Tullemamma
Glad i forumet
Jeg blir så svimmel om jeg ikke spiser, så om jeg ikke har matlyst så vet jeg at jeg må spise. Planen er å på jobb når jeg er ferdig med å vente og da kan jeg ikke være svimmel eller uvel..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg tok den fordi mannen ønsket jeg skulle ta den. Jeg satt å svelgte i 15min men da klarte jeg ikke holde det nede lengre, så da kommer jeg ikke til å ta den på nytt..Og du får lov å nekte? For de jeg kjenner som har kastet opp har måttet komme tilbake og ta den igjen, derfor har vi vært flere som har sittet med konsentrasjonen "skal ikke kaste opp, skal ikke kaste opp, en gang er nok, sakl ikke måtte gjøre det igjen, så jeg skal ikke kaste opp" mantra i to timer....
Nei, men nå sier det at i år er vell siste året det er valgfritt å ta den, men til neste år kommer mest sannsynlig alle gravide til å måtte ta den.Om det var bare sånn, så slipper du nok
De kan vel ikke TVINGE oss uansett, men jeg som vandrer rundt i "risikogruppe a" får bare beskjed om "den sakl du ta uke x" også gjør jeg det, uten at det er funnet urin, men jeg vet jo selv at det er viktig å ta den ettersom ubehandlet er det slett ikke bra, og jeg HAR jo stror arvet risiko
Jeg fikk beskjed om det fra lege i dag, så da stoler jeg på hva hun sierMin mor har diabetes, derfor er jeg anbefalt/skal ta den. Valgfritt vil det vel være uansett, ikke hørt om at alle skal ta den neste år, men i så fall valgfritt for alle. Hele svangerskapesomsorgen er jo valgfri, man må ikke gå på en eneste kontroll, og ul er bare et tilbud det også, de gjør neppe en så uvesentlig ting som glukosebelastning til noe de kan tvinge deg til, når urinprøver og blodtrykk og hele pakka, som generelt sett er vel så viktig, er valgfritt.
Jeg skrev ikke _påbudt_ hvis du leser hva jeg har skrevetAt det skal bli PÅBUDT? Jeg tenker nok det blir "alle gravide skal ta den" akkurat som det pr i dag er "alle i risikogruppe a skalta den sånn og de i gruppe b sånn", altså anbefalinger og tilbud, men at de skal gjøre det PÅBUDT når hele svangerskapsomsorgen er valgfri, det tror jeg ikke at kommer til å skje. Da må de endre ganske mange grunnleggende lover inne helsevesenet, tvang inne helse er ikke noe som er lett tilgjengelig![]()
Det vr bare det at du sa at alle skulle, og jeg skrev at jeg tror ikke alle MÅ, bare at alle fpår tilbud, og du gjentok at legen sa at alle skulle, og da er det ikke så vanskelig å tolke det som at legen din sier at alle SKULLE, noe jeg altså reagerer på. Vi diskuterer jo litt av hvert her, og det må vel være greit?
Men, helt ok for meg om vi lar ordene bare ligge, for her snakker vi om hverandre, og da blir det bare dårlig stemning og det er ingen tjent med.
Ok99,9% slike sikkert "skal" som "skal blodprosenten tas på første kontroll samt en gang der noe etter midten" og "skal blodtrykket tas hver gang, samt urinprøve analyseres". Det tar mye lenger tid enn til neste år å gjøre om lovverket så man MÅ, og det er det ingen grunn til
Ren logikk tilsier derved at det er snakk om retningslinjer og anbefalinger og rettigheter, ikke påbud, slik alt annet innen svangerskapsomsorgen er
Men jeg har ikke hørt noe om at det skulle bli slik, og synes egentlig det er en merkelig prioritering, det hadde da vel vørt bedre å ta "langtidsblodsukkeret" som standard blodrøve da, og glukosebelastning på dem som ser ut til å være i faresonen, heller enn å tvinge alle gjenom denne ubehagelige prøven. En blodprøve fra eller til på en kontroll er jo liksom ikke like problematisk for oss som å måtte drikke disse grusomme greiene her. Jeg gjør det jo fordi jeg vet det er viktig å avdekke om jeg får svangerskapsdiabetes noe jeg vet jeg har stor risiko for, men de aller fleste FÅR jo ikke det, så å ha en screening på det på alle virker merkelig, men det er jo ikke alt helsevesenet finner på som er logisk for meg da, de har jo i så fall forsket frem en sammenheng jeg bare ikke kjenner til enda.
De finner jo stadig ut nye ting, og bra er jo det. Jeg synes dog synd på alle som må gjennom dette da. For det er jo ikke noe gøy