Når slutter barn med bilstol??

MarcusMamma

Forumet er livet
Vet det er vekt og høyde man går etter, men når ca når de den vekten eller høyden?
Dere med eldre barn, når sluttet de?
 
Gleder meg litt til den dagen lettere når du skal på tur da;)
 
Jeg har ei på 8,5 og med sine 127 cm og knappe 25 kg så er det lenge til hun kan slutte haha
 
Har en 5 og et halvt år gammel gutt på 24 kg - og de MÅ vel sikres med bilstol opp til 36 kg? Vanskelig å vite når han når den vekten, men tipper vi gir oss med bilstol når han er 8?
 
Tiåringen min er nettopp blitt for høy for stolen sin, og bruker bare pute. Jeg tror det finnes større stoler, men har ikke sjekket (vi bor I by, og har ikke bil lengre).
 
Min er 8 til høsten og sitter i beltestol enda. Veier den nette sum av 21 kg, så joda det kan ta litt tid om han skal bli nesten 15 kg til... :p
 
Den stolen vi har nå (Cybex) er fra 3 år til 12 år eller 36kg. Så eldste her som er snart syv kan sitter i den i årevis før han når alder eller vekt.
 
De anbefaler jo til 12 år. Tror der har noe med modenheten til kroppen å gjøre uavhengig av høyde og vekt. Er noe med hvilken belastning den tåler og tyngden på hodet i forhold til kroppen.
 
Har en 5 og et halvt år gammel gutt på 24 kg - og de MÅ vel sikres med bilstol opp til 36 kg? Vanskelig å vite når han når den vekten, men tipper vi gir oss med bilstol når han er 8?
Enten 36 kg eller minimum 135 høy, men helst 150 høy.
Mye sikrere i stol så best å beholde den så lenge so mulig
 
Mi er 9.5 år snart og er enda ikke høy/tung nok. Gjenstår å se med andre ord :)
 
Har nettopp vært i kontakt med Trygg Trafikk angående dette ettersom jeg har en gutt på 142 cm som veier 31 kg. Han sitter per dd i beltestol, men nå skal jeg fjerne ryggen og han skal kun sitte på pute. Såpass store barn som mitt kan få alvorlige hodeskader med en eventuell kollisjon fordi avstanden frem til forseteryggen blir kortere når de sitter i beltestol (ryggen på stolen tar jo litt plass og dermed blir det kort vei frem til forseteryggen med hodet). Han skal imidlertid sitte på pute til han når 150 cm. Dette for å unngå at beltet havner for høyt opp over magen ved en kollisjon ettersom barnet da risikerer store skader på indre organer i buken. Puten gutten min skal bruke har slike "ører" der beltet ligger under og det sitter dermed bedre over hoftene. Det var svaret jeg fikk fra Trygg Trafikk for to uker siden og som var slik jeg selv trodde. Googlet litt rundt dette med beltestol/større barn og kom over blant annet en forskningsrapport fra Sverige som sa en del om dette med hodeskader på større barn ved kollisjon. Dermed sendte jeg mail og fikk svar innen kort tid.

Her er artikkelen som også Trygg Trafikk støtter seg til: http://forskning.no/forebyggende-he...3/09/stor-bilstol-ikke-alltid-best-store-barn.
 
Jeg har ikke så store barn selv, men en 12-åring som var hos oss i fjor sommer var i alle fall alt for lang for beltestolen jeg prøvde å plassere henne i. Hun hadde sluttet med sete hjemme da hun var ca 11 tror jeg, og selen ble helt fint plassert da hun satt uten. Mulig hun er lang for alderen, og jeg målte ikke lengden hennes.
 
Har nettopp vært i kontakt med Trygg Trafikk angående dette ettersom jeg har en gutt på 142 cm som veier 31 kg. Han sitter per dd i beltestol, men nå skal jeg fjerne ryggen og han skal kun sitte på pute. Såpass store barn som mitt kan få alvorlige hodeskader med en eventuell kollisjon fordi avstanden frem til forseteryggen blir kortere når de sitter i beltestol (ryggen på stolen tar jo litt plass og dermed blir det kort vei frem til forseteryggen med hodet). Han skal imidlertid sitte på pute til han når 150 cm. Dette for å unngå at beltet havner for høyt opp over magen ved en kollisjon ettersom barnet da risikerer store skader på indre organer i buken. Puten gutten min skal bruke har slike "ører" der beltet ligger under og det sitter dermed bedre over hoftene. Det var svaret jeg fikk fra Trygg Trafikk for to uker siden og som var slik jeg selv trodde. Googlet litt rundt dette med beltestol/større barn og kom over blant annet en forskningsrapport fra Sverige som sa en del om dette med hodeskader på større barn ved kollisjon. Dermed sendte jeg mail og fikk svar innen kort tid.

Her er artikkelen som også Trygg Trafikk støtter seg til: http://forskning.no/forebyggende-he...3/09/stor-bilstol-ikke-alltid-best-store-barn.
Hvor gammel er gutten din?
Sa de noe om når man bør bytte til pute?
 
Hvor gammel er gutten din?
Sa de noe om når man bør bytte til pute?
Gutten min er 8.5 år, men det er jo egentlig umulig å si en bestemt alder barna kan slutte med beltestol ettersom høyde/vekt varierer enormt fra barn til barn ;). Hun som svarte meg hos Trygg Trafikk skrev at ved 140 cm høyde på barnet er det greit med kun pute, men det er ingen absoluttgrense altså.
 
Har nettopp vært i kontakt med Trygg Trafikk angående dette ettersom jeg har en gutt på 142 cm som veier 31 kg. Han sitter per dd i beltestol, men nå skal jeg fjerne ryggen og han skal kun sitte på pute. Såpass store barn som mitt kan få alvorlige hodeskader med en eventuell kollisjon fordi avstanden frem til forseteryggen blir kortere når de sitter i beltestol (ryggen på stolen tar jo litt plass og dermed blir det kort vei frem til forseteryggen med hodet). Han skal imidlertid sitte på pute til han når 150 cm. Dette for å unngå at beltet havner for høyt opp over magen ved en kollisjon ettersom barnet da risikerer store skader på indre organer i buken. Puten gutten min skal bruke har slike "ører" der beltet ligger under og det sitter dermed bedre over hoftene. Det var svaret jeg fikk fra Trygg Trafikk for to uker siden og som var slik jeg selv trodde. Googlet litt rundt dette med beltestol/større barn og kom over blant annet en forskningsrapport fra Sverige som sa en del om dette med hodeskader på større barn ved kollisjon. Dermed sendte jeg mail og fikk svar innen kort tid.

Her er artikkelen som også Trygg Trafikk støtter seg til: http://forskning.no/forebyggende-he...3/09/stor-bilstol-ikke-alltid-best-store-barn.
Ltt rart de svarer det i grunn, jeg vet andre som fikk til svar for ett par år siden at så lenge de ikke hadde nådd 36 kg så kunne de godt sitte i bilstol med rygg til de var 150 cm høy. Dette er det vi kommer til å praktisere også, spørs hva han når først.Pute gir jo ungen sidebskyttelse ved kollisjon heller.
 
Dette er fra en brosjyre statens vegvesen, politiet og trygg trafikk har laget


15 – 36 kilo (4 – ca. 11 år)
Vi anbefaler at barnet bruker en beltestol som har rygg og beskyttelse på
sidene av hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr. Setet tilpasser
bilens ordinære trepunktsbelte til barnets kropp og sørger for at det ligger riktig
over skulderen og nede på hoftene. Hvis barnet sovner på langtur vil en belte-
stol holde det bedre på plass i setet og gi god komfort.
Bilpute er godkjent, men gir langt dårligere sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner
 
Back
Topp