Glukose belastning?

Du kjem fastende til legekontoret. Ikkje eta eller drikka etter midnatt. Så tek dei blodprøve for å sjekke blodsukkeret. Du får da ein sukkerdrikke, på 250 ml. Som skal stillast innan 5 minutt. Min var apelsinsmak. Veldig søtt, men gjekk greit å drikka det. So skal du vente i 2 timar. Synst det verste var dei 2 timane, for eg blei så kvalm og uvel. Og spydde nesten fleire gange, men fekk lagt meg ned litt så hjalp det.

Så skal du ta ein ny blodprøve. Eg fekk svar med ein gang. Om den e øver 7,8 så har du sv.diabetes. Og så får du veiledning i forhold til kostholdet vidre av legen din. Får sikkert ny time til evt.samtale.

Lykke til :-)

Last edited:
Slik ja.
Tok i går. Fikk ca 4 dl jeg da men... helt grusomt å helle i seg. Ble så kvalm av d. Ta med noe underholdning til de to timene. Bok eller strikketøy f.eks.;)

Tok i dag. Ble så kvalm at det var like før jeg spydde opptil flere ganger. Jeg fikk ikke vite blodsukkeret mitt etterpå og de skulle sendes til Haukeland. Jeg trodde at man ikke trengte å betale noe siden det hadde med svangerskap å gjøre, men jeg måtte betale :/

Tok i dag. Ble så kvalm at det var like før jeg spydde opptil flere ganger. Jeg fikk ikke vite blodsukkeret mitt etterpå og de skulle sendes til Haukeland. Jeg trodde at man ikke trengte å betale noe siden det hadde med svangerskap å gjøre, men jeg måtte betale :/
Du har sikkert bare betalt for selve glukosetesten tenke jeg :-)

Eg måtte betale 120,- for drikka, men ikkje noko meir..

Takk for svarene :-) Da vet jeg litt mer om hva som skal foregå. Gruer meg litt i forhold til at jeg nettopp har blitr kvitt kvalmen og brekker med veldig lett..

Tok for noen uker siden jeg også, er pyton, blir kvalm og svimmel men må man så må man. Som flere sier er det lurt å ha med seg noe tidsfordriv, 2 timer er laang tid. Og noe å spise/drikke så fort du er ferdig :)

Betale for drikken ja, forbruksmateriell er vi ikke fritatt for å betale vi heller. Kjedelige greier, å vente de to timene synes jeg. Tatt den to ganger i dette svangerskapet og en gang i hvert an de andre to

Skal ta test nr 2 på mandag. Lå helt i grenseland sist gang, så er vel overbevist om at den kommer til å gå over denne gangen. Gruer meg til fasting, sukkerlaken og det å skulle vente i en halv evighet på legekontoret etterpå. Ikke minst blodprøvene, jeg er umulig å stikke på når jeg har fastet. Da trekker blodårene seg veldig i sammen og forsvinner langt inn i armen :-P

Blæ. Gjorde dette i går. Føler meg fortsatt litt uvel. Tror verdiene var veldig bra. 5.0 på første prøve og 3.8 etter 2 timer. Ikke rart jeg var småsvimmel kanskje..

oi, det var kjempebra ja! Jeg var jo happy med 4,3 og 7,3 etter to timer, fordi 7,3 er under 7,8...

Godt å holde seg under grensa :) Må du ta igjen da?
To ganger (uke 10 og 28) får holde så lenge jeg aldri har hatt sukker i urin noen gang. Jeg tar den fordi min mor har diabetes

Jeg hadde 9 fikk beskjed om at det ikke var diabetes siden grensa var11 men må være flink med kost
Diabetes er 11, men svangerskapsdiabetes er 7,8

Vær veldig flink med kost, og ta det opp på neste kontroll

4 derimot som du skriver i neste innlegg er bra

Fysj for en smak på drikken. Jeg brekte meg flere ganger. Nå blir det å sitte å vente på neste blodprøve før jeg endelig kan få spise mat :-)

Det er ikke akkurat godt nei.

Og så er det to kjedelige timer, før en endelig kan få mat. (innen det har jeg ikke matlyst lenger, men mulig du er heldigere sånn)

Back
Topp