En eller et?

En strikk - strikken
En kjeks - kjeksen
En drops - dropsen
Et hamster - hamsteret

Er klar over at dropsen er feil på bokmål, men på min dialekt blir det mest riktig.

En til alt.
Det eksempelet om strikk som ble nevnt over synes jeg var bra. "Nå har du tøyd strikken for langt".

Og jeg har aldri hørt en strikk?!:P
Hæ?? Sier du et strikk? Hvordan bøyer du da? Et strikk-strikket? Det er jo en strikk-strikken! :-o

Og dere som sier et hamster, sier dere hamsteret? Det er jo en hamster-hamsteren! Er det dialekt som gjør at dere bruker et og en om hverandre? Aldri hørt at folk blander kjønn på ord.. Så rart!

Hæ?? Sier du et strikk? Hvordan bøyer du da? Et strikk-strikket? Det er jo en strikk-strikken! :-o

Og dere som sier et hamster, sier dere hamsteret? Det er jo en hamster-hamsteren! Er det dialekt som gjør at dere bruker et og en om hverandre? Aldri hørt at folk blander kjønn på ord.. Så rart!

Jeg sier hamsteret ja :)
Blir helt rart med hamsteren, men vet ikke om det er dialekt eller ikke :D

Hva sier du? :)

En eller et strikk?
En eller et kjeks?
En eller et drops?
En eller et hamster?

Jeg husker jeg og en venninne hadde en diskusjon om drops på ungdomsskolen. :p

En gummistrikk - Et hårstrikk :p
En kjeks
Et drops
En hamster

Ja, her sier vi et strikk- strikket:D mest naturlig ting i verden?
Ble ganske overrasket over at ikke alle sier det?!:P

Back
Topp