Eldre søsken og tilsnakk.

Syn=)

22/10-13<3
Oktobermirakler 2013
VIP
Novemberlykke 2015
Er det ok at eldre søsken setter de mindre småsøsknene på plass?
Eller er dette kun foreldrene som skal?

Er det noe aldersgrense på når du tenker det er ok i såfall?

Det er jeg nyskjerrig på:)
 
De eldre vil jo gjerne irettesette de små og tar jo etter de "voksene".
Her i huset har eldstemann lov til å si at dette ikke er greit når jeg ikke er til stede, jeg blander meg også lite om de krangler for de må lære seg selv å løse konfliktene.
Men jeg synes ikke det er greit om eldste blander seg inn i oppdragelsen når jeg snakker med minsten og om slike ting som å slutte med bleie, sitte pent med bordet osv
Min erfaring er at når eldste blander seg for mye blir det en konflikt og minste blir veldig sint :eek: Og det skjønner jeg, husker det selv fra da jeg var liten ;)
 
De eldre vil jo gjerne irettesette de små og tar jo etter de "voksene".
Her i huset har eldstemann lov til å si at dette ikke er greit når jeg ikke er til stede, jeg blander meg også lite om de krangler for de må lære seg selv å løse konfliktene.
Men jeg synes ikke det er greit om eldste blander seg inn i oppdragelsen når jeg snakker med minsten og om slike ting som å slutte med bleie, sitte pent med bordet osv
Min erfaring er at når eldste blander seg for mye blir det en konflikt og minste blir veldig sint :eek: Og det skjønner jeg, husker det selv fra da jeg var liten ;)

Mhm, veldig enig i det du skriver her.
Hvor gamle er dine barn?
Her er guttungen snart 2år, og har en bonussønn på 12år.
Bonussønn er veldig på å irettesatte hvis han mener guttungen ikke gjør det på hans måte. For eks kaster en kjøttbolle på gulvet;)
Prøver fortelle han det disse tingen er det vi som foreldre som skal ta, og at det også er vanlig med litt gris ved matbordet når de er så små.

Men at det er helt ok hvis de 2 leker sammen, og for eks guttungen gjør noe direkte mot han. Nå er det sjelden, men ja. Hender jo også at jeg løper ned å setter på en vaskemaskin og da er det også naturlig at han kan få si i fra.

Men de er jo også barn..og barn skal liksom ikke irettesette barn...
 
Mhm, veldig enig i det du skriver her.
Hvor gamle er dine barn?
Her er guttungen snart 2år, og har en bonussønn på 12år.
Bonussønn er veldig på å irettesatte hvis han mener guttungen ikke gjør det på hans måte. For eks kaster en kjøttbolle på gulvet;)
Prøver fortelle han det disse tingen er det vi som foreldre som skal ta, og at det også er vanlig med litt gris ved matbordet når de er så små.

Men at det er helt ok hvis de 2 leker sammen, og for eks guttungen gjør noe direkte mot han. Nå er det sjelden, men ja. Hender jo også at jeg løper ned å setter på en vaskemaskin og da er det også naturlig at han kan få si i fra.

Men de er jo også barn..og barn skal liksom ikke irettesette barn...

Tror de store automatisk vil irettesette de små, for de tror de er så store :p
Men helt enig med deg, de har ingenting med å si ifra på sånt. Det er foreldrene. Jeg har også høyere forventninger til vår eldste og det er vanskelig å forstå i blant, da han tror de samme reglene gjelder for minsten og gladelig informerer minste om dette. Vi har hatt noen diskusjoner om nettopp dette med oppdragelse med vår eldste ;)
7 og 3 år er de :)
 
Tror de store automatisk vil irettesette de små, for de tror de er så store :p
Men helt enig med deg, de har ingenting med å si ifra på sånt. Det er foreldrene. Jeg har også høyere forventninger til vår eldste og det er vanskelig å forstå i blant, da han tror de samme reglene gjelder for minsten og gladelig informerer minste om dette. Vi har hatt noen diskusjoner om nettopp dette med oppdragelse med vår eldste ;)
7 og 3 år er de :)
Ja , han mener selv han er voksen så;)

Men når det kommer til ting man ikke skal så er det liksom , men dette gjør jo ikke jeg osv...er nå litt forskjell på en på 2år og 12år...hele 10år mellom det:p
Heldigvis er mannen og jeg enige så er ikke noe stort problem:)
 
Jeg tenker at det er helt greit at storesøsken irwttesetter jeg da:)
Fra når har jeg ikke tenkt så mye over men 10 år kanskje
 
Her kan bonusdatteren på snart 16 irettesette på småting (hvis de krangler eller gjør ting de ikke har lov til) hvis hun passer de minste (1-10 år). Men hva oppdragelse angår er det meg og pappaen som tar. 10-åringen er veldig på å irettesette 1 -og 6-åringen, men det er ikke greit. 8-åringen prøver seg også innimellom, men jeg syns de blir for små. Så klart kan de alle få si til 1-åringen at det ikke er greit å kaste leker eller slå, men resten tar vi.
 
Når de leker sammen kan de godt si ifra til hverandre synes jeg.

Men de er også mestere i å blande seg inn når den andre får tilsnakk, og det får de ikke lov til.
Det er det vi foreldre som skal ta.
 
Tror de store automatisk vil irettesette de små, for de tror de er så store :p
Men helt enig med deg, de har ingenting med å si ifra på sånt. Det er foreldrene. Jeg har også høyere forventninger til vår eldste og det er vanskelig å forstå i blant, da han tror de samme reglene gjelder for minsten og gladelig informerer minste om dette. Vi har hatt noen diskusjoner om nettopp dette med oppdragelse med vår eldste ;)
7 og 3 år er de :)
Samme med storebror her, han skjønner heller ikke at det er større forventing til han enn til lillesøster...:p
 
Jeg tenker at det er helt greit at storesøsken irwttesetter jeg da:)
Fra når har jeg ikke tenkt så mye over men 10 år kanskje
ja..når de kommer i en hvis alder kanskje...syns også det avhenger av hvor moden de eldre søskna er...veldig forskjell på barn her.
Er jo 10år mellom guttungen og bonus her for eks. Det er likevel få situasjoner jeg syns det er greit han irettesetter.
 
Om det har med hvordan den mindre oppfører seg syns jeg det er ok. Det kan være greit at de hører det fra andre enn mamma og pappa.
Men da er det snakk om å si ifra om det forstyrrer det eldre søskenet. Oppdragelsen skal jo vi foreldre ta oss av.
 
Når de leker sammen kan de godt si ifra til hverandre synes jeg.

Men de er også mestere i å blande seg inn når den andre får tilsnakk, og det får de ikke lov til.
Det er det vi foreldre som skal ta.
Kjenner godt til den med å blande seg inn ja!

Storebror bare " det er akkurat det jeg sa til han , pappa":p
 
Her kan bonusdatteren på snart 16 irettesette på småting (hvis de krangler eller gjør ting de ikke har lov til) hvis hun passer de minste (1-10 år). Men hva oppdragelse angår er det meg og pappaen som tar. 10-åringen er veldig på å irettesette 1 -og 6-åringen, men det er ikke greit. 8-åringen prøver seg også innimellom, men jeg syns de blir for små. Så klart kan de alle få si til 1-åringen at det ikke er greit å kaste leker eller slå, men resten tar vi.
Følger deg på dette. Når de blir 16år er de jo veldig store også. Videre stor forskjell på hvor modne barna er tenker jeg.
 
Om det har med hvordan den mindre oppfører seg syns jeg det er ok. Det kan være greit at de hører det fra andre enn mamma og pappa.
Men da er det snakk om å si ifra om det forstyrrer det eldre søskenet. Oppdragelsen skal jo vi foreldre ta oss av.

Ja, jo. men ligger det ikke i oppdragelsen at det ikke er ok at minsten kaster kjøttbolle på gulvet for eks?
 
Når de er alene hjemme (8&12) så er det den eldste som "bestemmer"... 8 åringen er heldig med å ha en kul storebror da:p Selvom han følger husets "regler".
Men han får ikke blande seg når vi er hjemme! Selvom han som regel er på hennes side... "Kom igjen mamma, la ho få lov a" :p
 
Følger deg på dette. Når de blir 16år er de jo veldig store også. Videre stor forskjell på hvor modne barna er tenker jeg.
Ja, man må se på modenheten til barna. Her er verken 10 eller 8 åringen i mine øyne moden nok til å irettesette noen. De får derimot klar beskjed om å si fra til meg eller pappaen om det oppstår noe. :)
 
Ja, man må se på modenheten til barna. Her er verken 10 eller 8 åringen i mine øyne moden nok til å irettesette noen. De får derimot klar beskjed om å si fra til meg eller pappaen om det oppstår noe. :)
Mhm. det er en bedre måte ja:)
 
Når de er alene hjemme (8&12) så er det den eldste som "bestemmer"... 8 åringen er heldig med å ha en kul storebror da:p Selvom han følger husets "regler".
Men han får ikke blande seg når vi er hjemme! Selvom han som regel er på hennes side... "Kom igjen mamma, la ho få lov a" :p
hehe. Artig:)
Neida, er dere vekke blir det jo naturlig at eldste bestemmer ja.
 
Mhm. det er en bedre måte ja:)
Har erfart at de ofte irettesetter og kjefter på de minste bare fordi de er eldre, uten at de minste har gjort noe galt også, så da ender det jo med at de minste blir lei seg for å få unødvendig kjeft, og de eldste får tilsnakk, også bli de sinte og lei seg de og. :p Så hos oss er det lettere for alle om jeg, pappaen og til nød storesøster på snart 16 irettesetter ved behov.. :)
 
Back
Topp