Fødselsforberdende kurs!

Vinterbaby15

Forelsket i forumet
Desemberglede 2015
Skal dere på fødselsforberdende kurs i regi av helsetasjonen? Har dere med far?
Noen som har vært på slikt før?

Vi har nettopp meldt oss på et kurs men i regi av en privat klinikk. Barnefar skal være med

Vi er også påmeldt, men fant ut i dag at de hadde flyttet det fra fredag neste uke til onsdag. Så det kan hende mannen ikke har mulighet til å dra fra jobb. :/

Vi var i regi av helsestasjon sist gang. Far var også med på det :)
Han synes det var greit første gang.

Jeg var på fødsels forberedende kurs da jeg var gravid første gang. Fikk ikke så voldsomt mye ut av det, og nå har jeg jo født to ganger allerede. Det var med en annen pappa da, så kan jo være pappaen denne gangen kunne dratt nytte av det. Vi skal på omvisning på Ahus i stedet, tenker jeg.

Vi har vært på det nå nylig.
Vår første og vi satte pris på det begge to. Han synes det var mer interessant enn å være med til jordmor-kontrollene. :)

Hva skjer på et sånt kurs? Sitter man i ring med partneren rundt seg og øver på å puste og han masserer deg? Ser man på en film av ei dame som føder? Hva skjer egentlig?

Tror det varierer veldig fra sted til sted. På kurset jeg var på så snakket de mest om forskjellige typer smertelindring, hvor lenge man skulle vente før man dro til sykehuset, hvorfor mor var den som skulle ringe, osv.

Jeg skal på et i november på helsestasjonen. Dette er kun for mødrene. Tror mannen er godt fornøyd med det, han er ikke særlig giret på å sitte der med en gjeng fremmede og lære å puste B-) Synes det er helt greit st det kun er for mødrene. Vi kommer ikke til å betale for kurs og omvisning på kk.

Vi har meldt oss på kurs, ikke fått vite dato enda da... Samboeren blir med :) snakket med ei venninne som var på samme kurs i sommer, og hun sa hun hadde god nytte av kurset, så jeg tror det blir bra.

Jeg skal på et i november på helsestasjonen. Dette er kun for mødrene. Tror mannen er godt fornøyd med det, han er ikke særlig giret på å sitte der med en gjeng fremmede og lære å puste B-) Synes det er helt greit st det kun er for mødrene. Vi kommer ikke til å betale for kurs og omvisning på kk.

Kurset her hos oss er vel mer generelt. Ingen øving på pusteteknikk ;)

Jeg tror ikke det lenger er vanlig å øve på pusteteknikk på slike kurs. De sier at pustingen kommer naturlig når det står på. Kursene er derfor vanligvis teoretisk rettet. Vi har vært på kurs, og synes det var veldig nyttig. Kurset var delt opp slik:

1. Svangerskapets siste måneder: vanlige plager mv.
2. Fødselens innledende fase: tegn på at noe er på gang, og hva du skal gjøre når dette inntrer
3. Fødselen: fødselsforløpet og ulike smertelindrende alternativer
4. Amming

Vi har meldt oss på fødselsforberedende kurs på AHus, og vurderer å melde oss på det som helsestasjonen tilbyr - de tar også for seg amming, og tiden etter fødsel. Dette er første gangen for oss, så fint med litt kunnskaper på forhånd, og muligheter til å spørre om det man lurer på.

Vi var på Ahus når vi skulle ha førstemann og syns det var veldig greit å få med seg :) Mannen har litt sylehusskrekk, så var fint for han å få litt oversikt, han leser ikke om slikt av seg selv.. Fikk omvisning også :)

Hva skjer på et sånt kurs? Sitter man i ring med partneren rundt seg og øver på å puste og han masserer deg? Ser man på en film av ei dame som føder? Hva skjer egentlig?

Tror det varierer en del. På det vi var på gikk jordmor igjennom fødselsforløp, tegnet og viste med dukke. Snakket om når man ringer og når man drar til sykehuset, ulike måter fødselsforløpet starter på. Ulike former for smertelindring. Gikk igjennom ting vi lurte på og hva folk ofte lurer på. Også så vi en film om fødsel i badekar, og den var ren og pen :) Gubben var skeptisk til det, men synes det var mye nyttig som kom.

Jeg var med som førstegangs. Nå som tredjegangs føler jeg ikke helt behovet. Tviler egentlig på at det er noe slikt her nå siden vi ikke har jordmor i kommunen og helsestasjonen er stengt en stund. :)

Jeg skal til et i november. Det er arrangert gjennom privat jordmor så det inkluderer omvisning av KK. Det blir spennende! :-)

Back
Topp