Bør barnehage være obligatorisk?

Deler av den bør være det for noen, spesielt for minoritetsspråklige og muligens førskolebarn. Men man kan ikke lage obligatorisk for noen, men ikke andre, så det blir vel aldri slik. :)
 
Nei det syns jeg ikke.
Blir som skole fra de er 1 år gamle da? Det syns jeg ikke noe om for de små.
 
Tenker sosialisering med andre barn er viktig. Men barna trenger ikke være i bhg for å lære det...
 
Nei det syns jeg ikke.
Blir som skole fra de er 1 år gamle da? Det syns jeg ikke noe om for de små.

Forskjell på å ha noe skoleforberedelse som obligatorisk og på å ha barnehage obligatorisk fra 1 år :) sistnevnte synes jeg også er galskap! :)
Men får å gi alle barna like forutsetninger når de skal starte på skolen, både i forhold til det sosiale og det faglige så synes jeg at (små) deler av siste året i bhg kunne ha vært lurt
 
Forskjell på å ha noe skoleforberedelse som obligatorisk og på å ha barnehage obligatorisk fra 1 år :) sistnevnte synes jeg også er galskap! :)
Men får å gi alle barna like forutsetninger når de skal starte på skolen, både i forhold til det sosiale og det faglige så synes jeg at (små) deler av siste året i bhg kunne ha vært lurt

Syns fortsatt ikke det bør være obligatorisk. Det var førskoler før som var frivillige. I tillegg så begynner de på skole nå de er 5-6 år nå. Syns dette er tidlig nok jeg. Og jeg tror barna har godt av å kunne ta seg en fridag innimellom uten at man "skulker", før de faktisk må.
Det er da ikke hardkjør fra dag en i 1. Klasse, så dette året burde være nok syns jeg:)
 
Nei.

Det er foreldrene som har ansvar for barnas opplæring fram til de begynner på skolen. Og en del av det ansvaret går på å gjøre barnet skoleklart. Det er en grunn for at barnehage er et ofte brukt tiltak av barnevernet. Jeg skulle ønske helsestasjonen oppfordret til og evt satte inn tiltak der det trengtes barnehage til barn. Spesielt der barn ikke lærer norsk før skolestart, og å begynne bare ett eller to år før skolestart er alt for sent. Det gjelder andre situasjoner enn språk også da. Men det er nok vanskelig for hs og faktisk bli kjent med barna godt nok til å vite om foreldrene gir de det de trenger.

Jeg er ikke for at noen skal få det gratis, med mindre det er helt umulig for foreldrene å kunne dekke det selv.
 
Nei, jeg synes hverdagene styres tidlig nok med skole fra seks år.
 
Nei!
Men i dagens samfunn hvor 'alle' går i bhg blir de som ikke gjøre det utenfor :eek: når de skal starte i skole kjenner alle noen, men de som ikke har vært i bhg er ikke like vant til den sosiale biten, eller den der automatikken barna får inn ved måltid/påkledning/utetid og sånt..

Tror det var bedre før når flere var hjemme og kosa seg!! Nå 'må' man nesten være i bhg for å henge med..
 
Jeg synes siste året i bhg skulle vært obligatorisk, men da også gratis såklart.

Bhg for 5-åringene er ganske viktig både for å gjøre barnet skolemodent, bli kjent med de det kanskje skal gå på skole med, lære seg å tilpasse seg til en gruppe osv.

Obligatorisk bhg for 5-åringene x-antall timer per dag kunne kanskje vært en fin måte å integrere spesielt de barna som kanskje behøver mest å lære språket o.l. før skolestart, som barn av invandrere som kanskjen ikke snakker så mye norsk hjemme.
 
Nei.

Jeg får ofte spm om ikke yngste på 18 mnd skal i bhg snart, spesielt når han på 3,5 år blir levert der. Men med en ufør i huset og kontantstøtte så kan jeg jobbe redusert og få mer tid med henne nå når hun er så liten. Når eldste begynte i bhg for 10 år siden var det bare 7 plasser til de under 3 år. Mi var da 3 når hun fikk plass. Han på 3,5 år begynte når han var 25 mnd i bhg og yngste vil være nesten 2,5 år. Hadde ikke det vært for utbygging som starter i januar så kunne hun startet i mars.
 
Jeg synes siste året i bhg skulle vært obligatorisk, men da også gratis såklart.

Bhg for 5-åringene er ganske viktig både for å gjøre barnet skolemodent, bli kjent med de det kanskje skal gå på skole med, lære seg å tilpasse seg til en gruppe osv.

Obligatorisk bhg for 5-åringene x-antall timer per dag kunne kanskje vært en fin måte å integrere spesielt de barna som kanskje behøver mest å lære språket o.l. før skolestart, som barn av invandrere som kanskjen ikke snakker så mye norsk hjemme.
Sorry men de årene jeg har jobbet med de eldste og vi får inn utenlandske barn som ikke kan norsk kun det siste året er et "helvete". Skulle ikke vært lov uten en assistent på hvert sånt barn!Det et aaaaaalt for mye å lære på aaaaaalt for liten tid, og så har de ikke forutsetninger for å lære det uten å skjønne hva som blir sagt. Det er mye frustrasjon hos de barna :(
 
Absolutt ikke! Er så mye av livet vi allerede må bruke på skole og jobb, noen valgmuligheter må man jo kunne ha.
 
Sorry men de årene jeg har jobbet med de eldste og vi får inn utenlandske barn som ikke kan norsk kun det siste året er et "helvete". Skulle ikke vært lov uten en assistent på hvert sånt barn!Det et aaaaaalt for mye å lære på aaaaaalt for liten tid, og så har de ikke forutsetninger for å lære det uten å skjønne hva som blir sagt. Det er mye frustrasjon hos de barna :(
Men det som da er trist og sterkt utfordrende er at disse barna møter på skolen med de forutsetningene du her beskriver at de kommer til bhg med. Og med langt høyere krav på skolen medfører det at disse barna faller utenfor og de sosiale forskjellene blir enorme. Så helvete blir jo bare flyttet på fra en arena til en annen. Skal barnehage bli obligatorisk med den hensikt å lære barn norsk før skolestart må rammene være annerledes, både med tanke på personal og økonomiske ressurser.
 
Men det som da er trist og sterkt utfordrende er at disse barna møter på skolen med de forutsetningene du her beskriver at de kommer til bhg med. Og med langt høyere krav på skolen medfører det at disse barna faller utenfor og de sosiale forskjellene blir enorme. Så helvete blir jo bare flyttet på fra en arena til en annen. Skal barnehage bli obligatorisk med den hensikt å lære barn norsk før skolestart må rammene være annerledes, både med tanke på personal og økonomiske ressurser.
Jeg mener at foreldre må ta ansvar for å lære barna norsk før skolestart og dersom de ikke klarer det selv så bør de bruke barnehage og da ikke bare det siste året. Begynner de når de er 2/3 har man tid til å faktisk kartlegge og søke midler og gi de både ressurser og tid de trenger for å lære det de skal samtidig som de får en god barnehagetid.
 
Jeg mener at foreldre må ta ansvar for å lære barna norsk før skolestart og dersom de ikke klarer det selv så bør de bruke barnehage og da ikke bare det siste året. Begynner de når de er 2/3 har man tid til å faktisk kartlegge og søke midler og gi de både ressurser og tid de trenger for å lære det de skal samtidig som de får en god barnehagetid.

Jeg er enig i det, men realiteten er at mange innvandrere ikke vil ha sitt barn i bhg og velger barnehage vekk fordi det ikke er obligatorisk. Mange av dem kan ikke norsk godt nok til hverken til selv å delta i samfunnet og langt mindre lære andre. Det holder dessverre ikke alltid å overlate det ansvaret til foreldrene, uansett hvor mye vi som storsamfunn måtte mene det. Men jeg mener ikke at barnehage skal bli obligatorisk som skolen, men deler av den bør bli det, samtidig som man endrer rammebetingelsene.
 
Back
Topp