Første trimester, etter 12+0 kan du slutte med ekstra tilskudd, etter de anbefalingene som var da jeg fikk mine to i alle fall.
0,4 som prøver og i første trimester 0,2 resten av livet
Ok, tusen takk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Første trimester, etter 12+0 kan du slutte med ekstra tilskudd, etter de anbefalingene som var da jeg fikk mine to i alle fall.
0,4 som prøver og i første trimester 0,2 resten av livet
Nå anbefaler noen og ta hele svangerskapet, men aller viktigste tiden er nå til uke 12 jaOk, tusen takk![]()
Ja var en tastefeilAntar det var en tastebom, ikke 0,3 men 0,4
Anbefalingen er 0,4 i tilskudd i tillegg til variert kost, men mener du at du spiser ekstra mye slikt og tar den beslutningen, greit.
Men linken du selv ga sier nettop tilskudd på 0,4 i tillegg til det man får fra kosten i denne perioden for å forebygge neveralrørdefekt.
Her er helsedirektoratet anbefalinger til gravide, på side 29 står det om vitaminer og mineraler.
Da slipper man å lure hvis man ikke er helt sikker. Ville stolt mer på denne informasjonen enn annet som står på Internett, men selvfølgelig min egen lege, gynekolog eller jordmor sin informasjon aller mest.
https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/435/Gravid-IS-2184.pdf
Jeg stoler på matportalen som er de offentlige kostholdsråd, og tilsvarende om vitaminer, laaaaaaaaaaaaaaaaangt over "egen lege, gynekolog og jordmor"
Det finnes jordmødre og leger som sier det er greit å spise spekemat bare den har vært frosset, f.eks.
Ja, ang folat ville jeg sånnsett stol på egen lege dersom h*n sa at mine nivåer var så lave at jeg trengte ekstra, men h*n skulle argumentert godt for at jeg skulle droppe folat eller ta mindre, altså. GODT. For å gå mot offentlige enbefalinger, det gjør jeg ikke uten videre.
Og egen lege er bare EN mening, fra en person som kanskje ikke er oppdatert. Jeg går langt heller etter folkehelseinstiuttet og patportalen og slike offentlige sider på nett. (En gang brukte jeg utskrift fra fhi for å forklare fastlegekontoret mitt at ja ikke bare KAN jeg ta influensavaksine som gravid jeg SKAL det, det er en av de offentlig anbefalte gruppene som BØR ta den!) Nei, jeg stoler ikke på egen lege, jordmor eller gynekolog over offentlige anbefalinger uten spesielt god grunn
Haha, ja da har du nok møtt noen uinformerte skruller i helsevesenet! Forhåpentligvis møter vi ikke på noen slike denne gangen veldig trist hvis du ikke stoler på den/de som du har valgt til å følge deg opp under graviditeten. Selvfølgelig skal man ikke stole blindt på de som går imot de anbefalte helserådene, men som oftest vil en informert lege, jordmor eller gynekolog ha litt mer informasjon om deg som individ (blodtrykk, urinprøve, alder, vekt) og supplementere med gode helseråd. Heldigvis er jeg utstyr med kritisk tenkning og ville skiftet en lege, jordmor eller gynekolog hvis jeg ikke følte meg komfortabel med de rådene som blir gitt.
Jeg har knaska i meg tablettene i gravidpakken fra nycomed siden vi begynte i desemberde skal inneholde alt jeg trenger
![]()
Da skjønner jeg at d er vanskelig å ta de. Jeg ble dårlig en periode, mm d var fordi jeg ikke var flink å spise samtidig. Hvis jeg spiser litt og tar de litt seint på kvelden, så blir jeg ikke dårlig. Men vi reagerer jo alle forskjellig :-/Det gjør de, ja.
Jeg bare spyr av dem...
Så jeg tar tranpiller de dagene jeg husker det, skal bli finkere, og folat og d vitaminer i første omgang (sistnevnte pga påvist mangel) og akkurat d-vitaminene skal jeg ta opp med legen når jeg skal på kontroll, få henne til å måle nivåene mine og høre om jeg trenger fortsette, trappe opp eller ned. Ellers tror jeg at jeg får i meg det meste jeg trenger, men jeg skal vurdere å prøve den der gravid-pakka igjen, jeg har tatt den før.
Jeg har ikke selv hatt slike, men det er jo ikke et eneste termonforum omtrent uten minst en som sier at "min jm sa jeg kunne spise spekemat bare jeg fryser den" så altså, i prinsippet følger jeg offisielle råd, ikke en enkelt person.
Jeg har hatt en HS som sa det var på tide å slutte med nattamming av hensyn til babyens tenner på mnd kontrollen. Det strider også heftig mot offisielle råd.
Ja, lege og jm har kjennskap til min helse og kan gi meg spesifikke råd som er aktuelle for meg, men det spiller på ingen måte inn på kostholdsråd, og i minimal grad på behovet for å ta folatpiller, som er det vi snakker om her?