Permisjon

mia1986

Elsker forumet
Har dere planlagt permisjonen?
Forrige gang var jeg arbeidsledig da jeg fødte og hadde ingen jobb å gå tilbake til. Gikk tilbake til dagpenger og var hjemme med jenta mi til hun var 1,5 år (født i februar). Syntes det var perfekt!
Denne gangen vil baby bli litt eldre, og jeg tenker at jeg ikke vil sende baby i bhg før august 2017. Må spare til ekstra ulønnet permisjon....!

Har ikke egentlig planlagt, men er usikker på om vi FÅR bhg før aug 2017, ser egentlig ikke for meg det, men kaaaaaanskje, vi har jo søskenmrioritet (enn så lenge, aug 2017 begynner vel yngste på skolen)

Eldste var 2 når han begynte i bhg, yngste var halvannet, så egentlig ser jeg vel for meg at denne også begynner aug 2017

Vi har tidligere delt på den ulønnede permisjonen, vi får se.

Jeg var også arbeidsledig sist, men begynte å studere i permisjonstiden. Det gikk egentlig over all forventning.
Nå får jeg opparbeidet meg bra om jeg ikke blir sykemeldt, så tror det bare blir fint å være hjemme til høsten 2017 :)

Jeg er student og vil ikke ha permisjon. Har termin når jeg begynner å skrive på masteroppgaven, så kan være hjemme mye av tiden. Mannen tar ut min permisjon. Men har ikke planlagt hvor lenge!

DIN permisjon kan han ikke ta ut, du må ta mødrekvoten, det er vel tre uker før og seks uker etter fødsel om det ikke har forandret seg så mye. FELLESDELEN samt fedrekvoten kan han selvsagt ta

Permisjonen vår går vel ut ved årsskiftet 2016/2017, gjør den ikke? Tenker at da tar jeg ut 2 mnd ekstra ulønnet permisjon, så kan pappaen ta sin permisjon, og jeg er lærer så jeg har tvungen avspasering og ferie fra og med midten av juni. Hele sommeren kan jeg da være med baby før bhg-start :-) Ikke så alt for ille det da ;-)

Om du tar med 80% lønn går den til de tider ja, tar du med 100% lønn er det et par måneder tidligere. Total utbetalign er, i alle fall var den det da jeg fikk mine, større på denne måten, man må bare sette av penger til tilsvarende mer ulønnet perm selv etterpå.

Om du tar med 80% lønn går den til de tider ja, tar du med 100% lønn er det et par måneder tidligere. Total utbetalign er, i alle fall var den det da jeg fikk mine, større på denne måten, man må bare sette av penger til tilsvarende mer ulønnet perm selv etterpå.
Hmm... Dette må regnes på skjønner jeg! Trodde liksom man fikk det samme totalt sett jeg, bare enten mer i mnd over kortere tid eller mindre i mnd over lengre tid....!

Men tar dere ut 80 eller 100% lønn?

Sist tok vi 100%, mens denne gangen tror jeg det blir 80%, selv om man taper litt penger på det. For meg er det viktig å ikke miste sykepengerettighetene.

Det var ikke slik npå jeg fikk mine, men antallet uker er jo stadig endret da, så jeg skal regne på det etterhvert.

Det var i alle fall slik at antallet UKER med 100% var mer enn 80% av antallet uker med 80%, derved ble summen større (og hver gang de endret det beholdt de differasen i uker mellom dem,, så 100% økte i andel)

Hmm... Dette må regnes på skjønner jeg! Trodde liksom man fikk det samme totalt sett jeg, bare enten mer i mnd over kortere tid eller mindre i mnd over lengre tid....!
Vi lærere får prøve å tenke og regne sammen! Nytt av året for oss er jo at vi har fem uker sommerferie, og ikke 4+1. De ukene kan vi jo legge til permisjonen da?

Men tar dere ut 80 eller 100% lønn?

Sist tok vi 100%, mens denne gangen tror jeg det blir 80%, selv om man taper litt penger på det. For meg er det viktig å ikke miste sykepengerettighetene.

Jeg har tatt 100% begge gangene, men så har vi også delt på den ulønnede permisjonen da, så jeg var ikke ute av abeidslivet og derved ikke uten sykepengerettigheter.

Men ulønnet perm må vi sikkert ha enten vi har 100% eller 80%, så vi får finne en løsning. Med dagens jobb tviler jeg på at mannen får tatt ut fedrekvoten engang, så... vi får se

Jeg har tatt 100% begge gangene, men så har vi også delt på den ulønnede permisjonen da, så jeg var ikke ute av abeidslivet og derved ikke uten sykepengerettigheter.

Men ulønnet perm må vi sikkert ha enten vi har 100% eller 80%, så vi får finne en løsning. Med dagens jobb tviler jeg på at mannen får tatt ut fedrekvoten engang, så... vi får se
Han må da få tatt fedrekvoten?! Det har han jo både rett og plikt til å gjøre, uansett jobb?

Jeg trodde at så fort man tok ulønnet permisjon står man for en kort stund uten sykepengerettigheter? At det tar noen uker før man får man får tjent det opp igjen? Venninnen min tok ulønnet permisjon til august, og når hun da ble syk måtte hun søke om permisjon uten lønn for å være hjemme.

Det er 49 uker med 100% lønn, og 59 uker med 80%. Mor må ta 3 uker før fødsel, 6 uker rett etter+ 4 uker til. Far må ta 10 uker. Resten er det valgfritt hvordan man fordeler.

Kilde: http://www.virke.no/virkehjelperdeg...ne-for-foreldrepermisjon-fra-1-juli-2014.aspx
Hmm... Må bare tenke litt høyt! 3 uker før termin betyr halvveis i januar (si ca. uke 2), og legg til 49 uker så er du i uke 51. Dvs i romjula, og er derfor i permisjon i hele 2016! :-D

Jeg skal gå i ulønnet perm til aug 17, har begynt å spare nå, sparer det jeg kan hver mnd :-)

Hmm... Må bare tenke litt høyt! 3 uker før termin betyr halvveis i januar (si ca. uke 2), og legg til 49 uker så er du i uke 51. Dvs i romjula, og er derfor i permisjon i hele 2016! :-D
Jeg tenkte akkurat det samme!:happy: Men så lurer jeg på om vi kan lure det til på noe vis i forhold til juleferien for eksempel, sånn at vi ikke er i permisjon akkurat da, men mannen er. Så kan vi ta fem uker ferie etter jul?

Slik jeg har forstått det så er de 3 ukene før termin med i de 49 ukene (altså 3+46)..

Back
Topp