Barnetrygden, for høy eller for lav?

Hvorfor blir du provosert når noen mener at barnetrygden burde også gå opp som alt annet i samfunnet?
Barnehage har gått opp ca 1000 kroner på 5 år, hvorfor skal ikke barnetrygden også gå opp?
Ja, vi får mye fra staten, staten er veldig opptatt av at borgere skal sette barn til verden. Ligger ingenting til rette for å få barn vil færre få barn, spesielt de som er høyere utdannet som det blir flere og flere av i Norge ;) Å subsidiere barnehage tjener staten grovt på, det betyr høyere skatteinntekter og flere ut i jobb.
Uten subsidiert barnehage ville vi kvinner fortsatt vært hjemme med barn over flere år.
Det er mye som er subsidiert i samfunnet vårt, det er fordi vi er ett velferdsamfunn ;)
Kan man klage på sykehus? Det er gratis eller bør man bare være glad at noen gidder å behandle oss?
Bussen er også subsidiert, kan vi klage på at den er en time forsinket eller bør vi bare være glade for at den dukker opp?
Jeg er veldig glad i staten Norge, vi vant i Lotto når vi ble født her!
Ingen klager på at vi får penger, men at den også burde gå opp slik som alt annet gjør ;)
Ja den må opp. Jeg tenker på behovsprøvingen av den. De må jo få de pengene fra ett sted. Og hvis bhg blir dyrere så er det vel det samme? Derfor er jo behovsprøving en fin ting. Jeg leste litt om det når det ble foreslått. Alle var imot behovsprøving og da ble heller ikke trygden satt opp. De hadde rett å slett ikke budsjett til å gjøre det. Vi får så mye at de må ta noe fra ett sted for å få det til. Har ett eksempel på mennesker som mister barnetrygden før noen av dere her inne. Ta feks syrerne som kommer til Norge nå. De får selvfølgelig barnetrygd som alle andre, men visste dere at de får den selv om de flytter tilbake til Syria. Det er faktisk ganske mange som har flyttet hjem igjen som fortsatt mottar norsk barnetrygd og derfor burde den behovsprøves. Skjønner at dere som tjener såpass bra er redde for å miste dem, men disse folkene mister den før dere og da kan det hende det er nok. Er det riktig at flere tusen mennesker som bor i utlandet og aldri vært norske statsborgere skal få norsk barnetrygd? Du trenger bare å jobbe litt i Norge for å motta det uavhengig av hvor resten av familien bor. Dette var noe ap gikk ut med når de la frem forslaget om behovsprøving.
 
Så enkelt å kunne si dette. Det er sikkert bedre for barna mine å ikke se sine foreldre for de må ukependle for de måtte ikke bo så sentralt.
Jeg har altså bosatt meg godt stykke fra jobben min allerede har 1time og 20 minutter pendlevei hver vei. Det vil si jeg bruker 2 timer og 40 minutter til og fra jobb hver eneste dag. Likevel så mener du at vi bør flytte enda lenger unna jobben min?
Så nei, man kan ikke alltid velge og det blir dyrere og dyrere lenger og lenger unna storbyene nå.
Vi er i etableringsfasen, nytt hus, små barn, hektisk hverdag.
Barnetrygden kommer godt med, og nei det handler ikke om prioritering. ;)
Mange må bo i leilighet en stund i etableringsfasen. Jeg mener, dere har jo valgt å kjøpe hus.
 
Mange må bo i leilighet en stund i etableringsfasen. Jeg mener, dere har jo valgt å kjøpe hus.

Jeg er litt enig i dette. Man MÅ ikke ha hus, og sjelden MÅ man bo akkurat i visse områder.
Vi prioriterte bort nærhet til en god del ting, fikk nærhet til noe annet, men bor nå langt fra byer og spennende jobbmuligheter i en overgangsperiode mens vi gjør oss ferdig med ulike desentraliserte studier og slikt, dette sparte vi 6500,- i boutgifter og nesten 2000 pr mnd i bomutgifter på.
 
Last edited:
Jeg er litt enig i dette. Man MÅ ikke ha hus, og sjelden MÅ man bo akkurat i visse områder.
Vi prioriterte bort nærhet til en god del ting, fikk nærhet til noe annet, men bor nå langt fra byer og spennende jobbmuligheter i en overgangsperiode mens vi gjør oss ferdig med ulike desentraliserte studier og slikt, dette sparte vi 6500,- i boutgifter og nesten 2000 pr mnd i boutgifter på.
Vi leier også. Men av svigers og bor akkurat der vi vil, i sentrum. Vi har spart nærmere 10.000 kr mnd på å leie her kontra å kjøpe en leilighet for 1.1 mill i 2009. Vi betaler jo ekstra lite siden det er svigers som eier det. Er en generasjonsbolig så vi har vår egen del og vi kan fortsatt gjøre mye som vil uten å irritere dem kontra andre naboer andre steder. Vi sier at de ikke blir kvitt oss og at vi tar huset dems en dag siden det er større enn vårt. Hehe. Men får se hvordan det går. Liker å bo her jeg fordi den dagen vår datter begynner på skolen så er det kun ett gjerde mellom oss og hu slipper å gå ut på veien.
 
Mange må bo i leilighet en stund i etableringsfasen. Jeg mener, dere har jo valgt å kjøpe hus.
Ja, man velger såklart å kjøpe hus...men er ikke det noe de fleste ville valgt om man kunne?

Med flere barn vil det bli veldig trangt i en leilighet, med mindre den er enorm såklart...men da vil jo heller ikke prisen på leiligheten være så lav tenker jeg...
 
Den gangen barnetrygden ble innført ble den innført for å utjevne forskjellene mellom de som har barn og de som ikke har.
Ut fra den ideen burde barnetrygden vært økt i henhold til konsumprisindeksen en gang i året.
Siden den ikke ha blitt økt på 20 år så er det sannelig på tide.

Ut fra det burde den ha ligget på kr 1.410,-

https://www.ssb.no/kpi
 
Ja, man velger såklart å kjøpe hus...men er ikke det noe de fleste ville valgt om man kunne?

Med flere barn vil det bli veldig trangt i en leilighet, med mindre den er enorm såklart...men da vil jo heller ikke prisen på leiligheten være så lav tenker jeg...
Ja og nei. Vi bor billig. Men leiligheten her ligger vel ca på 8000-9000 kr i mnd sett fra markedet. Hat veldig mye med hvor man bor. For oss er leie markedet bedre enn å kjøpe her. Nå blir det mest sannsynlig eiendomsskatt her også. Bedre å leie billig enn å betale det dobbelte for halvparten. Vi bor i sentrum så leilighetene og husene er kjempe dyre.
 
Ja og nei. Vi bor billig. Men leiligheten her ligger vel ca på 8000-9000 kr i mnd sett fra markedet. Hat veldig mye med hvor man bor. For oss er leie markedet bedre enn å kjøpe her. Nå blir det mest sannsynlig eiendomsskatt her også. Bedre å leie billig enn å betale det dobbelte for halvparten. Vi bor i sentrum så leilighetene og husene er kjempe dyre.
Jada, ser den. Må gjøre det som passer en best i forhold til økonomi og hvor man bor i landet.
 
Mange må bo i leilighet en stund i etableringsfasen. Jeg mener, dere har jo valgt å kjøpe hus.
Leilighet koster minimum 3 millioner da kanskje med 2 soverom og med tre barn er det uaktuelt ;) Der bor også de på 70+
Leilighet er ikke billigere enn hus;)
Og ett hus er investering i fremtiden og til barna mine.
Så det du mener er at alle de som tjener under 1 mill bør få barnetrygd og de kan også kjøpe hus.
Alle de som tjener over 1 mill bør bosette seg i leiligheter og bør ikke kjøpe seg ett hus. For da prioriterer de feil?
Dessuten er det veldig få leiligheter her jeg bor.
Jeg kan kanskje om få meg en tomannsbolig for 3,8 millioner om jeg er heldig. Hvorfor ikke kjøpe seg ett hus til 500.000 til da?
Nei dette er tullete.
 
Last edited:
Ja og nei. Vi bor billig. Men leiligheten her ligger vel ca på 8000-9000 kr i mnd sett fra markedet. Hat veldig mye med hvor man bor. For oss er leie markedet bedre enn å kjøpe her. Nå blir det mest sannsynlig eiendomsskatt her også. Bedre å leie billig enn å betale det dobbelte for halvparten. Vi bor i sentrum så leilighetene og husene er kjempe dyre.

Men å ikke kjøpe så gir du jo pengene til noen andre som tjener på boligen.
Mens jeg betaler ned på huset vårt, og samtidig får med verdiøkningen.
Jeg har tjent 1 million i verdi økning på 3 år, samt betalt ned på lånet vårt. Det vil komme mine barn til gode i fremtiden :)
Lønner seg alltid å eie mener jeg :)
 
Den har i alle fall ikke fulgt konsumprisindeksen :p Er det 20 år siden den ble satt opp tro?

Den kan godt justeres etter inntekt, 970,- som standard og høyere for enslige etc.
 
Hvorfor blir du provosert når noen mener at barnetrygden burde også gå opp som alt annet i samfunnet?
Barnehage har gått opp ca 1000 kroner på 5 år, hvorfor skal ikke barnetrygden også gå opp?
Ja, vi får mye fra staten, staten er veldig opptatt av at borgere skal sette barn til verden. Ligger ingenting til rette for å få barn vil færre få barn, spesielt de som er høyere utdannet som det blir flere og flere av i Norge ;) Å subsidiere barnehage tjener staten grovt på, det betyr høyere skatteinntekter og flere ut i jobb.
Uten subsidiert barnehage ville vi kvinner fortsatt vært hjemme med barn over flere år.
Det er mye som er subsidiert i samfunnet vårt, det er fordi vi er ett velferdsamfunn ;)
Kan man klage på sykehus? Det er gratis eller bør man bare være glad at noen gidder å behandle oss?
Bussen er også subsidiert, kan vi klage på at den er en time forsinket eller bør vi bare være glade for at den dukker opp?
Jeg er veldig glad i staten Norge, vi vant i Lotto når vi ble født her!
Ingen klager på at vi får penger, men at den også burde gå opp slik som alt annet gjør ;)
Enig. Vil bare legge til at det ikke er penger vi bare får fra staten. Vi betaler tross alt skatt da :p
 
Mange må bo i leilighet en stund i etableringsfasen. Jeg mener, dere har jo valgt å kjøpe hus.
I enkelte områder er det ikke bare i etableringsfasen det ikke går an å kjøpe. Og å leie er jo et stort økonomisk tap i seg selv.
 
Synes den godt kunne vært behovsprøvd. Direkte sakset fra navs informasjonsside om barnetrygd finner man dette:
Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter som følger med det å ha barn.
Kan man spare den har man dermed pr definisjon ikke behov for den. Da snakker jeg ikke om de som sparer den for å bruke til bilstol, vinterklær osv., men om de som sparer til bil og bolig for barna. Det er ikke utgifter som følger med det å ha barn.

Personlig kommer pengene godt med nå, men vet også at om et par år vil ikke vi ha det samme behovet for dem som nå.
Vi sparer pengene. Men jeg har veldig lav inntekt mannen helt vanlig. Men vi drar aldri på kino, sjelden ute å spiser, ikke røyk eller alkohol, ikke ferier. Så synes vi prioriterer å spare de pengene framfor at vi egentlig ikke trenger de. Kunne godt gått med i utgiftene i mnd men vi gjør alt vi kan for å spare de:) Det skal sies at barnet vårt bare er 2 år og da er det lettere å spare og kutte.
 
Men å ikke kjøpe så gir du jo pengene til noen andre som tjener på boligen.
Mens jeg betaler ned på huset vårt, og samtidig får med verdiøkningen.
Jeg har tjent 1 million i verdi økning på 3 år, samt betalt ned på lånet vårt. Det vil komme mine barn til gode i fremtiden :)
Lønner seg alltid å eie mener jeg :)
Som sagt før så leier vi av svigers. Det er noe helt annet enn en vanlig leie avtale. De tar ikke samme pris og mye er gratis. Så jo vi tjener på det. Den avtalen vi har med dem er for å ikke kjøpe bolig og ikke kunne leve sånn som vi gjør i dag. Og å si at det ikke er en investering er bare tull. Vi som arver en tredjedel av dette uansett hvordan dere vrir og vender på det. Så vi får noe igjen for det
 
Back
Topp