Jobbe - hvor lenge?

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Dere som er i full jobb...

Jeg skal i møte med sjefen etterpå fordi han vil legge opp en plan for meg - tilrettelegging etc. Forrige svangerskap ble jeg sykemeldt i uke 15 pga hypermesis - men ser ut til å ha sluppet unna denne gangen :-) Derfor har jeg ikke så mye å sammenligne med. Han ønsker å vite hvor lenge jeg ser for meg å være i jobb, hva de kan gjøre for å tilrettelegge dagene mine etc. Jeg ble så lettet!! Jobber med bare mannfolk så var litt redd for å bli uglesett.

Hvor lenge klarer man være i full (kontor) jobb? Nå spiller selvfølgelig formen en stor rolle her og den er jo ulik hos oss alle - men sånn generelt - er det noen standard? Man skal vel klare å holde ut til 3 uker før fødsel sa jeg - men sjefen fnøs av dette og sa at han ikke forventet det (han har to barn).

Jeg er megatrøtt og jo mer trøtt/sliten jeg blir jo kvalmere blir jeg ute i uke - så tenker å snakke med han om litt hjemmekontor kanskje en dag pr uke, evt en liten prosent sykemelding så jeg får hentet meg inn. Vil jo gjerne jobbe så lenge som mulig.

Tror jeg egentlig er på jakt etter deres tanker rundt jobb som gravid - hva slags mål setter dere dere og hva kan man forvente fremover når magen blir stor :-)

Jeg jobber ikke på kontor men jobber på skole så jeg møter nok en del utfordringer, kan ikke sette meg ned når jeg ønsker osv. Passer heller ikke med en 5minutter alltid heller, jeg ser for meg å jobbe fult fram til hvertfall nov/des så kanskje 50% fram til nyåret.... Blir jo vanskelig å planlegge slikt, men ettersom jeg vet hvordan hverdagen er vil jeg tro dette er realistisk for min del....

I jobben min står og går jeg veldig mye, å jeg ser for meg å jobbe til perm starter :) Men det er jo vanskelig å si.

Da jeg jobbet på kontor var det bare ei av 7 som klarte å gå hele svangerskapet med 100% jobb. Resten følte vel litt på stress og arbeidspress og ble minst 50% fra ca halvveis i svangerskapet.

Men det sier jo mer om arbeidsmiljøet der jeg jobbet enn muligheten for å gå helt ut :)

Hvis du får tilrettelegging med for eksempel mulighet til å ringe på morgenen hvis du er sliten og si at du kommer til lunsj, eller å gå en time tidligere de dagene du ikke er i form i det hele tatt, kan du jo klare å gå helt til permisjonsstart med jobbing.

Noen ganger er det jo faktisk ikke mer enn muligheten som skal til :)

Jeg jobber 50%, dette pga kvalme hele døgnet. Jobber som sykepleier, så kan være litt utfordrende, men håper jeg kan jobbe til jeg skal ut i permisjon :)

Håper å jobbe lenge! For å gå hjemme fra uke 15 var helt jævelig. Hadde ikke en sykedag før den tid :P Nå har kvalmen kommet på ganske kraftig de siste to ukene. Liker det veldig dårlig. Håper ikke hypermesis kan komme så sent! Men kaster heldigvis sjeldent opp :-)

Jeg jobbet til jeg var 6mnd på vei sist, i hjemmesykepleien. Det er jo fysisk utfordrende så jeg vet ikke hvordan det er med kontor jobb. Denne gangen er ting annerledes og jeg har ikke noe annet valg enn å prøve å presse meg mot slutten. Er litt nervøs med tanke på at bekkenet krangler allerede!
Men man må nok se Ann hele situasjonen og kjenne på kroppen tenker jeg.

Jeg vet heller ikke helt hva jeg kan forvente, men jeg ser for meg å være i jobb ut januar. Jobber på kontor, men med tidvis tunge løft og mye reising. Har en sjef som er veldig opptatt av å tilrettelegge det jeg trenger, og har for eksempel allerede fritatt meg for det som er av løft og "fysiske utskeielser"...

Jeg tror det viktigste er at vi har en god dialog fremover og at jeg klarer å være ærlig på hva jeg trenger (ikke tenke at "skal bare"...). Utover det så må jeg vel bare se an formen, tenker jeg...

Jeg jobber heller ikke på kontor. I forrige svangerskap jobbet jeg helt fram til permisjonen. Jobbet på butikk og sto hele dagen. Var inga problem, var i storform etter at hypermesisen ga seg. Nå er jeg lærer og jobber 100%. Ser jo for meg 100% jobb fram til jeg går ut i permisjon, men vet at det kan bli slitsomt... Vet jo hvor slitsomt det er rundt juletider uten stor mage i tillegg ;) men hvis det blir for tungt blir jeg nok å måtte oppsøke legen for evt. litt sykemelding. Er lite som kan tilrettelegges egentlig...

Men alle er forskjellig. Jeg foreslår at du nevner hjemmekontor en dag i uken hvis du føler du trenger det, evt at du kan få det etterhvert hvis du klarer full jobb nå :) første tromester er som regel annet enn andre trimester. Og i tredje trimester kan du jo kjenne litt trøbbel i rygg osv. Det du klarer nå er ikke sikkert du klarer i desember og omvendt :)

Jeg jobber på kontor, men pga bekkenløsning forrige gang så ble jeg sykemeldt 6 uker før termin. Skulle tro det hjalp å sitte men jeg stivnet helt og alt var bare vondt.
Hvis dere skal planlegge å tilrettelegge så kanskje det holder å ta frem til jul? Alt over det blir en bonus :)

Jeg er frisør. Jobbet helt til permisjonen startet sist. Selv i julerushet. :) Satser på å klare det nå også. :)

I ditt tilfelle ville jeg nok foreslått å ha hjemmekontor eller sm på onsdag, midt i uka :) prøve for å se om det passer formen. Jeg tror man holder lenger jo tidligere man får redusert og tilrettelagt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

I ditt tilfelle ville jeg nok foreslått å ha hjemmekontor eller sm på onsdag, midt i uka :) prøve for å se om det passer formen. Jeg tror man holder lenger jo tidligere man får redusert og tilrettelagt :)

Dette har jeg fundert på også. Kanskje høre om det etterhvert. Har satt meg som mål å holde ut denne og neste uke, men hvis ikke kvalmen gir seg som forrige gang, må det gjøres noe! Takk for tips :-)

Dette har jeg fundert på også. Kanskje høre om det etterhvert. Har satt meg som mål å holde ut denne og neste uke, men hvis ikke kvalmen gir seg som forrige gang, må det gjøres noe! Takk for tips :-)

Jeg har et lite håp om å få 100% svangerskapspenger fra ca uke 18/20 en gang. Jeg jobber turnus og har de fleste vaktene alene. Forrige gang fikk jeg hele tiden beskjed om at det skulle tilrettelegges, det ble aldri gjort og jeg ble helt ødelagt. Nå vil jeg heller ha "fri" slik at jeg kan snikjobber litt når det er andre på jobb ;) og da i litt tempo, ikke kundenes tempo :p jeg vil ikke sitte hjemme selv om jeg ikke kan fungere optimalt..

Jeg jobbet fullt til 3uker før permisjonen startey sist :-) De siste tre ukene før permisjon var jeg sykemelt 50%. Drev og jobbet i butikk.

Det er drømmen min! :-)
Jeg var veldig heldig forrige svangerskap, så følte ikke jeg hadde noen grunn til sykemelding :-) Ikke hadde jeg lysy å gå hkenne mer heller... Permisjonen var mer enn nok ^_^ Godt å gå hjemme, men dårlig deal for sosialangsten min, desverre :-/

Jeg var veldig heldig forrige svangerskap, så følte ikke jeg hadde noen grunn til sykemelding :-) Ikke hadde jeg lysy å gå hkenne mer heller... Permisjonen var mer enn nok ^_^ Godt å gå hjemme, men dårlig deal for sosialangsten min, desverre :-/
Hadde hypermesis sist så hadde ikke noe annet valg enn å være sykemeldt til jeg ble flyttet til svangerskapspermisjon. denne gangen har jeg en sjef som vil tilrettelegge, så gleder meg til møtet neste uke :-)

Sist jobbet jeg 100% fram til permisjon. Var veldig heldig, hadde ingen plager. Jobber i helsesektoren, på poliklinikk, og har stort sett bare dagvakter. Kjenner at det er litt mer slitsomt med en liten en hjemme,men har vært mer trøtt og sliten i starten denne gangen. Forventer ikke å kunne yte maks hele veien , men har en super sjef og kollegaer som tilrettelegger ved behov. Så jeg tar det som det kommer, så får vi se

Back
Topp