Berg og dalbane

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Litt sent kanskje.. Men føler for å skrive av meg litt..

Har alltid ville ha 3 barn.. Bortsett fra mens jeg gikk gravid med nr 2 og tiden etter. Har en kropp som takler svangerskap dårlig.. Risikosvsngersksp første og ble indusert i uke 39 pga det. Bekkenløsning hadde jeg og, ble sykemeldt fra helt på slutten av 2 tri. Men fungerte greit siden jeg ikke fikk lov å røre meg noe særlig pga sykdom.. Fikk en frisk og fin gutt..

Nr 2 var preget av kvalme og oppkast hele første tri. Bekkenløsning fra 2 tri. BT fall, mye kløe og rare symptomer.. Men jeg var frisk og fødte spontant ei uke over termin..

Siste svangerskapet har så langt vært en berg og dalbane.. Mye kvalme, oppkast, mye halsbrann. Bekkenet er ille.. Har magesmerter rett over symfysen som er så sterke at de invalidiserer meg når de står på.. Varer opp mot 2 timer flere ganger i uka, gjennomsnittlig annenhver dag.. Gyn aner ikke hvorfor.. Morkaka ligger for langt nede (regner med den flytter seg nok før fødsel da.. ) er utrolig slapp og sliten.. Men har falt MYE i blodprosent og har nå kun rett over 10.. Det jeg har pleid å ha etter fødsel tidligere.. Lave jernlager gjør også at jeg nå må ta jerntilskudd.. Og etter siste kontroll denne uka ble det oppdaget svangerskapsdisbetes :( Synes virkelig jeg har fått nok nå.... Og håper virkelig babyen kommer i uke 37/38... Er på vei til å bli deprimert av dette. Og ser få lyspunkt i å gå gravid..

Henvisninger er sent dia Spl og gynekolog (rakk jo nesten å bli kvitt de før msn måtte påan igjen) så venter bare på å de hva som skjer nå.. Gyn skal jeg til på torsdag..

Langt syteinnlegg.. :/
 
Godt å få det ut :)
Stakkars deg, du har liksom blitt plaget av det meste denne gangen. Heldigvis ikke mange uken igjen for noen av oss.
 
32+2

Da var denne ukas 3 kontroller overstått.. Den ene var privat så den teller kanskje ikke.. Men likevel var den private kontrollen noe jeg virkelig trengte! Gynekologen var fantastisk (noe jeg også viste på forhånd, bruker kun henne når jeg trenger en gyn og er verdt hver eneste krone) Hun kunne iallefall berolige meg mtp smertene mine, dvs at det er ufarlig, forklarte endel rundt det men samtidig at jeg mest sannsynlig kan bli værre før fødsel.. Men likevel, det er mye lettere å tåle sånne smerter om man vet de er ufarlige. Babyen ble sjekka opp og ned og i mente og alt var som det skal. Vekstavvik på minus 1%. Så det er jo ingen ting. Veier 1800 gram. Morkaka har flyttet seg nok unna. Og det er ei jente. Vi kunne til og med se jenta har masse hår! Utrolig morsomt!

Neste kontroll var egentlig som den private. Men pga dårlig erfaring med gyn på svangerskapspol så hadde jeg den private.. Skulle egentlig avbestille denne offentlige, men pga svangerskapsdisbetesen så valgte jeg å beholde siden jordmor likevel hadde sent ny henvisning..

Kom til en gyn som man enten elsker eller hater.. Jeg liker han godt. Og ble veldig beroliget mtp diabetesen og blodsukkeret. Han mente det egentlig bare var tull og stress men at "reglene" var nå slik så da får vi følge med. Babyen fikk score 10/10 og virket veldig sprek. Lå å drev med pusteøvelser når vi titta på den. Ny kontroll igjen om 2 uker.

I dag ventet med.pol og møte med dia Spl. Fikk målt langtids blodsukker som var "hele" 4,9 :p fikk utstyr til hjemmemåling og skal føre kurve 3 dager i uka. Skal tilbake om 3 uker. Fikk beskjed om å prøve meg litt fram med hva jeg tåler eller ikke. Timen gikk veldig raskt og enkelt unna, men det er jo fordi jeg vet mye om dette fra før.

Så går lettere inn i helga. Dette skal nok gå bra og ungen skal forhåpentligvis slippe å slite med blodsukkeret sitt når hun kommer ut <3
 
32+4..

Da har jeg fulgt med blodsukkeret mitt i 2 dager nå og det ligger mellom 5-7 2 timer etter måltid. På 4/5 tallet før. Skal ha en dag eller 2 pause nå tenker jeg. Skulle måle 3 dager i uka.
Må si jeg er veldig spent på hva de forskjellige sier på kontroller.. Heldigvis ei uke uten kontroll nå (og det passer bra siden den ene bilen har tatt kveld.. Veldig kjipt iom det er en 2011 modell. regner med det er noe garanti sak iom vi får opp motorfeil..

Uka etter er det ny vekstestimering, og uka etter der dia spl og jordmor..
 
Er kvelden før vekstestimering og jeg er utrolig spent.. Blodsukkeret er stabilt når jeg er nøye med kosten.. Men hadde en dårlig dag i går.. Dvs dårlig frokost med hele 8,2 etter 2 timer.. Noen få forandringer i dag og hadde 5, noe... :p

Vekta har stått stille siste mnd, samme med magemålet. Så er utrolig spent på hvor mye babyen har vokst de siste 2 ukene..
 
Estimeringen gikk som ventet. Hadde mistanke om at babyen ikke legger på seg som den skulle.. Og de siste 2 ukene hadde avviket økt fra minus 1 til minus 8. Synes det var mye på 2 uker men håper de har målt endel feil her.. Ny kontroll om 2 uker. Ellers drev babyen med pusteøvelser. PI var 0,89 så den var og innafor.. Sprek baby som ikke samarbeidet på UL.

Mammaen har det ikke helt godt da. Lei smerter, matlei så spiser bare for å spise.. Ingen matglede lengre... Håper å bli indusert til senest noen dager før termin.. Dette pga stengt barneavd.. Og dermed ikke like bra tilgang på barnelege om noe skulle skje... Og dermed større sjangs for helikoptertur.. Noe vi ikke har lyst på..

Neste kontroll er mandag, da er det diapol og ny måling av HbA1c.. Spent på den..
 
Dia kontroll ferdig. Og hun var meget godt fornøyd med mine verdier. Kanskje litt for bra verdier og. Langtidsblodsukker hadde gått ned fra 4,9 til 4,8 på 2 uker. Det var vist ikke så vanlig sa hun. (På så bra verdi i utgangspunktet) fikk beskjed om å prøve spise litt mer, og at jeg og kunne prøve spise litt mer søte ting. Kanskje tålte jeg det bedre enn jeg tror.
 
Dia kontroll ferdig. Og hun var meget godt fornøyd med mine verdier. Kanskje litt for bra verdier og. Langtidsblodsukker hadde gått ned fra 4,9 til 4,8 på 2 uker. Det var vist ikke så vanlig sa hun. (På så bra verdi i utgangspunktet) fikk beskjed om å prøve spise litt mer, og at jeg og kunne prøve spise litt mer søte ting. Kanskje tålte jeg det bedre enn jeg tror.

Så bra :)
 
Babyen har respondert på sukkeret gitt.. Gått fra minus 8 til minus 2 på kort tid.. Iom den gikk motsatt vei på like kort tid uten sukker så gir jeg sukkeret skylden ;)

Gyn klarerte meg for fødsel på lokalsykehuset og trenger ingen mer vekst ul før 2 dager over termin.. Da skal jeg vurderes for induksjon.. Altså ingen automatikk i induksjon før/til termin med dia slik jeg har blitt fortalt tidligere.. DET gjør meg meget skuffet og deprimert.. Er selvsagt glad for at babyen min er sprek og fin, men har meget lite lyst å føde når "sommeren" har kommet.. Kaos med ansatte, stengte avdelinger (barneavdeingen stenger f eks, og jeg vil helst ha barnelege tilgjengelig hele døgnet mtp blodsukkeret til den lille..) så får bare intensivere turer i skogen/fjell, sex og brystvortestimmulering fra neste uke.. Er 36+1 i dag..

Jordmor har lagt opp et løp etter kontroller annenhver uke hos gyn så skal ikke dit før om 3 uker.. Altså ingen kontroll av meg eller babyen før om 3 uker.. 4 uker mellom BT sjekk.. Litt usikker hva jeg skal gjøre med dette.. Blir jeg redd for BT får jeg heller bare bestille meg en time til fastlegen om et par uker...?
 
Kjenner dette betyr jeg ikke blir indusert før "vanlig" tid.. Bare føler det på meg.. Babyen kommer helt sikkert ikke av seg selv.. Bare føler det å på meg :( er litt tung tanke akkurat nå siden det er så tungt å gå gravid for tiden... Baaasasssh
 
Jeg som hele tiden har sovet greit på natta uten dobesøk måtte jo komme ut av himmelen.. Jeg skal virkelig ikke ha noe positivt med det å gå gravid.. Er ikke oppe på do men får bare ikke sove.. Er nå nede i kanskje 2-3 timer søvn per natt.. Og det sier seg selv det er lite.. Jeg er trøtt sur og sliten.. Det går ut over de hjemme og.. Og enda er jeg bare 37*1..

Sukk :(
 
Da er siste dia kontroll over.. Langtidssukkeret har gått fra 4,9 til 4,8 til 5,1 på totalt 5 uker. Med 3 uker til termin mente hun jeg fint greier meg "alene" nå. Jeg må fortsatt måle bls 3 dager i uka :( selv om jeg har stabile målinger over hele linja.. (Sprekkene kommer jo stort sett de dagene jeg ikke måler :p ) dette pga gyn vil ha målingene.. Men igjen siden langtids ikke skal måles mer kan jeg jo bare "jukse" jeg er nemlig ærlig om alle sprekkene jeg har hatt så forventet faktisk høyere langtids..

Har 3 uker igjen nå før babyen er her/satt igang.. Den får pinadø meg bare komme nå. Er så lei, og har bare lyst å leve som normalt nå..

Hadde også siste legekontroll i dag. Legen sjekker ikke hjertelyd eller måler sf mål.. Men nå skal jeg til jordmor neste uke likevel.. Det er siste kontroll.. Den har jeg 39+0. Hadde et lite håp om å slippe denne kontrollen.. Men nei.. Må vel bare dukke opp :(

Har endel maserier i perioder.. Lei de og.. Haha.. Lei av å ikke sove.. I natt har jeg hatt ca 3 1 timers perioder med søvn.. Og værste av alt.. Jeg føler meg våken. Hadde max 1 time natt til i går....
 
Etter å ha fått en akutt låsning i bekkenet greide jeg ikke lengre å gå i helga... (38+3)Endte på føden pga sterke smerter som overdøvet bevegelsene til den lille.. Fikk ta sterke smertestillende noe jeg gjorde 2 kvelder på rad.. (1 codaxol hver kveld) siden jeg tåler lite smertestillende har dette hjulpet meg til å sove litt mer.. Bekkenet ble litt bedre men likevel ganske mye værre enn tidligere.. Dette sliter meg ut..

På kontroll i dag 39+0 greide jeg endelig få ut hvordan jeg hadde det for jordmor og hun ville strippe.. Yeey! Men så sjekket hun BT og urin og jeg endte på føden for ctg BT og ny ul i stedet.. Babyen har det bra, mor ikke fult så bra.. BT ble målt til 156/103 rett etter ankomst føden og 150/107 etter å ha slappet av under ctg.. Ingen utslag på blodprøver så fikk valget om innleggelse eller dra hjem. Dro hjem og skal tilbake i morgen for ny kontroll.. Veldig spent.. Håper bare de kan sette meg igang.. Nok er nok nå..
 
Dro tilbake til føden på torsdag.. Fortsatt høyt BT men ingen sjekk nedentil. Ble anbefalt av gyn å ta et døgn til observasjon.. Motvillig gikk jeg med på dette. Ble en dårlig dag..

Først måtte jeg vente 1,5 time på måling av BT og ctg.. Så måtte jeg vente på gyn en time.. Fikk beskjed om at jeg var overkontrollert og mye var unødvendig.. Jeg har kun bedt om å bli henvist pga sterke magesmerter og etter det har jeg møtt opp når Jeg har fått beskjed. Og på lørdag pga sterke smerter og lite liv.. Legen fikk meg til å føle meg som en hypokonder.. Mente at hypertensjonen min var mild (trykk på 155/100) diabetesen nesten bare tull, og bekkenplager vel.. Ikke så nøye.. Søvnmangel likeså.. Fikk omtrent beskjed om at ingen ting skjer før 42+0 d jeg var utrolig umoden til 3 gangs.. (Sjekka sist lørdag og ble da og strippa..)

Jeg gikk selvsagt i kjelleren og gråt mye.. Jordmødrene var veldig opptatt av å forklare meg at det var pga kaos i avdeling og at det er det beste for meg og babyen å vente og håpe på spontan fødsel.. Selvsagt vet jeg det.. Har hatt både indusert og spontan fødsel. Og ønsker meg selvsagt spontan fødsel.. Men jeg er så sliten, så sliten..

Natta kom og jeg fikk sobril. Men ingen effekt.. Sovet kun 1,5 time max i natt.. BT stabilt høyt. Urin negativ, blodprøver negativ og ctg godkjent etter jordmor kom å vekket den. "Skjøt" den med en vibrerende pistol liknende sak.. Pluss at jeg måtte dytte i den med gjevne mellomrom.. Plana er lagt med gyn i dag, kontroller annenhver dag i neste uke og vurdere starte induksjon på fredag.. Dagen før termin. Men dette var avhengig av kapasiteten på føden. Knakk jo sammen denne visitten og.. Og gråt endel..

Reiste hjem så snart jeg kunne men er nå MYE lettere til sinns.. Krysser selvsagt fingrene for spontan fødsel før fredag..

Hjalp heller ikke skled ut av dusjen hjemme i sta og endte omtrent i spagaten.... AU bekkenet mitt!
 
Dro tilbake til føden på torsdag.. Fortsatt høyt BT men ingen sjekk nedentil. Ble anbefalt av gyn å ta et døgn til observasjon.. Motvillig gikk jeg med på dette. Ble en dårlig dag..

Først måtte jeg vente 1,5 time på måling av BT og ctg.. Så måtte jeg vente på gyn en time.. Fikk beskjed om at jeg var overkontrollert og mye var unødvendig.. Jeg har kun bedt om å bli henvist pga sterke magesmerter og etter det har jeg møtt opp når Jeg har fått beskjed. Og på lørdag pga sterke smerter og lite liv.. Legen fikk meg til å føle meg som en hypokonder.. Mente at hypertensjonen min var mild (trykk på 155/100) diabetesen nesten bare tull, og bekkenplager vel.. Ikke så nøye.. Søvnmangel likeså.. Fikk omtrent beskjed om at ingen ting skjer før 42+0 d jeg var utrolig umoden til 3 gangs.. (Sjekka sist lørdag og ble da og strippa..)

Jeg gikk selvsagt i kjelleren og gråt mye.. Jordmødrene var veldig opptatt av å forklare meg at det var pga kaos i avdeling og at det er det beste for meg og babyen å vente og håpe på spontan fødsel.. Selvsagt vet jeg det.. Har hatt både indusert og spontan fødsel. Og ønsker meg selvsagt spontan fødsel.. Men jeg er så sliten, så sliten..

Natta kom og jeg fikk sobril. Men ingen effekt.. Sovet kun 1,5 time max i natt.. BT stabilt høyt. Urin negativ, blodprøver negativ og ctg godkjent etter jordmor kom å vekket den. "Skjøt" den med en vibrerende pistol liknende sak.. Pluss at jeg måtte dytte i den med gjevne mellomrom.. Plana er lagt med gyn i dag, kontroller annenhver dag i neste uke og vurdere starte induksjon på fredag.. Dagen før termin. Men dette var avhengig av kapasiteten på føden. Knakk jo sammen denne visitten og.. Og gråt endel..

Reiste hjem så snart jeg kunne men er nå MYE lettere til sinns.. Krysser selvsagt fingrene for spontan fødsel før fredag..

Hjalp heller ikke skled ut av dusjen hjemme i sta og endte omtrent i spagaten.... AU bekkenet mitt!
Vi er like oppafor begge to skjønner jeg :'(
 
Uff, får skikkelig vondt av deg :( Håper du føder snart!
 
Back
Topp