Man vet aldri hvor lang tid dette her tar.
Jeg hadde jo lest at førstegangsfødende, de bruker lang tid, jeg tenkte minst et døgn. Jeg tenkte der jeg lå på senga etter et par timer med rier at dette her i et døgn, det kom jeg ikke til å holde ut, jeg som skulle føde på storken (=ikke medisinsk smertelindring, en avdeling på Haukeland)
Tre timer etter første rie ringte jeg sykehuset. Først mente hun at førstegangsfødende, rier i tre rimer.... joda, men hun hørte at jeg pustet og jobbet meg gjennom riene, jeg kunne jo komme inn på en sjekk, men ikke vær skuffet om du blir sendt hjem for å sove.
Ved midtnatt ankom jeg sykehuset, fire timer etter første rie. Kvart over ble det konstarert 9 cm åpning. Fem over ett lå babyen på magen min.
Nå skal det sies at min første rie var ikke "noe murringer" akkurat da, vi hadde akkurat satt på en film og jeg ba mannen sette på pause for jeg måtte bare på do. Jeg ble overmannet av en rie og endte i knestående på stuegulvet, og riene ble aldri helt regelmessige, enten hadde jeg en kraftig hvert ti. minutt eller så hadde jeg tre mildere på ti minutter Men effektive var de åpenbart.