Barnevaksinasjonsprogrammet – en guide

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linda

Guest
Det finnes en del sykdommer som er så smittsomme og farlige at man ønsker å unngå dem. Derfor er det utviklet vaksiner mot dem. I Norge tilbys en rekke vaksiner gratis gjennom barnevaksinasjonsprogrammet. Her forklarer vi om dem.

Her finner du alt du trenger å vite

Barnevaksinasjonsprogrammet - helt fantastisk!

Barnevaksinasjonsprogrammet - helt fantastisk!
Enig med deg!

Har ei venninne som ikke ville vaksinere datteren sin som er like gammel som sønnen min. vi er mye sammen med de og jeg syns ærlig talt det var litt vanskelig. Hun spurte hva jeg syns så jeg sa det som det var: at jeg er glad jeg har vaksinert sønnen min, så datteren hennes ikke kan smitte mitt barn og mitt barn ikke kan smitte hennes.

Enig med deg!

Har ei venninne som ikke ville vaksinere datteren sin som er like gammel som sønnen min. vi er mye sammen med de og jeg syns ærlig talt det var litt vanskelig. Hun spurte hva jeg syns så jeg sa det som det var: at jeg er glad jeg har vaksinert sønnen min, så datteren hennes ikke kan smitte mitt barn og mitt barn ikke kan smitte hennes.
Best å være ærlig ;)

Vaksinerer selvfølgelig det mest dyrebare jeg har.

Enig med deg!

Hva sa hun til det?

Vaksinerer selvsagt, synes det er utrolig egoistisk av dem som ikke gjør det! :(

Noe annet enn å følge vaksinasjonsprogrammet er ikke aktuelt for meg! Her er ene bonusdatteren uvaksinert, og det har resultert i et elendig immunforsvar, så hun var nylig gjennom en kur for å styrke det. Jeg har fortalt pappaen i klartekst at ved den minste mistanke om smittsomme sykdommer, kan ikke hun være hjemme hos oss pga de minste barna våre. Ingen fare ennå, men det kan komme en dag...

Her er ene bonusdatteren uvaksinert, og det har resultert i et elendig immunforsvar, så hun var nylig gjennom en kur for å styrke det.
Hvor er sammenhengen mellom det?

Hvis hun har dårlig imunforsvar så er hun jo ekstra utsatt dersom hun får barnesykdommer da. De som er bra imunforsvar tåler de.

Kommer til å følge det med prinsessa som kommer.
Håper bare de får litt mer erfaring med HPV-vaksinen før det er på tide at hun får den.
Leste en artikkel fra Sverige (usikker på kildeopphav til denne!!) - om at det er sett lavere fruktbarhet hos jenter som har tatt denne vaksinen. For tidlig i Norge å se resultatene av dette enda. Som sagt - ikke sett noe kildeopphav, så er litt skeptisk også til en slik artikkel. (men man tenker jo litt).

Hvor er sammenhengen mellom det?

Hvis hun har dårlig imunforsvar så er hun jo ekstra utsatt dersom hun får barnesykdommer da. De som er bra imunforsvar tåler de.
Sammenhengen var den at immunforsvaret hennes er dårlig fordi hun ikke er vaksinert mot noe, noe som legene på sykehuset oppdaget i vår.. :) Litt dårlig formulert i innlegget mitt.. :)

Sammenhengen var den at immunforsvaret hennes er dårlig fordi hun ikke er vaksinert mot noe, noe som legene på sykehuset oppdaget i vår.. :) Litt dårlig formulert i innlegget mitt.. :)
Aldri hørt om. Imunforsvaret styrkes jo via sykdommer uavhengig om de blir sprøytet inn eller kommer naturlig. Har hun aldri blitt utsatt for virus eller bakterier hun da eller?
Hvorfor var hun på sykehuset i utgangspunktet?
Hva er og hvordan fungerer en sånn kur?

Aldri hørt om. Imunforsvaret styrkes jo via sykdommer uavhengig om de blir sprøytet inn eller kommer naturlig. Har hun aldri blitt utsatt for virus eller bakterier hun da eller?
Hvorfor var hun på sykehuset i utgangspunktet?
Hva er og hvordan fungerer en sånn kur?
Det har hun blitt, men i hvilken grad hun har blitt syk vet ikke jeg så mye om. Hun var der pga hoven hals og kjertler som hovnet veldig opp. Hun måtte ta blodprøver som konkluderte med lavt/svakt immunforsvar og legene mente det skyldes manglende vaksinasjon, da dette også er noe de ofte ser hos dem som ikke er vaksinert.
Kuren fikk hun på resept, og den varte i 3 eller 5 dager. Den kuren hjelper kroppen å styrke immunforsvaret. Jeg vet ikke så mye mer om det, da hun var hos mammaen sin de ukene og pappaen ikke deler alt med meg.. :)

Min er ikke vaksinert, har nesten aldri vært syk. Kjempegodt immunforsvar og aldri fått omgangssyke engang (som går flere ganger i året i mange barnehager, i fjor feks hadde mange på avdelingen hans det 3-4 ganger) han er 6 år. Jeg er meget skeptisk til alt slikt pga lest mye om bivirkninger osv som har skremt meg! Men vurderer vaksinere for meslinger siden det er mer utbredt nå..

Vi vaksinerer. Kunne aldri falle meg inn å gjøre noe annet. Både jeg og mannen er vaksinert mot alt og da skal selvfølgelig hu det også. Vil ikke utsette hu for sykdommer unødvendig.

Hva sa hun til det?
Hun ble så klart snurt, men jeg fulgte opp med at du vil ikke være grunnen til at sønnen min blir livstruende syk. Vær glad jeg stoppet muligheten for det!

Så har vi aldri snakket om det siden :-)

Back
Topp