og de strykes fra lista umiddelbart. Mange som bruker tolker... Så tenker hs bør få til det de også.
 
Såklart. Men har selv brukt tolker i jobben min. Det føres en oversikt. Hvis noen er dårlige, gir man tilbakemelding på det og de strykes fra lista umiddelbart. Mange som bruker tolker... Så tenker hs bør få til det de også.
Ja, jeg vet bare ikke om det er like enkelt overalt og om det finnes nok tolker. Er så mange stammespråk og. Var med i en sak en gang hvor vi måtte lete oss ihjel etter en tolk som kunne en type stammespråk. Så viste det seg etterpå at det ikke var samme stammespråk, likevel, så alt som var formidlet var å regne som "ugyldig". Forhåpentligvis skjer ikke sånt ofte. Men uansett er det viktig at barna i hvert fall lærer norsk, uten å måtte "straffes" for foreldrenes valg, evner, forutsetninger osv, mener jeg.
 
Såklart. Men har selv brukt tolker i jobben min. Det føres en oversikt. Hvis noen er dårlige, gir man tilbakemelding på det og de strykes fra lista umiddelbart. Mange som bruker tolker... Så tenker hs bør få til det de også.
Her bruker i alle fall hs tolk. Hadde en forelesning med henne, men hun mente også at det ikke alltid ble forstått rett selv om de brukte tolk. De gir selvfølgelig tilbakemeldinger når de oppdager tolker som ikke er gode nok.
 
Back
Topp