Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg har tatt den. Fhi anbefaler alle i risikogrupper å ta den, vi er i risikogruppe som gravide. Det er faktisk en risiko for dødfødsel om vi får influensa som gravide! Babyen får også antistoffer av vaksinen, i tillegg blir ikke jeg en smitterisiko for babyen når hun kommer ut. For meg var det et lett valg.
http://www.fhi.no/tema/influensa/influensavaksine
Til dere som ikke tar den, kan jeg spørre hvorfor?
Denne vaksinen er testet i kjempemange år i USA så skal være tryggJeg tar kun vaksiner som har vært utprøvd i flere år, og som er helt nødvendig. F eks følger både jeg og barna det "vanlige" vaksineløpet med den største selvfølge. Da svinevaksinen kom var snuppa lita, og jeg i risikosonen med astma. Turte likevel ikke ta den, og det er jeg glad for. 4 venninner var gravide og tok den. 1 av dem sliter med ME, og ett av barna har narkolepsi. Ett av barna har også vært veldig mye syk, men de vet ikke om det har sammenheng med vaksinen eller ikke. Nå anbefaler de heller ikke den vaksinen lengre.
Forstår at du og flere velger å ta denne vaksinen - og antageligvis er den sikkert også trygg. Men jeg synes ikke det er nødvendig. Har heller aldri i mitt liv faktisk fått influensa, får kun forkjølelsesvirus hver sesong - men ikke influensa. Så jeg er ikke så nervøs for akkurat det.
Derimot røde hunder, etc, det er jeg mye mer nervøs for..
PS: mener ikke starte noen vaksinedebattSom sagt forstår jeg godt hvorfor man velger å vaksinere mot influensa også, men selv velger jeg å la være
![]()
Denne vaksinen er testet i kjempemange år i USA så skal være tryggjeg har bhgbarn da, så er litt av hvert av smitte å hente der. Bare synd det ikke finnes vaksine mot omgangssyke
det er noe fæle greier. Hadde to runder med det i fjor.
Helt sykt hvor satt ut man blir. Jeg ble dehydrert og, fysj. Vasket håndtak osv med klorin for ikke å bli smittet selv, men neidaJada, har hatt barnehagebarn i 5 år jeg og + jobbet i bhg (sykemeldt nå da), så barnehagebassilusker er vi godt kjent med! Haha. Omgangssyka er det aller verste i verden!!! Og det får vi veldig lett her i hus, så vi har minst 1 runde med det i året også.. 2 runder på dere ja, heftig!! Det er virkelig grusomt. Spyr hver dag enda i gravditeten, men omgangssyken er myyyye verre...
Helt sykt hvor satt ut man blir. Jeg ble dehydrert og, fysj. Vasket håndtak osv med klorin for ikke å bli smittet selv, men neidadet smitter lett.
Hehe. Ja, godt det ikke var den dagenOff, såpass ille også jaGrusomt! Det er nesten umulig å ikke bli snittet hvis det først er i hus. Tidligere i år, ca februar var det en runde her. Ett barn kom tilbake litt for tidlig i barnehagen, kastet opp igjen, smittet meg, og pluselig lå vi alle 4 i familien nede for telling..! Lå to og to på hvert vårt bad hele dagen i pysjamas med dyner og hang over skåla
Godt ikke det var den dagen vi skulle fotografere til julekort...
![]()

Hehe. Ja, godt det ikke var den dagenhm, når vi snakker om det, tror jeg må gå til innkjøp av engangshansker og pustemaske
![]()
Denne vaksinen er testet i kjempemange år i USA så skal være tryggjeg har bhgbarn da, så er litt av hvert av smitte å hente der. Bare synd det ikke finnes vaksine mot omgangssyke
det er noe fæle greier. Hadde to runder med det i fjor.