Vaksine mot sesonginfluensa

AD80

Blir kjent med forumet
Tar dere den vaksinen?

Nei..

Nei

Nei min lege sa det ikke var nødvendig for jeg føder før det starter

Nei.

Jeg tenker det ja, for babyen får antistoffene så da blir hun beskyttet mot årets influensa :)

Jeg har tatt den. Fhi anbefaler alle i risikogrupper å ta den, vi er i risikogruppe som gravide. Det er faktisk en risiko for dødfødsel om vi får influensa som gravide! Babyen får også antistoffer av vaksinen, i tillegg blir ikke jeg en smitterisiko for babyen når hun kommer ut. For meg var det et lett valg.
http://www.fhi.no/tema/influensa/influensavaksine

Til dere som ikke tar den, kan jeg spørre hvorfor?

Last edited:
Jeg har tatt den. Fhi anbefaler alle i risikogrupper å ta den, vi er i risikogruppe som gravide. Det er faktisk en risiko for dødfødsel om vi får influensa som gravide! Babyen får også antistoffer av vaksinen, i tillegg blir ikke jeg en smitterisiko for babyen når hun kommer ut. For meg var det et lett valg.
http://www.fhi.no/tema/influensa/influensavaksine

Til dere som ikke tar den, kan jeg spørre hvorfor?

Jeg tar kun vaksiner som har vært utprøvd i flere år, og som er helt nødvendig. F eks følger både jeg og barna det "vanlige" vaksineløpet med den største selvfølge. Da svinevaksinen kom var snuppa lita, og jeg i risikosonen med astma. Turte likevel ikke ta den, og det er jeg glad for. 4 venninner var gravide og tok den. 1 av dem sliter med ME, og ett av barna har narkolepsi. Ett av barna har også vært veldig mye syk, men de vet ikke om det har sammenheng med vaksinen eller ikke. Nå anbefaler de heller ikke den vaksinen lengre.

Forstår at du og flere velger å ta denne vaksinen - og antageligvis er den sikkert også trygg. Men jeg synes ikke det er nødvendig. Har heller aldri i mitt liv faktisk fått influensa, får kun forkjølelsesvirus hver sesong - men ikke influensa. Så jeg er ikke så nervøs for akkurat det.

Derimot røde hunder, etc, det er jeg mye mer nervøs for..

PS: mener ikke starte noen vaksinedebatt :) Som sagt forstår jeg godt hvorfor man velger å vaksinere mot influensa også, men selv velger jeg å la være ;)

Jeg tar kun vaksiner som har vært utprøvd i flere år, og som er helt nødvendig. F eks følger både jeg og barna det "vanlige" vaksineløpet med den største selvfølge. Da svinevaksinen kom var snuppa lita, og jeg i risikosonen med astma. Turte likevel ikke ta den, og det er jeg glad for. 4 venninner var gravide og tok den. 1 av dem sliter med ME, og ett av barna har narkolepsi. Ett av barna har også vært veldig mye syk, men de vet ikke om det har sammenheng med vaksinen eller ikke. Nå anbefaler de heller ikke den vaksinen lengre.

Forstår at du og flere velger å ta denne vaksinen - og antageligvis er den sikkert også trygg. Men jeg synes ikke det er nødvendig. Har heller aldri i mitt liv faktisk fått influensa, får kun forkjølelsesvirus hver sesong - men ikke influensa. Så jeg er ikke så nervøs for akkurat det.

Derimot røde hunder, etc, det er jeg mye mer nervøs for..

PS: mener ikke starte noen vaksinedebatt :) Som sagt forstår jeg godt hvorfor man velger å vaksinere mot influensa også, men selv velger jeg å la være ;)
Denne vaksinen er testet i kjempemange år i USA så skal være trygg :D jeg har bhgbarn da, så er litt av hvert av smitte å hente der. Bare synd det ikke finnes vaksine mot omgangssyke :p det er noe fæle greier. Hadde to runder med det i fjor.

Denne vaksinen er testet i kjempemange år i USA så skal være trygg :D jeg har bhgbarn da, så er litt av hvert av smitte å hente der. Bare synd det ikke finnes vaksine mot omgangssyke :p det er noe fæle greier. Hadde to runder med det i fjor.

Jada, har hatt barnehagebarn i 5 år jeg og + jobbet i bhg (sykemeldt nå da :P ), så barnehagebassilusker er vi godt kjent med! Haha. Omgangssyka er det aller verste i verden!!! Og det får vi veldig lett her i hus, så vi har minst 1 runde med det i året også.. 2 runder på dere ja, heftig!! Det er virkelig grusomt. Spyr hver dag enda i gravditeten, men omgangssyken er myyyye verre...

Jada, har hatt barnehagebarn i 5 år jeg og + jobbet i bhg (sykemeldt nå da :p ), så barnehagebassilusker er vi godt kjent med! Haha. Omgangssyka er det aller verste i verden!!! Og det får vi veldig lett her i hus, så vi har minst 1 runde med det i året også.. 2 runder på dere ja, heftig!! Det er virkelig grusomt. Spyr hver dag enda i gravditeten, men omgangssyken er myyyye verre...
Helt sykt hvor satt ut man blir. Jeg ble dehydrert og, fysj. Vasket håndtak osv med klorin for ikke å bli smittet selv, men neida :p det smitter lett.

Helt sykt hvor satt ut man blir. Jeg ble dehydrert og, fysj. Vasket håndtak osv med klorin for ikke å bli smittet selv, men neida :p det smitter lett.

Off, såpass ille også ja :( Grusomt! Det er nesten umulig å ikke bli snittet hvis det først er i hus. Tidligere i år, ca februar var det en runde her. Ett barn kom tilbake litt for tidlig i barnehagen, kastet opp igjen, smittet meg, og pluselig lå vi alle 4 i familien nede for telling..! Lå to og to på hvert vårt bad hele dagen i pysjamas med dyner og hang over skåla :P Godt ikke det var den dagen vi skulle fotografere til julekort... :P

Off, såpass ille også ja :( Grusomt! Det er nesten umulig å ikke bli snittet hvis det først er i hus. Tidligere i år, ca februar var det en runde her. Ett barn kom tilbake litt for tidlig i barnehagen, kastet opp igjen, smittet meg, og pluselig lå vi alle 4 i familien nede for telling..! Lå to og to på hvert vårt bad hele dagen i pysjamas med dyner og hang over skåla :p Godt ikke det var den dagen vi skulle fotografere til julekort... :p
Hehe. Ja, godt det ikke var den dagen ;) hm, når vi snakker om det, tror jeg må gå til innkjøp av engangshansker og pustemaske :hilarious:

Mener å ha hørt det skal komme (om det ikke har kommet allerede?) vaksine mot de verste magevirusene, som alle småttiser skal få tilbud om i det vanlige vaksineringsprogrammet. Er lov å håpe man slipper litt billigere unna da! :)

Back
Topp