Eldre søsken og tilsnakk.

Hvis minste gjør noe han ikke skal syns jeg det er helt greit at eldste snakker til han. Er jo bedre at det blir gjort med engang enn om jeg får vite det etterpå da kan det være for sent
 
Har erfart at de ofte irettesetter og kjefter på de minste bare fordi de er eldre, uten at de minste har gjort noe galt også, så da ender det jo med at de minste blir lei seg for å få unødvendig kjeft, og de eldste får tilsnakk, også bli de sinte og lei seg de og. :p Så hos oss er det lettere for alle om jeg, pappaen og til nød storesøster på snart 16 irettesetter ved behov.. :)
Ja det er nok lett for at det blir slik som du beskriver hvis ikke:)
 
Hvis minste gjør noe han ikke skal syns jeg det er helt greit at eldste snakker til han. Er jo bedre at det blir gjort med engang enn om jeg får vite det etterpå da kan det være for sent
Det kan være bedre ja...om eldste snakker til på riktig måte og tolker situasjonen rett. Hvor gammel er barna?:)
 
Ja, jo. men ligger det ikke i oppdragelsen at det ikke er ok at minsten kaster kjøttbolle på gulvet for eks?

Jo, men tenkte mer på situasjoner hvor den yngre sin oppførsel forstyrrer den eldste, som for eksempel å banke gaffelen ned i bordet. Når søsken sier ifra skjønner den yngre at det plager flere enn bare mamma som maser om alt fra før uansett. Om du skjønner ;)
 
Jo, men tenkte mer på situasjoner hvor den yngre sin oppførsel forstyrrer den eldste, som for eksempel å banke gaffelen ned i bordet. Når søsken sier ifra skjønner den yngre at det plager flere enn bare mamma som maser om alt fra før uansett. Om du skjønner ;)
Okei jeg er med på tankegangen:)
Det må være innafor ja;)
 
Spør litt på alder, og hvordan og hvorfor de eventuelt gjør det.

Jeg er selv 15 år eldre enn min lillesøster, så jeg irettesetter henne på samme måte som min datter, men om min lillesøster begynner å skal si hva min datter kan og ikke kan gjøre, så må jeg gjerne be hun om å passe på seg selv, fordi hun da gjør det for å sjefe, det er kun 3 år mellom de to, så de er mer som søsken enn det jeg og min søster er :p
 
ja..når de kommer i en hvis alder kanskje...syns også det avhenger av hvor moden de eldre søskna er...veldig forskjell på barn her.
Er jo 10år mellom guttungen og bonus her for eks. Det er likevel få situasjoner jeg syns det er greit han irettesetter.
Men da må dere bare si fra til han da:)
 
Jeg tenker som så at så lenge det er en grunn til at den yngste blir irretesatt og det blir gjort på en skikkelig måte så er det helt greit at eldre søsken gjør det. Selvfølgelig skal ikke de ta over foreldrenes rolle, men noen ganger så er de tilstede og ikke foreldrene og da passer det bedre at det blir tatt der og da.
 
Det er viktig at barn setter grenser for seg selv. Både for å lære seg å si i fra og å kunne beskytte seg selv, men også for den som blir snakket til. De lærer bedre av å få en reasjon fra det andre barnet enn at den voksne forteller om det etterpå. Barn utforsker hverandres grenser og tilpasser seg hverandre.

Dog så må tilsnakk tilpasses alder og situasjon, så en voksen bør gripe inn dersom situasjonen misforstås (feks at den minste dunket til eldste ved et uhell).
 
Mhm, veldig enig i det du skriver her.
Hvor gamle er dine barn?
Her er guttungen snart 2år, og har en bonussønn på 12år.
Bonussønn er veldig på å irettesatte hvis han mener guttungen ikke gjør det på hans måte. For eks kaster en kjøttbolle på gulvet;)
Prøver fortelle han det disse tingen er det vi som foreldre som skal ta, og at det også er vanlig med litt gris ved matbordet når de er så små.

Men at det er helt ok hvis de 2 leker sammen, og for eks guttungen gjør noe direkte mot han. Nå er det sjelden, men ja. Hender jo også at jeg løper ned å setter på en vaskemaskin og da er det også naturlig at han kan få si i fra.

Men de er jo også barn..og barn skal liksom ikke irettesette barn...
Samme her.
1 og 7 år. Eldste vet ikke alltid hva som er greit å irettesette og ikke. Feks om han har bestemt at ballen de leker med bare skal sparkes med foten og ikke taes med hendene, så kan han han si nei til henne. Det er ikke greit. Men om hun heller ut et vannglass på gulvet kan han fint si nei for å stoppe henne.
 
Jeg tenker som så at så lenge det er en grunn til at den yngste blir irretesatt og det blir gjort på en skikkelig måte så er det helt greit at eldre søsken gjør det. Selvfølgelig skal ikke de ta over foreldrenes rolle, men noen ganger så er de tilstede og ikke foreldrene og da passer det bedre at det blir tatt der og da.
Ja jeg synes også det må være greit.
Min søster er 8 år eldre og jeg husker hun sa fra om det var noe. Skulle bare mangle mener nå jeg
 
Samme her.
1 og 7 år. Eldste vet ikke alltid hva som er greit å irettesette og ikke. Feks om han har bestemt at ballen de leker med bare skal sparkes med foten og ikke taes med hendene, så kan han han si nei til henne. Det er ikke greit. Men om hun heller ut et vannglass på gulvet kan han fint si nei for å stoppe henne.
Ja der er det jo en klar forskjell.
Her har også ofte størstemann en egen plan med leken og kan ikke da forvente at minsten irettesetter det han ønsker...
 
Her er det greit når eldste sier ifra til dem. Hu er 7år og en veldig fornuftig jente.

Edit: når jeg eller far ikke er tilstede. :p er vi i rommet er det vi foreldre som skal ta saken.
 
Back
Topp