Student og gravid. Sliten!!

FrkVims

Betatt av forumet
Det er jammen ikke mange ukene jeg har gått på skolen denne høsten, nå er det både praksis og lange dager med forelesninger å det kjennes virkelig på kroppen.
Er 32 fullgåtte uker å har ingen planer om å la være å gå på skolen før det er så ille at jeg ikke kommer meg opp av senga, men nå begynner jeg for alvor å kjenne at kroppen blir tyngre å krever mer "ta det med ro" enn tidligere.
Andre som har studert mens de har gått gravide/høygravide/med nyfødt? Tar med glede imot råd for å gjøre dagene bedre å lettere å komme seg igjennom.

Har tatt videreutdanning som jeg gjorde ferdig i juni. Var slitsomt når jeg var så dårlig og vi hadde 100% obligatorisk oppmøte.. Men det gikk :)

Jeg var student da jeg fikk nummer en. Hun kom 11. April og jeg var på høyskolen frem til påske (ca. 2 uker før termin). Husker det som tungt, men samtidig må jeg innrømme at det er tyngre nå med 100% jobb og to små hjemme i tillegg. Det tyngste var vel å komme tilbake til studiene igjen etter fødsel. Var tilbake igjen da hun var fem uker og hadde tre eksamener den våren. Jeg fikk mye hjelp fra kollokviegruppa mi. Jeg fikk låne deres notater blant annet. Ellers hadde mannen min jenta vår på gangen under eksamener og jeg fikk gå ut og amme når jeg/vi trengte det. Fikk ikke de beste resultatene det vårsemesteret, men det spilte ikke så veldig stor rolle heller:-).

Har ikke så veldig mange råd annet enn å ta en dag av gangen, spørre gode studievenner om hjelp/støtte, høre med praksisplassen/høyskolen om eventuell tilrettelegging i forbindelse med graviditeten. Er jo ikke noe krise om man må utsette noe heller:-). Vet om flere som har måtte utsette praksis og eksamener og det har løst seg greit:).

Lykke til:)

Er selv sisteårsstudent, og tenkte virkelig jeg skulle klare å holde ut til 3 uker før termin.. Det ser ikke lovende ut nå altså. Har en eksamen nå i september, innlevering og eksamen i oktober, + obligatorisk uke i oktober hvor jeg må møte opp hver dag for å få godkjent..
Har også en eksamen i desember jeg må få utsatt.
Med en 6åring fra før, og et hjem som skal holdes rent og pent, i tillegg til å være fulltidsstudent - da føler jeg fort at jeg ikke strekker helt til. Sitter ofte med dårlig samvittighet både overfor sønnen og samboeren min, fordi jeg føler at jeg ikke får til alt jeg så gjerne skulle ha klart :-(
Menmen, heldigvis ikke så lenge igjen av svangerskapet nå, og gleder meg veldig til tiden etterpå :-) og å kjenne på å ha litt overskudd igjen.

Jeg var student forrige svangerskap. På siste året med mye praksis og bachelor og muntlig høring. Det gikk, men var rimelig glad når det var over. Fødte fire uker før termin ( ble innlagt en uke før det igjen med blødning), og har selv en liten teori på at det kan ha vært mye stress som gjorde det. Om det stemmer vet jeg ikke da:P så ikke press deg selv for hardt. Du skal tross alt igjennom en fødsel og en nyfødt tid også:) jeg ble ferdig med skolen før jeg fødte da, så det andre kan jeg ikke svare deg ordentlig på. Men jeg vet at jeg aldri hadde klart studier med en nyfødt. Hadde ikke ønsket det heller.
Lykke til:)

Jeg jobbet 100% og tok PPU på deltid samtidig forrige svsk. Frem til midt i graviditeten gikk det fint, men så skulle jeg ha praksis osv. Da endte vi opp med å ha dialog med UIO og jeg hadde praksis i minimumsprosenten jeg kunne. Hadde termin i juni, og fra 1.mai ble jeg 100% sykmeldt fra jobb (ca uke 35?), mens jeg skrev hjemmeeksamen, leverte 5.juni og fødte 13.juni :) Det var ekstremt tungt, og hadde ikke greid det om det var 100%oppmøte på forelesninger...

All ære til deg for at du orker, men husk at det ikke er noe nederlag om du må kapitulere snart!

Jeg er også student :) men går siste masterår, så jeg har bare oppmøte på skolen (seminar) 1 gang i mnd. Men det er slitsomt nok for det ja. Skal jo levere inn til veileder hele tiden, og må ligge et stykke foran resten, siden jeg kommer til å "gå glipp av" en mnd eller to, etter fødsel. Kjenner at det tar på med 8-10 timer på leseplassen hver dag, men jeg har løst det ved å ha late morgener (drikker en stor kopp te og koser meg med frokosten) og kuler helt an på kvelden før jeg legger meg. Jobber deltid på siden også, og synes det går bra enda. Heldigvis bare 2 mnd igjen! Håper jeg kommer i mål med masteren.. Ikke veldig godt planlagt dette :p

Jeg gikk på skole sist. Bekkenløsningen var så ille at jeg måtte kaste inn håndklet mot slutten.

Jeg gråt meg igjennom 3 uker med eksamner i vår - det var helt fryktelig. Håper å slippe unna med å ikke være vekke mer enn max 2 uker fra skolen. Men tror jeg har nok selvinnsikt til å kaste inn håndkle når det faktisk ikke går lengre. Etter imorgen har jeg faktisk bare 3 dager igjen i praksis dette semesteret så da skal praksisnotat gjøres klar for eksamen, er veldig glad gruppa mi tok hensyn til meg å magen så jeg får muligheten til å klare dette :) aaaaaah, det komplette kaos. Er ikke noe problem å sove 10 timer i strekk om natta nå ihvertfall :p

Jeg er også student :) men går siste masterår, så jeg har bare oppmøte på skolen (seminar) 1 gang i mnd. Men det er slitsomt nok for det ja. Skal jo levere inn til veileder hele tiden, og må ligge et stykke foran resten, siden jeg kommer til å "gå glipp av" en mnd eller to, etter fødsel. Kjenner at det tar på med 8-10 timer på leseplassen hver dag, men jeg har løst det ved å ha late morgener (drikker en stor kopp te og koser meg med frokosten) og kuler helt an på kvelden før jeg legger meg. Jobber deltid på siden også, og synes det går bra enda. Heldigvis bare 2 mnd igjen! Håper jeg kommer i mål med masteren.. Ikke veldig godt planlagt dette :p

Da er vi i samme båt! Men du har mye mer disiplin enn meg, haha. Hvor langt har du kommet? Jeg sliter med konsentrasjonen!

Da er vi i samme båt! Men du har mye mer disiplin enn meg, haha. Hvor langt har du kommet? Jeg sliter med konsentrasjonen!

Ja, det er vi:) jeg har egentlig ingen disiplin, men lar meg motivere av at jeg får fri i november og desember om jeg jobber godt nå, og det hjelper masse! Jeg er halvveis til målet jeg har satt til 1. nov, så det kan gå! Jeg og sliter en del med konsentrasjonen, så jeg MÅ sitte på leseplassen om jeg skal få gjort noe.. Ellers begynner jeg med alt mulig annet med en gang :p hjelper ikke akkurat at jeg ikke kan drikke så mye kaffe ELLER snuse :p haha. Hva skal du bli?

Jeg gråt meg igjennom 3 uker med eksamner i vår - det var helt fryktelig. Håper å slippe unna med å ikke være vekke mer enn max 2 uker fra skolen. Men tror jeg har nok selvinnsikt til å kaste inn håndkle når det faktisk ikke går lengre. Etter imorgen har jeg faktisk bare 3 dager igjen i praksis dette semesteret så da skal praksisnotat gjøres klar for eksamen, er veldig glad gruppa mi tok hensyn til meg å magen så jeg får muligheten til å klare dette :) aaaaaah, det komplette kaos. Er ikke noe problem å sove 10 timer i strekk om natta nå ihvertfall :p

Hva skal du bli? :) lytt til kroppen, og stopp når den sier stopp!

Ja, det er vi:) jeg har egentlig ingen disiplin, men lar meg motivere av at jeg får fri i november og desember om jeg jobber godt nå, og det hjelper masse! Jeg er halvveis til målet jeg har satt til 1. nov, så det kan gå! Jeg og sliter en del med konsentrasjonen, så jeg MÅ sitte på leseplassen om jeg skal få gjort noe.. Ellers begynner jeg med alt mulig annet med en gang :p hjelper ikke akkurat at jeg ikke kan drikke så mye kaffe ELLER snuse :p haha. Hva skal du bli?

Haha, godt å høre det er flere som synes livet er hardt uten snus. Kaffe, snus og lesesal.. Bare lesesal er ikke det samme! Jeg blir lektor i norsk :) hva med deg?

Haha, godt å høre det er flere som synes livet er hardt uten snus. Kaffe, snus og lesesal.. Bare lesesal er ikke det samme! Jeg blir lektor i norsk :) hva med deg?
Nei, haha! ;) det er noe som mangler ja... Jeg og! Så gøy. Vi leverer 11. mai 2016, så håper jeg står med vitnemål som lektor i juni :) hva er dine planer for våren?

Samme her.
Jeg er student og trodde det kom til å gå fint med å gå til permisjon men er veldig usikker nå! Har så ufattelig vondt ved skambenet / Symfysen og i korsryggen :/

Samme her.
Jeg er student og trodde det kom til å gå fint med å gå til permisjon men er veldig usikker nå! Har så ufattelig vondt ved skambenet / Symfysen og i korsryggen :/

Føler med deg! Har selv trodd at jeg skulle klare meg fint fram til permisjon, og at forelesninger ikke skulle være noe tungt å være med på, men fy søren det er vondt å sitte rolig i 45 min om gangen :(

Kan jeg spørre hva du tenker å gjøre hvis du finner ut at du ikke orker mer? For man kan jo ikke ta permisjon før tre uker før fødsel hvis man skal ha krav på foreldrestipend.
Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, siden jeg går på svangerskapspenger nå og ikke får jobbe pga stressrelaterte kynnere, men er så redd for å miste retten på foreldrestipend..

Jeg har faktisk ikke peiling. Eneste jeg kan gjøre er å gå til rådgiver å spørre om veiledning. Er også veldig redd for å ikke ha rettighetene til foreldrestipend.
Og så fikk jeg også råd om å gå til fysioterapi og eventuelt få sykemelding av legen, men jeg er litt dum på sånne ting så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan hjelpe meg :P
Så akkurat nå føler jeg meg litt blokkert.

Jeg har faktisk ikke peiling. Eneste jeg kan gjøre er å gå til rådgiver å spørre om veiledning. Er også veldig redd for å ikke ha rettighetene til foreldrestipend.
Og så fikk jeg også råd om å gå til fysioterapi og eventuelt få sykemelding av legen, men jeg er litt dum på sånne ting så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan hjelpe meg :p
Så akkurat nå føler jeg meg litt blokkert.

Jeg går til kiropraktor, og det er absolutt å anbefale! Det får du ikke dekket da, men har hørt om flere som har hatt bedre utbytte av kiropraktor enn fysio. Sånn som jeg har forstått det kan du ha krav på sykestipend hvis ikke du allerede får sykepenger fra NAV, og at man da har krav på foreldrestipend når permisjonen opprinnelig har begynt.

Da jeg snakket med veilederen på skolen hadde ikke hun noen peiling på hvordan reglene til lånekassen var, og jeg ble anbefalt å snakke med alle foreleserne mine for å høre om jeg kunne få slippe obligatorisk gruppearbeid (vet ikke hvordan det er med deg, men vi har mye av det) siden jeg er avhengig av å kunne dra hjem og sove rett etter forelesning. Men dette vil jo ikke være noe gunstig da jeg kommer til å ende opp med -masse- oppgaver helt alene.
Har sendt mail til Lånekassen for tredje gang nå, så håper de svarer i løpet av neste uke!

Jeg går til kiropraktor, og det er absolutt å anbefale! Det får du ikke dekket da, men har hørt om flere som har hatt bedre utbytte av kiropraktor enn fysio. Sånn som jeg har forstått det kan du ha krav på sykestipend hvis ikke du allerede får sykepenger fra NAV, og at man da har krav på foreldrestipend når permisjonen opprinnelig har begynt.

Da jeg snakket med veilederen på skolen hadde ikke hun noen peiling på hvordan reglene til lånekassen var, og jeg ble anbefalt å snakke med alle foreleserne mine for å høre om jeg kunne få slippe obligatorisk gruppearbeid (vet ikke hvordan det er med deg, men vi har mye av det) siden jeg er avhengig av å kunne dra hjem og sove rett etter forelesning. Men dette vil jo ikke være noe gunstig da jeg kommer til å ende opp med -masse- oppgaver helt alene.
Har sendt mail til Lånekassen for tredje gang nå, så håper de svarer i løpet av neste uke!

Jeg får vel snakke med rådgiver, lege, nav og lånekassen da for å være på sikre siden, sånn at det ordner seg. Og takk for tips! :)

Her hos meg sitter vi alltid individuelt på skolen fordi jeg går interiør, så det er mye alenetid og mye tegning.

Men hvis du ikke får svar fra lånekassen på mail er det sikkert bedre å stikke innom personlig eller ringe de :)

Jeg får vel snakke med rådgiver, lege, nav og lånekassen da for å være på sikre siden, sånn at det ordner seg. Og takk for tips! :)

Her hos meg sitter vi alltid individuelt på skolen fordi jeg går interiør, så det er mye alenetid og mye tegning.

Men hvis du ikke får svar fra lånekassen på mail er det sikkert bedre å stikke innom personlig eller ringe de :)

Skulle ønske alt var lagt opp individuelt hos oss også, men de mener gruppearbeid er fin øving til arbeidslivet når man er nødt til å jobbe med folk man ikke nødvendigvis kommer overens med.. :shifty: Skikkelig teit :p
Men ja, lurt å snakke med alle sammen hvertfall! Er mange spørsmål man sitter med.
Jeg ringte Lånekassen én gang, men hun jeg snakket med da ga meg et svar som var stikk motsatt med det jeg fikk som svar på mail fra de, så vet ikke hvem jeg skal stole på :eek: Får håpe det ordner seg snart for begge, lykke til! :D

Back
Topp