Babygrøt

Hirse er naturlig rikt på jern, så det kan være greit å bruke det oftere enn havregryn. Jeg skal også bruke aprikos i grøten, men det er mest for å holde magen i gang og for å søte grøten :) Har dere fått den boka/brosjyren som heter Mat for spedbarn av helsesøster? Der står det oppskrifter på både grøt og hjemmelagde middager :)
Ja den har jeg heeeelt sikkert fått, kanskje jeg må lese litt der - det var liksom ikke viktig på det tidspunktet jeg fikk de :p skal teste ut hirse også :)

Kan vi gi de kjøtt allerede?
Tror det er litt delte meninger ang det da, men jeg har lest nettet opp og ned (nesten) og barn under 6 mnd har ofte mangel på b12, og en artikkel jeg leste på forskning.no anbefalte de å gi barn kjøtt allerede fra 4 mnd. B12 finnes i matvarer fra dyr; melk, egg, ost, kjøtt o.l., derfor begynner vi litt med kjøtt her - men det blir i ørsmå doser i starten :-)

Tror det er litt delte meninger ang det da, men jeg har lest nettet opp og ned (nesten) og barn under 6 mnd har ofte mangel på b12, og en artikkel jeg leste på forskning.no anbefalte de å gi barn kjøtt allerede fra 4 mnd. B12 finnes i matvarer fra dyr; melk, egg, ost, kjøtt o.l., derfor begynner vi litt med kjøtt her - men det blir i ørsmå doser i starten :-)

Ja, jeg og har lest d med B12. Lurer på om jeg skal begynne med eggeplommer. Mose de og se om hun liker d.

Kjempelett! 2 dl vann kokes med ca 3 strøkne ss med havremel (eller gryn) også ferdig. Gir ca 3-4 porsj, men kommer jo an på magene til de små det da :) også må man tilsette noe for jernet sin del, aprikos og bær er gode jern-kilder :)
Takk for at du deler oppskrift, denne skal jeg prøve :)
Hvor lenge står denne seg i kjøleskapet?

Vi bruker semper sin majs grøt enn så lenge . Den er uten palmeolje ☺

Takk for at du deler oppskrift, denne skal jeg prøve :)
Hvor lenge står denne seg i kjøleskapet?
Jeg prøvde å Google oppbevaring havregrøt kjøleskap og fikk opp en ukes tid. Men jeg lar den ikke stå lengre enn to dager, synes den ble så tykk og rar :) også har jeg nå halvvert oppskriften, holder i massevis i to dager for mini her :)

Jeg prøvde å Google oppbevaring havregrøt kjøleskap og fikk opp en ukes tid. Men jeg lar den ikke stå lengre enn to dager, synes den ble så tykk og rar :) også har jeg nå halvvert oppskriften, holder i massevis i to dager for mini her :)
Hun her likte ikke den grøten.. Var vanskeligere å få i henne enn kjøpgrøt..

Anbefaler å starte med eggeplommer først, for eggehviten inneholder flere allergener. Test med pollen en stund og ser d ut til at alt går fint så kan man gi hvilen også.
Egg skal dem vel ikke ha før 6 mnd vel? Da dette kan fremkalle allergier? Eller er det nye regler nå?

Egg skal dem vel ikke ha før 6 mnd vel? Da dette kan fremkalle allergier? Eller er det nye regler nå?
Eggeplomme før 6mnd er det mange som bruker har jeg fått med meg

Helsesøster sa d eneste de ikke kan få er honning og at man skal vente med melkeprodukter til etter de er ett år mener jeg.

Har lest at når man starter med egg så starter man med plommen først for den har færre allergener enn hviten.

Helsesøster sa d eneste de ikke kan få er honning og at man skal vente med melkeprodukter til etter de er ett år mener jeg.

Har lest at når man starter med egg så starter man med plommen først for den har færre allergener enn hviten.
Blander du det i annen mat eller gir du kun en hel eggeplomme som ett måltid? Og koker du den først? Hardkokt? Jeg trenger hjelp til å tenke :p

Blander du det i annen mat eller gir du kun en hel eggeplomme som ett måltid? Og koker du den først? Hardkokt? Jeg trenger hjelp til å tenke :p

Har ikke begynt enda, men tenker at jeg kommer til å blande den med annen mat. Og da tror jeg ikke d spiller så stor rolle om den er hardkokt eller bløtkokt. Norske egg er jo trygge.

Tipper jeg forsøker med hardkokt først, blandet i en grønnsaksmos tenker jeg.

Back
Topp