Når slutter barn med bilstol??

Ltt rart de svarer det i grunn, jeg vet andre som fikk til svar for ett par år siden at så lenge de ikke hadde nådd 36 kg så kunne de godt sitte i bilstol med rygg til de var 150 cm høy. Dette er det vi kommer til å praktisere også, spørs hva han når først.Pute gir jo ungen sidebskyttelse ved kollisjon heller.
Ja, men det er nettopp fordi man nå forholder seg til forskning av nyere dato som viser at i den eldste gruppen av barn som skal sikres med stol/pute osv, har ikke skadefrekvensen gått ned like mye slik som blant de yngre barna. Man har funnet ut at det skyldes at hodeskadene dominerer blant disse barna og at det skyldes at avstanden frem til forseteryggen blir kortere når barna sitter i beltestol. Hodet vil da slå mot forseteryggen og skade kan oppstå. Fjerner man ryggstøtten, er avstanden noe større og man mener at dette kan virke skadeforebyggende for de største barna. Det er altså Trygg Trafikk som svarer dette og de forholder seg blant annet til forskningsrapporten som jeg sendte som vedlegg til dem i mitt spørsmål. De er godt kjent med nyere forskning, så deres råd for sikring av de største/eldste barna er derfor nå at pute faktisk er best for dem. Jeg snakker altså her om de aller største barna. Gutten min har sittet i ordinær beltestol inntil nå, han er 142 cm lang og veier 31 kg. Frontkollisjoner, som er det som oftest gir aller største skader, vil være det viktigste for meg å tenke risiko i forhold til og da er pute sikrere for mitt barn som er så stort.
 
Dette er fra en brosjyre statens vegvesen, politiet og trygg trafikk har laget


15 – 36 kilo (4 – ca. 11 år)
Vi anbefaler at barnet bruker en beltestol som har rygg og beskyttelse på
sidene av hodet helt til barnet ikke lenger trenger spesielt utstyr. Setet tilpasser
bilens ordinære trepunktsbelte til barnets kropp og sørger for at det ligger riktig
over skulderen og nede på hoftene. Hvis barnet sovner på langtur vil en belte-
stol holde det bedre på plass i setet og gi god komfort.
Bilpute er godkjent, men gir langt dårligere sikkerhet, spesielt ved sidekollisjoner
Det man også kan si er at ganske mange faktisk slutter HELT med sikring av barna når de er 135 cm lange og i forhold til det er selvsagt beltestol bedre uansett. Derfor har anbefalingen vært at beltestol skal brukes til de er 36 kg eller når makshøyden.
 
Her sluttet vi med pute/beltestol i fjor når hun var 8,5 år. Hun er passert vekten og høyden etter loven.
 
sønnen min på 9år er ca142 og 27kg om jeg ikke husker feil, er en stund sida vi veide og målte han.. Så han har beltestol enda :) mye bedre å ha noe å hvile hodet på når han skal sitte i bil lenge.
 
Min er 8 til høsten og sitter i beltestol enda. Veier den nette sum av 21 kg, så joda det kan ta litt tid om han skal bli nesten 15 kg til... :p

Omtrent som vår jente. 8 år, 128 cm og 22 kg. Hun vil også sitte i stol ganske lenge ennå.
 
Det var to poeng mot sete (og for pute) i artikkelen det var linka til her over.

1: Fare for at ungane heller brukar ingenting enn sete med rygg.

Min respons til det er at dette kan faktisk ikkje ungane bestemme. Det er vi voksne som bestemmer, ungane har ikkje forutsetning for å gjere riktige valg ang bilsikring. At det er "barnslig" å vere sikra i bilen er ikkje eit bra nok argument.

2: Avstanden mellom barnesetet og ryggen på setet framfor blir kortare og barnet kan dunke i setet ved kollisjon.

Dette er derimot eit relevant argument. Men det er jo og veldig stor variasjon på bilane. Har ein liten bil med trangt baksete vil faren for dette truleg vere større enn i ein større bil med større avstand mellom seteradene.

Konklusjonen min (med den bilen og dei barna eg har) blir at eg flytter baksetene så langt bak som mulig og lar ungane sitte i setene sine til dei er for høge (eller for tunge, men dei når nok høgdegrensa først).

Mine ungar blir 10 og 8 til hausten og er 142 cm/30 kg og 128 cm/25 kg.
 
Eg starta på ungdomsskolen når er var 12.. Jammen glad eg slapp desse reglene. Mamma hadde aldri fått meg til og sitte på pute til eg var så stor hvertfall :p synes 11 år i beltestol er veldig lenge. Har ei jente på 7år. Ho bruker beltestol enda . Men håper ho vokser over kravene før 5 kl.
 
Min datter på 8 år er 131 cm høy og 26 kg tung. Bruker beltestol, og skal fortsette med det helt til hun har passert både vekt og høydekrav.
 
Mi sluttet med pute da hun var 8,5
 
Eldste slutta med pute når hun passerte 140cm i vinter.
Hun er og over 35kg og 9år.
 
Back
Topp