Hjemmefødsel

Seawave

Elsker forumet
Noen andre som skal?
Vi skal mest sannsynlig, ønsket sist også, men da bodde vi en midlertidlig plass og trivdes ikke. Ville ikke føde i ei stue jeg ikke trivdes. Nå bor vi hjemme igjen og har bestemt oss for at her vil vi føde.
Eneste er at jeg fikk sv.skap forgiftning sist, så får jeg det igjen så blir det sykehuset selvfølgelig.
Vi skal ha første samtale med jordmora neste uke, kjenner henne godt fra forige graviditet, så derfor var det ett lett valg på hvem vi ville ha! Hun er fantastisk :-) Og har nyakig de samme verdiene ift fødsel som oss! På alt fra de store tingene til detaljer som når navlestrengen skal klippes osv :-)

Hadde aldri i verden villet føde hjemme. Noen andre skal få tørke opp sølet, jeg vil ikke vaske opp slikt. :p
Jeg kom inn med 3 cm åpning sist, og de ville sende meg hjem. Jeg nektet, og 2 timer senere var han ute. Jeg fikk helst angst, da det gikk opp for meg hvor nært jeg var ved å måtte føde hjemme, jeg hadde ikke kommet meg avgårde til sykehuset igjen hvis vi hadde måttet dra hjem.

Det var en veldig koselig atmosfære på rommet jeg fikk. Stort badekar med masse telys, lå vel der i en liten time. Da pressriene begynte kunne jeg vært hvor som helst, da var jeg i min egen boble og brydde meg fint lite om annet enn å la kroppen jobbe. Men helst ikke i senga hjemme.

Ingen planer eller ønsker om det her. Syntes det var veldig trygt og godt på sykehuset sist. Hadde familierom etter fødselen hvor vi fikk masse tid for oss selv, samtidig som vi når som helst kunne ta kontakt om det var noe:) Og under selve fødselen var det veldig godt å vite at man hadde helsepersonell rundt seg om noe skulle gå galt (det gjorde det heldigvis ikke) :)

Hadde aldri i verden villet føde hjemme. Noen andre skal få tørke opp sølet, jeg vil ikke vaske opp slikt. :p
Jeg kom inn med 3 cm åpning sist, og de ville sende meg hjem. Jeg nektet, og 2 timer senere var han ute. Jeg fikk helst angst, da det gikk opp for meg hvor nært jeg var ved å måtte føde hjemme, jeg hadde ikke kommet meg avgårde til sykehuset igjen hvis vi hadde måttet dra hjem.

Det var en veldig koselig atmosfære på rommet jeg fikk. Stort badekar med masse telys, lå vel der i en liten time. Da pressriene begynte kunne jeg vært hvor som helst, da var jeg i min egen boble og brydde meg fint lite om annet enn å la kroppen jobbe. Men helst ikke i senga hjemme.
Er flere ting som gjør det aktuelt for oss. Bl.a er det kun 1!!! Badekar her på sykehuset. Hjemme har vi både badekar og utendørs boblebad.
Også ble jeg nektet badekaret på sykehuset sist pga vekta mi, men jeg er under grensa!! Faktisk ett helt kilo UNDER grensa demmes, men ei jordmor klarte å sette stopper for det alikevel.
Trivdes VELDIG godt i fødsel på sykehuset, men vi har lyst å prøve hjemme også <3
Bor max 10 min fra sykehuset, så derfor føler vi oss veldig trygge. Også MÅ jeg ha mannen med meg døgnet rundt etter fødsel pga sykdom og medisiner. Fikk heldigvis det sist gang, men det er ikke sikkert vi klarer å få det til denne gangen. Er nemlig nesten kun 6-manns rom her på sykehuset! Så vi fikk ett 6-manns rom alene sist etter avtale, men det kommer ann på hvem man møter på. Mye tryggere hjemme, der vet vi at han får være der heletiden.
Jordmora er fantastisk, vi kjenner henne fra sist svangerskap :-)
Og for oss er fødsel veldig intimt mellom meg og mannen, så vi var uten jordmor på rommet 99% av tida sist, og hadde kun jordmor med under pressriene. Møter man feil jordmor med feil kjemi på sykehuset, kan vi rissikere å bli veldig "forstyrret" istedenfor å få være alene under prosessen. Så føles godt å vite at vi vet hvilken jordmor vi får, og at hun har de samme verdiene ift fødsel som oss. Hun holder seg for det meste på ett annet rom når hun er med på hjemmefødsler :-D
Er bare tilgjengelig rett og slett. Og har samme verdier ift navlestrengen osv :-)
Vi bare gleder oss, og til tross for at jeg holdt på i 2 døgn sist, nøyt vi hele prosessen begge to <3
Men skjønner veldig godt at dette ikke er for alle altså! Hehe :p

Det høres ut som alt ligger til rette for en fin fødselsopplevelse hjemme for dere, såfremt du slipper svangerskapsforgiftning da :-) Krysser fingrene!
Ønsker ikke hjemmefødsel selv siden dette er min første, vil på en måte vite litt hva jeg går til ved en fødsel - men vil prøve å gå for en naturlig fødsel, aller helst i vann :-)
Håper dere får gjennomført hjemmefødsel, gleder meg isåfall til å lese om opplevelsen din :-)

Hva er forresten vektgrensen på fødsel i badekar?

Hva er forresten vektgrensen på fødsel i badekar?
Det går på bmi. Her går grensa på 30, jeg har ved start av begge sv.skap hatt bmi på 29,7 :p
Vil ikke føde i vann, men fikk heller ikke bruke det som smertestillende :-(
Var ei jordmor som raporterte meg inn og fikk stoppet det og mye annet. Hun meldte meg inn til psyk også etter fødsel, med bekymrigsmelding. Hele byen har hørt om henne omtrendt pga hun mangler en skrue, har ødelagt mye for mange!
Det hele hadde sin bunn i at jeg gråt på en svangerskapskontroll. Altså, gravid, hormonell, og begynte å gråte da hun sa jeg ikke fikk badekar pga vekta - det er tydligvis grunnlag for å rapportere noen som psykisk ustabile...

Det går på bmi. Her går grensa på 30, jeg har ved start av begge sv.skap hatt bmi på 29,7 :p
Vil ikke føde i vann, men fikk heller ikke bruke det som smertestillende :-(
Var ei jordmor som raporterte meg inn og fikk stoppet det og mye annet. Hun meldte meg inn til psyk også etter fødsel, med bekymrigsmelding. Hele byen har hørt om henne omtrendt pga hun mangler en skrue, har ødelagt mye for mange!
Det hele hadde sin bunn i at jeg gråt på en svangerskapskontroll. Altså, gravid, hormonell, og begynte å gråte da hun sa jeg ikke fikk badekar pga vekta - det er tydligvis grunnlag for å rapportere noen som psykisk ustabile...
Omg... For en utrolig kjip dame! Da tror jeg det finnes mange psykisk ustabilde kommende mødre der ute - meg inkludert!! :p Bra dere har funnet en jordmor dere liker, det er skrekken min å oppdage at jeg har dårlig kjemi med jordmor under fødsel :wideyed:

Omg... For en utrolig kjip dame! Da tror jeg det finnes mange psykisk ustabilde kommende mødre der ute - meg inkludert!! :p Bra dere har funnet en jordmor dere liker, det er skrekken min å oppdage at jeg har dårlig kjemi med jordmor under fødsel :wideyed:
Heldigvis kan man be om ny jordmor, men er man uheldig så er ingen andre ledige. Hun jeg fortalte om jobber på sykehuset, og vårt verste mareritt ville vært å fått henne under fødsel! Det rissikere vi ikke hjemme :-)
Hvis hun vi skal ha er på en av jobbene sine, så stepper ei anna inn på hjemmefødselen, hun har jeg også mødt litt i forige svangerskap, og hun også virker helt herlig! Så vi vet det blir en av dem så lenge det blir hjemmefødsel <3
Og det syntes vi er veldig godt å vite!

Jeg kunne nok ikke tenkt meg hjemmefødsel, men kjenner jeg blir nysgjerrig og får lyst å vite mer når du skriver. Hva mener du når du du skriver verdier i forhold til navlestrengen? :)

Jeg kunne nok ikke tenkt meg hjemmefødsel, men kjenner jeg blir nysgjerrig og får lyst å vite mer når du skriver. Hva mener du når du du skriver verdier i forhold til navlestrengen? :)
Akkuratt det me navlestrengen handler om å vente med å klippe den til den har pulsert helt ferdig. Det er forsket endel på det, og det er verdigfult blod som kommer fra morkaka på slutten :-)
Det er ikke farlig å kutte av blodstrømmen før, men så lenge det ikke er behov for det (f.eks om baby må rett til operasjon e.l), så syntes vi det beste er å la baby få dette blodet før man kapper strengen :-)

Rettelse: jeg mente å skrive klemmer navlesnoren, ikke klippe :p
Gikk fort i svingene

Aha! Skjønner! Takk for svar :) lærer mye her inne

Mannen bare kommer med argumenter for og ikke imot <3
Han tror det er det rette for oss og at det blir fantastisk! Vi blir bare sikrere og sikrere. Gleder oss så mye, så nå MÅ sv.skap forgiftningen holde seg borte!
Gleder oss masse til samtalen med jordmor om hvordan vi skal begynne å forberede oss og leiligheten :-D

Første fødsel ble nesten ufrivillig hjemmefødsel:p hadde styrt fødsel.. Riene begynte pang med 4 min mellomrom og ringte føden og fikk beskjed om å ta to Paracet og legge meg for det tok lang tid siden jeg var førstegangsfødene sa hun i telefonen:P når jeg hadde lagt på så gikk vannet og pressriene begynte!! Ambulanse kom etter 7 min og rakk akkurat inn på føderommet(da var hodet akkurat komt ut) så hadde nok kunne født hjemme uten problemer;)

Hei
Hadde hjemmefødsel sist og jeg kunne ikke vært mer fornøyd:-)
Førstemann fødte jeg på sykehuset, litt fordi jeg ikke visste at man faktisk kan velge og litt fordi jeg var ung og usikker.
Veldig fornøyd med begge fødslene og hadde nok ikke gjort noe annerledes, men må si at det er noe helt spesielt å kunne ønske den lille "velkommen hjem" med ei gang. Og ikke minst kunne feire 1års dagen til den lille i fødestuen;-)

Håper det går deres vei og at du kan føde akkurat slik du ønsker, på sykehus eller hjemme :-)

Hei
Hadde hjemmefødsel sist og jeg kunne ikke vært mer fornøyd:-)
Førstemann fødte jeg på sykehuset, litt fordi jeg ikke visste at man faktisk kan velge og litt fordi jeg var ung og usikker.
Veldig fornøyd med begge fødslene og hadde nok ikke gjort noe annerledes, men må si at det er noe helt spesielt å kunne ønske den lille "velkommen hjem" med ei gang. Og ikke minst kunne feire 1års dagen til den lille i fødestuen;-)

Håper det går deres vei og at du kan føde akkurat slik du ønsker, på sykehus eller hjemme :-)
Skal du føde hjemme denne gangen også?

Var også utrolig fornøyd med sykehusfødselen, så er ikke derfor vi velger hjemme denne gangen, men fordi det føles litt mer riktig å være hjemme denne gangen. Nå er vi tilbake i leiligheten vi trives i, og det er så mange ting som gjør hjemmefødsel mer aktuelt :-)

Hvis alt går fint i svangerskapet ønsker vi å føde hjemme denne gangen også :-)

Hvis du føler det er riktig så er det ofte det ! Du har også en fordel at du har vært gjennom en fødsel før så du vet
hva som ventes av deg og kroppen din og kanskje omgivelsene :-) Det kommer til å bli kjempe tøft og veldig magisk :-)

Tenker du å ha basseng? :-)

Back
Topp