Barnevogn?

Jeg har begynt å sett litt, men skal ikke handle noe før etter OUL, da kanskje vi vet kjønn. Er det jente så har vi mulighet til å låne fra svigerinna mi å da sparer vi de pengene, men rosa vogn passer ikke hvis det er gutt så da må vi kjøpe:hungry:Alt vi hadde etter de 2 store gutta ble ødelagt under en kloakk oversvømmelse i kjelleren for noen år siden:hungover: så vi starter på scratch å må handle alt inn pånytt:inpain: Vurderer å kjøpe brukt, men får se. Syns ikke det er noe problem at vogna er brukt til 1 unge tidligere liksom, kan jo få vogner til 1/3 av prisen som nesten ikke er brukt. Ikke er jeg så motebevisst at jeg må ha den nyeste modellen heller. Bilstol syns jeg er vanskelig, å har lite peiling. Fikk bilstolene til de største i gave så var ikke med å plukket ut. De er også ødelagte så vi må ha nye. Får lese meg litt opp å gå å se på ulike stoler å finne den som passer meg best. Syns sånn "vognsett" med bilstol, bag å sportsdel ser geniale ut. Men vi må vente til OUL så får vi se.:shy:
 
Har emmaljunga mondial duo etter førstemann. Var veldig fornøyd med den, men den er jo litt stor og tung. Har også en ekstremt liten heis her vi bor, så ser for meg at det kan bli litt styr med både vogn og storesøster som ikke liker å bli klemt inn i et hjørne. Så blir kanskje en bugaboo cameleon i tillegg. Til bilstol har vi maxicosi pebble, som jeg er superfornøyd med. Litt tungt det og, men ble fort vandt til det :)
 
Her tenker vi på enten Maxi Cosi pebble plus eller cybex Cloud Q som bilstol. Litt tyngre, men så praktiske og trygge ❤️ Liker den menoryfoam greia rundt hodet i pebble plus, men greit å kunne legge ned ryggen i cybex stolen... Ikke enkelt :rolleyes:

Barnevogn står det nok mest mellom bugaboo buffalo og city elite - heller mest mot buffalo :) hadde vanlig firhjuling til de to største, og var superfornøyd med den - men Gud så mye mer praktisk med svingbare hjul, lett vogn som er like god å trille :) også får vi med bagasje til oss andre også i bilen, kjekt det og ;)
 
Noen som har tips om et sted i Oslo som er bra for å se på vogner?
Vi var innom barnevognhuset Rudo i Ullevålsveien og tittet, fikk utrolig god hjelp! Hun som jobbet der gikk oss til å tenke på en del ting som vi ikke var klar over også videre, super dame altså! Der har de nesten alle vognmerker (bortsett fra Bugaboo) + alt annet av utstyr man trenger :) Babyshop ligger vegg i vegg, og der har de Bogaboo, så da kan man slå to fluer i en smekk om man ønsker :)
 
Tusen takk for det:) Den virker som det beste alternativet for oss ja! Og så er den jo så fin:) Litt dyr, men ser de selges brukt til en rimelig stiv pris, så da får en jo tilbake endel når den selges etterpå:)

Har du forresten bestemt deg for farge? Hørte at den sorte kunne falme - kjenner du til det?


Har endel venninner med den helsorte, ingen av de har klaget på at den har falmet enda de nok har brukt den mye i sola? Jeg har selv tenkt å ta trekk og solskjerm i offwhite da jeg tenker at hvitt har en mer kjølende effekt enn sort (tenker når den skal stå i sola osv), pluss at jeg synes den fargen er så lekker, uavhengig av hvilket kjønn det blir ;) (håper jo tross alt babyen får et kjønn, irrelevant hvilket det er;)) en av venninnene mine byttet fra sort til offwhite, kan høre med henne om det var fordi det falmet eller om det var fordi hun bare ville bytte på <3
 
Har endel venninner med den helsorte, ingen av de har klaget på at den har falmet enda de nok har brukt den mye i sola? Jeg har selv tenkt å ta trekk og solskjerm i offwhite da jeg tenker at hvitt har en mer kjølende effekt enn sort (tenker når den skal stå i sola osv), pluss at jeg synes den fargen er så lekker, uavhengig av hvilket kjønn det blir ;) (håper jo tross alt babyen får et kjønn, irrelevant hvilket det er;)) en av venninnene mine byttet fra sort til offwhite, kan høre med henne om det var fordi det falmet eller om det var fordi hun bare ville bytte på <3

Enig - fargen er utrolig flott og veldig godt poeng det med sola:)
 
Vi var innom barnevognhuset Rudo i Ullevålsveien og tittet, fikk utrolig god hjelp! Hun som jobbet der gikk oss til å tenke på en del ting som vi ikke var klar over også videre, super dame altså! Der har de nesten alle vognmerker (bortsett fra Bugaboo) + alt annet av utstyr man trenger :) Babyshop ligger vegg i vegg, og der har de Bogaboo, så da kan man slå to fluer i en smekk om man ønsker :)

Takk for tipset :happy:
 
Har endel venninner med den helsorte, ingen av de har klaget på at den har falmet enda de nok har brukt den mye i sola? Jeg har selv tenkt å ta trekk og solskjerm i offwhite da jeg tenker at hvitt har en mer kjølende effekt enn sort (tenker når den skal stå i sola osv), pluss at jeg synes den fargen er så lekker, uavhengig av hvilket kjønn det blir ;) (håper jo tross alt babyen får et kjønn, irrelevant hvilket det er;)) en av venninnene mine byttet fra sort til offwhite, kan høre med henne om det var fordi det falmet eller om det var fordi hun bare ville bytte på <3
Husk også at bugaboo har breezy kalesjer som er supre på sommeren :) aldri hørt om at de nye sorte falmet, men lønner seg å impregnere før bruk uansett farge - det tar falming, og gjør det enklere å tørke av ved flekker :happy: også genialt på bilstolen:p
 
Jeg har ikke snøring på hva som er lurt og ikke lurt om barnevogn, noen tips? Jeg ser så mange av dere har masse meninger, men hva er begrunnelsen for valgene?

Jeg gir litt blaffen i utseende, men praktiske ting er viktig.
Vi blir nok avhengige av buss, så ikke alt for stor/tung er viktig, noen tips der?
Økonomi er også en stor faktor (derfor vi ikke har bil..), men regner med det finnes endel å få kjøpt brukt.
 
Hvis man ikke vet hva slags vogn man vil ha så vil jeg anbefale å dra til en butikk som har et godt utvalg. Da er det mye lettere å se hva som er praktisk i forhold til hvordan man bor (by eller land).

Vi kommer til å bruke samme vogn som sist, simo kombi. Den er like stor, hvis ikke mer romslig enn emmaljunga. Den er også billigere. Høye gode hjul som passer godt i terreng eller høy snø. Vannavstøtende trekk og god plass under.

Tips til bilstol - prøv det i bilen før dere kjøper den!! Vet om mange som har gått på en smell fordi baksetet går på skrått oppover. Dette medfører med enkelte bilstoler at barnet ikke får ordentlig sovestilling på grunn av vinkelen. Resultatet er at de henger med hodet når de sover, og det er jo ikke bra.

Isofix eller beltemontering? Tester viser at både isofix og beltemonterte stoler er like sikre når det kommer til uhell så lenge de er montert riktig. Eneste grunnen til at beltemonterte kommer dårlig ut er på grunn av sjansen for feilmontering. Enkelte beltemonterte går fra 0-25 kg. Mens isofix stort sett går opp til 18 kg. Dvs at man enten må snu dem på det tidspunktet eller kjøpe ny bakovervendt stol når de overskrider denne grensen. Sånn sett er faktisk beltemontert stol like sikkert så lenge det er montert riktig, og også billigere i lengden.

Ønsker for øvrig å nevne at vi leier ene bilstolen via if for en liten slant og ingenting! Så det fins ingen grunn til å ikke sikre barn riktig og godt!! :)
 
Hvis man ikke vet hva slags vogn man vil ha så vil jeg anbefale å dra til en butikk som har et godt utvalg. Da er det mye lettere å se hva som er praktisk i forhold til hvordan man bor (by eller land).

Vi kommer til å bruke samme vogn som sist, simo kombi. Den er like stor, hvis ikke mer romslig enn emmaljunga. Den er også billigere. Høye gode hjul som passer godt i terreng eller høy snø. Vannavstøtende trekk og god plass under.

Tips til bilstol - prøv det i bilen før dere kjøper den!! Vet om mange som har gått på en smell fordi baksetet går på skrått oppover. Dette medfører med enkelte bilstoler at barnet ikke får ordentlig sovestilling på grunn av vinkelen. Resultatet er at de henger med hodet når de sover, og det er jo ikke bra.

Isofix eller beltemontering? Tester viser at både isofix og beltemonterte stoler er like sikre når det kommer til uhell så lenge de er montert riktig. Eneste grunnen til at beltemonterte kommer dårlig ut er på grunn av sjansen for feilmontering. Enkelte beltemonterte går fra 0-25 kg. Mens isofix stort sett går opp til 18 kg. Dvs at man enten må snu dem på det tidspunktet eller kjøpe ny bakovervendt stol når de overskrider denne grensen. Sånn sett er faktisk beltemontert stol like sikkert så lenge det er montert riktig, og også billigere i lengden.

Ønsker for øvrig å nevne at vi leier ene bilstolen via if for en liten slant og ingenting! Så det fins ingen grunn til å ikke sikre barn riktig og godt!! :)
Husk at nyfødte ikke er anbefalt i disse stolene som går til 18 eller 25 kg!! Nyfødte er absolut anbefalt i en stol beregnet for de minste, og går fra 0-13kg :) disse som går fra 0-18 kg er først beregnet fra ca 6mnd gamle barn - og nyfødte er ikke klare for å sitte i en slik stol før de er ca den alderen pga bla sittestilling.

Det blir også mindre og mindre av de beltegestete stolene for de større barna, sa i-size er det nye regelverket som kommer inn på sikt, og dette baserer seg på isofix. Babystolene har ofte base, og da kan man hos noen (Maxicosi, cybex og britax bla) velge enten isofix eller belte, eller en kombinasjon! Stolene kan også bare festes med setebelte ;) sistnevnte er jo greit om man ikke har bil selv, men likevel ønsker en bilstol :) base anbefales for alle andre, men man må ikke.

Bilstol er jammen meg en jungel uten like :inpain:
 
Vi har emmaljunga nitro city etter storesøster, kjempefornøyd med den, er svingbare hjul foran, prøver jeg no annen vogn får jeg helt dilerium.. Besafe sleep eller go barnesete.
 
Husk at nyfødte ikke er anbefalt i disse stolene som går til 18 eller 25 kg!! Nyfødte er absolut anbefalt i en stol beregnet for de minste, og går fra 0-13kg :) disse som går fra 0-18 kg er først beregnet fra ca 6mnd gamle barn - og nyfødte er ikke klare for å sitte i en slik stol før de er ca den alderen pga bla sittestilling.

Det blir også mindre og mindre av de beltegestete stolene for de større barna, sa i-size er det nye regelverket som kommer inn på sikt, og dette baserer seg på isofix. Babystolene har ofte base, og da kan man hos noen (Maxicosi, cybex og britax bla) velge enten isofix eller belte, eller en kombinasjon! Stolene kan også bare festes med setebelte ;) sistnevnte er jo greit om man ikke har bil selv, men likevel ønsker en bilstol :) base anbefales for alle andre, men man må ikke.

Bilstol er jammen meg en jungel uten like :inpain:
Ja det er riktig. Jeg tenkte kanskje litt for langt frem i tid. He he. Siden jeg har ei på 1 1/2 år. Til de aller minste så blir det annerledes igjen. Takk for påminnelsen. Trenger en ny stol til nr to. Så det blir spennende å se hva det er å velge i :)
 
Jeg tar mye offentlig transport og må gjøre det alene. Vi bor i 2 etasje og må dytte vogna opp og ned alene. Og vi har sedan størrelse på bilen. Derfor må vognen være nett, lett, praktisk, og lettstyrt.

Bugaboo Cameleon3 all black special edition er vår favoritt.

Bugaboo buffalo ble for diger og klumpete. Trenger jeg digre hjul til vanskelig underlag har vi vinterhjul.

Kalesjen går ekstra langt ned og sommerkalesjen er helt sinnsykt praktisk.

Hadde BeSafe stol med adapter som vi satte rett på vogna. Gull i begynnelsen.

Nå blir det søskenvogn og igjen bugaboo. Donkey. Soleklar vinner.

Og større bil. Tenker BMW X6 eller X5...
 
Vi går for stokke trailz. Synes den var god å trille, passer til vårt bruk, samt veldig fin :p Samboeren er enig og vil helst kjøpe den med engang. Jeg forsøker å si at det ikke er noen vits i å ha den stående i evigheter! Tror det blir mer virkelig for han når vognen er på plass, må være derfor :-D Men det skjer absolutt ikke før etter OUL:)
 
Last edited:
Back
Topp