Barnetrygden, for høy eller for lav?

Den har ikke forandret seg på altfor mange år.. Men synes den burde regulers etter foreldrenes inntekter jeg da.. Høyere for de med lav inntekt, og lavere for de med høy inntekt.. Evt. ha tilleggsstønader til familier med lav inntekt.
 
Syns den er for lav siden den ikke har blitt regulert på så lenge, så jeg syns den kunne ha blitt økt og heller behovsprøvd, at de som tjente over en viss sum i året ikke fikk den. Er jo ikke akkurat er behov hvis en familie har råd til å spare hele barnetrygden hver mnd fra barna er små...
 
Er glad for at jeg får penger fra staten i det hele tatt jeg.
 
Jeg synes den burde økes og den burde vært behovsprøvd. Personer som har råd til å spare 20.000 kroner i måneden og kun sparer barnetrygden til barna, har ikke behov for den. Og det finnes jo ingen andre ytelser man kan få om man tjener lite eller dårlig. Og før noen sier det burde man tenke på før man fikk unger, så er det jo veldig mange som har mista jobben sin i Norge det siste året, spesielt de som jobber i oljebransjen f.eks.
 
Synes den godt kunne vært behovsprøvd. Direkte sakset fra navs informasjonsside om barnetrygd finner man dette:
Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter som følger med det å ha barn.

Kan man spare den har man dermed pr definisjon ikke behov for den. Da snakker jeg ikke om de som sparer den for å bruke til bilstol, vinterklær osv., men om de som sparer til bil og bolig for barna. Det er ikke utgifter som følger med det å ha barn.

Personlig kommer pengene godt med nå, men vet også at om et par år vil ikke vi ha det samme behovet for dem som nå.
 
Økt og behovsprøvd barnetrygd er jeg veldig for. De som tjener 1 mill eller mer bør ikke få.
 
Men en ting jeg lurer på. Betyr det nødvendigvis at hvis man tjener 1mill at barnetrygden blir spart?

Hvor og hvordan man bor spiller jo veldig inn på økonomien.

Bo sentralt i Bergen, Oslo og andre store byer er skrekkelig dyrt.
Skal det kun vurderes ut fra inntekt så blir det for meg da litt feil men.
 
Men en ting jeg lurer på. Betyr det nødvendigvis at hvis man tjener 1mill at barnetrygden blir spart?

Hvor og hvordan man bor spiller jo veldig inn på økonomien.

Bo sentralt i Bergen, Oslo og andre store byer er skrekkelig dyrt.
Skal det kun vurderes ut fra inntekt så blir det for meg da litt feil men.

Enig, jeg forstår at de som tjener 1mill og har 1mill i lån lever bra.
Verre med de som har 4-5 mill i lån for å få seg en normal bolig.
1 mill er ikke enormt mye heller, vi tjener over en million i brutto, har mye gjeld og barnetrygden kommer godt med hver måned ;)
 
Vi har vel det som blir kaldt god lønn, tjener over 450000 hver i året (eller jeg tjener mindre siden jeg jobber 80%).
Men her går barnetrygden inn i mnds budsjett.
Det må vi når jeg jobber redusert.
Vi har mye gjeld (gammel gjeld fra før vi ble sammen og studielån, og billån. Eier ikke hus)

Men over til spm: Ja jeg synes den er for lav, men alle burde få det samme uansett lønn.
 
Enig, jeg forstår at de som tjener 1mill og har 1mill i lån lever bra.
Verre med de som har 4-5 mill i lån for å få seg en normal bolig.
1 mill er ikke enormt mye heller, vi tjener over en million i brutto, har mye gjeld og barnetrygden kommer godt med hver måned ;)

Ja, såklart. De lever nok i sus og dus de.
Vi kommer i den kategorien med lån du nevner der. Stor enebolig sentralt i Bergen.
Har tidligere satt av halve barnetrygden på kontoen til guttungen her før, men etter han begynte i barnehagen har jeg måtte slutte. Da går alt med til klær og utstyr.
 
Men en ting jeg lurer på. Betyr det nødvendigvis at hvis man tjener 1mill at barnetrygden blir spart?

Hvor og hvordan man bor spiller jo veldig inn på økonomien.

Bo sentralt i Bergen, Oslo og andre store byer er skrekkelig dyrt.
Skal det kun vurderes ut fra inntekt så blir det for meg da litt feil men.
Ikke sant.
Det vil bli svært vanskelig å behovsprøve dette. Den utgiftsposten å finne ut dette, den blir dyr.
Noen tjener bra , men er avhengig av to biler.
Noen må bo i byen, alle kan ikke bo på landet. Det er mye som spiller inn.
 
Man velger jo hvor man vil bo. Store huslån kan jo enhver rik person også ha. Hvis man tjener over 1 mill og trenger barnetrygden tenker jeg man prioriterer litt feil.
 
Ikke sant.
Det vil bli svært vanskelig å behovsprøve dette. Den utgiftsposten å finne ut dette, den blir dyr.
Noen tjener bra , men er avhengig av to biler.
Noen må bo i byen, alle kan ikke bo på landet. Det er mye som spiller inn.
Så enig!
 
Man velger jo hvor man vil bo. Store huslån kan jo enhver rik person også ha. Hvis man tjener over 1 mill og trenger barnetrygden tenker jeg man prioriterer litt feil.

Så enkelt å kunne si dette. Det er sikkert bedre for barna mine å ikke se sine foreldre for de må ukependle for de måtte ikke bo så sentralt.
Jeg har altså bosatt meg godt stykke fra jobben min allerede har 1time og 20 minutter pendlevei hver vei. Det vil si jeg bruker 2 timer og 40 minutter til og fra jobb hver eneste dag. Likevel så mener du at vi bør flytte enda lenger unna jobben min?
Så nei, man kan ikke alltid velge og det blir dyrere og dyrere lenger og lenger unna storbyene nå.
Vi er i etableringsfasen, nytt hus, små barn, hektisk hverdag.
Barnetrygden kommer godt med, og nei det handler ikke om prioritering. ;)
 
Jeg synes den burde være behovsprøvd. Er selvfølgelig glad for å få ekstra penger på konto, men her spares hver krone til han lille og da er det nok flere andre barn som hadde hatt et større behov for de kronene.
 
Syns ikke den skal behovprøves. Gjennomsnittsinntekten i Norge ligger på ca. 500 000 i året. Vil anta at mange mener at de som tjener ca. 1 mill. i året ikke trenger den.
Jeg tenker at den bør økes litt ja.
 
Jeg blir bare provosert og sletter vel ca 100 innlegg før jeg legger det ut. Men tenk dere om hvor mye staten faktisk betaler for en a4 familie. Barnetrygd + bhg. Hvis dere mister barnetrygden er det ca 1000 kr, men hvis dere mister støtten til bhg så er det 6000 kr. Ingen tenker på dette selv om det faktisk kan være viktig i en beslutning.
 
Så enkelt å kunne si dette. Det er sikkert bedre for barna mine å ikke se sine foreldre for de må ukependle for de måtte ikke bo så sentralt.
Jeg har altså bosatt meg godt stykke fra jobben min allerede har 1time og 20 minutter pendlevei hver vei. Det vil si jeg bruker 2 timer og 40 minutter til og fra jobb hver eneste dag. Likevel så mener du at vi bør flytte enda lenger unna jobben min?
Så nei, man kan ikke alltid velge og det blir dyrere og dyrere lenger og lenger unna storbyene nå.
Vi er i etableringsfasen, nytt hus, små barn, hektisk hverdag.
Barnetrygden kommer godt med, og nei det handler ikke om prioritering. ;)
Som jeg skulle sagt det selv!
Vi ønsker kort vei til familien hans her i Bergen og vil ikke bo langt på landet.
Dessuten kommer det fordeler med å bo mer sentralt man kan benytte seg mer av kollektivt, sykle og gå mer.
 
Jeg og mannen diskuterte dette for litt siden, og ble i grunn enig om at den er for lav slik den er i dag. Men vi syns det burde være etter alder på barna. For barna har jo flere behov og dyrere ønsker jo eldre de blir.
Eks:
0-1 år: 1000kr
2-6 år 1500kr
7-12 år 1750kr
13-18 år 2000kr
Og ja, den bør være lik uansett inntekt.
 
Jeg blir bare provosert og sletter vel ca 100 innlegg før jeg legger det ut. Men tenk dere om hvor mye staten faktisk betaler for en a4 familie. Barnetrygd + bhg. Hvis dere mister barnetrygden er det ca 1000 kr, men hvis dere mister støtten til bhg så er det 6000 kr. Ingen tenker på dette selv om det faktisk kan være viktig i en beslutning.

Hvorfor blir du provosert når noen mener at barnetrygden burde også gå opp som alt annet i samfunnet?
Barnehage har gått opp ca 1000 kroner på 5 år, hvorfor skal ikke barnetrygden også gå opp?
Ja, vi får mye fra staten, staten er veldig opptatt av at borgere skal sette barn til verden. Ligger ingenting til rette for å få barn vil færre få barn, spesielt de som er høyere utdannet som det blir flere og flere av i Norge ;) Å subsidiere barnehage tjener staten grovt på, det betyr høyere skatteinntekter og flere ut i jobb.
Uten subsidiert barnehage ville vi kvinner fortsatt vært hjemme med barn over flere år.
Det er mye som er subsidiert i samfunnet vårt, det er fordi vi er ett velferdsamfunn ;)
Kan man klage på sykehus? Det er gratis eller bør man bare være glad at noen gidder å behandle oss?
Bussen er også subsidiert, kan vi klage på at den er en time forsinket eller bør vi bare være glade for at den dukker opp?
Jeg er veldig glad i staten Norge, vi vant i Lotto når vi ble født her!
Ingen klager på at vi får penger, men at den også burde gå opp slik som alt annet gjør ;)
 
Back
Topp