Barnesykdommer og graviditet

blåbærtua

Glad i forumet
Desemberglede 2015
Nå går den 5 barnesykdommen i barnehagen og det er visst ikke bra for gravide å bli smittet, siden det i noen tilfeller kan smitte over på fosteret og få alvorlige konsekvenser.. Sist graviditet hadde jeg jo ikke barnehagebarn og slapp å forholde meg til dette, men nå havna jeg i det med en gang gitt. Så.. hvordan forholder en seg til dette da? Det er en litt rar sykdom, mange barn får veldig få symptomer også plutselig 17 dager etter får de utslett.. http://www.familieverden.no/Helse/Sykdom-og-symptomer/Sykdom/Den-femte-barnesykdom/

Jeg kan jo ikke holde meg unna barnehagen og mini må jo dit hver dag. Hva tenker dere?

Last edited:
Nå går den 5 barnesykdommen i barnehagen og det er visst ikke bra for gravide å bli smittet, siden det i noen tilfeller kan smitte over på fosteret og få alvorlige konsekvenser.. Sist graviditet hadde jeg jo ikke barnehagebarn og slapp å forholde meg til dette, men nå havna jeg i det med en gang gitt. Så.. hvordan forholder en seg til dette da? Det er en litt rar sykdom, mange barn får veldig få symptomer også plutselig 17 dager etter får de utslett.. http://www.familieverden.no/Helse/Sykdom-og-symptomer/Sykdom/Den-femte-barnesykdom/

Jeg kan jo ikke holde meg unna barnehagen og mini må jo dit hver dag. Hva tenker dere?

Jeg synes denne linken ga god info?

http://www.klikk.no/foreldre/helse/article757017.ece

Takk for link! :)
Det står jo at gravide bør holde seg borte fra barnehager med smitte, så vi får kjøre en rask inn\rask ut taktikk de neste ukene tenker jeg ;) Det er bare et barn som har fått det påvist enda, så vi får følge litt godt med på mini og vaske hender litt mer grundig enn til vanlig!
Sto også om at det bare var 30% smittefare, men siden det er en såpass alvorlig sykdom å få når man er gravid.. du får bare passe ekstra godt på både mini og deg selv :) lykke til!

Her i hus mistenkes det at mini på 2 år har hatt den 5. barnesykdom, men lege kunne ikke si helt sikkert. Så jeg trøster meg med at legen ikke var sikker i sin sak. Gutten hadde symptomer som ikke passet helt inn på noe, men lignet mest på den 5. Så må bare krysse fingre for at alt går bra :-)

Jeg tenker at det hadde vært annerledes om du hadde jobbet i barnehage. De fleste av oss må jo innom i bhg/sfo der det til stadighet er smittefare for ett eller annet :)

Her i hus mistenkes det at mini på 2 år har hatt den 5. barnesykdom, men lege kunne ikke si helt sikkert. Så jeg trøster meg med at legen ikke var sikker i sin sak. Gutten hadde symptomer som ikke passet helt inn på noe, men lignet mest på den 5. Så må bare krysse fingre for at alt går bra :-)
Da krysser vi fingrene, det går som regel veldig bra :)

Hva tenker dere om hvis ens eget barn er smittet? Har en 5 åring her heima som plutselig har fått rødt utslett i kinnene, under øynene.. Ble litt bekymra for den lille i magen.

Syns det er vanskelig å lese seg til om det kan være den..? Kan ikkje huske at ho har hatt noen av de andre symptomene..

Hva tenker dere om hvis ens eget barn er smittet? Har en 5 åring her heima som plutselig har fått rødt utslett i kinnene, under øynene.. Ble litt bekymra for den lille i magen.

Syns det er vanskelig å lese seg til om det kan være den..? Kan ikkje huske at ho har hatt noen av de andre symptomene..
Veldig vanskelig det der.. min har ikke fått utslett så tror han slapp unna 5 barnesykdom, men den går fortsatt i barnehagen.. Jeg var på førstegangskontroll denne uka og da tok legen en ekstra prøve for å sjekke akkurat det viruset. Det hadde de gravide som jobber i barnehagen også tatt. Men legen var ikke bekymra. Voksne blir visst normalt sett ikke smitta.. Hør med legen din til uka du og ta en blodprøve om han mener det er nødvendig.

Back
Topp